Pozsony kikelt a multiláncok ellen

A fogyasztók védelme az egyik legfontosabb célja a szlovák mezőgazdasági és vidékfejlesztési minisztériumnak – állítja Simon Zsolt tárcavezető, aki megelégelte, hogy számos felmérés és minőség-ellenőrzés kimutatta, a Szlovákiában megtelepedett üzletláncok által forgalmazott élelmiszerek minősége szinte összehasonlíthatatlan a nyugat-európai országokban árusított azonos termékekével. A miniszter július végén hivatalába kérette az üzletláncok vezetőit – a meghívást a Tesco, a Carrefour, a Billa, a Metro, a Lidl és a Hypernova fogadta el –, hogy egyértelművé tegye számukra, az élelmiszer-biztonság és a minőség kulcskérdés a tárcának.

Neszméri Sándor
2011. 08. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A sajtó gyakorlatilag az euró szlovákiai bevezetésétől, tehát 2008-tól szinte folyamatosan foglalkozott azzal, hogy Pozsonyból és a főváros környékéről a heti nagybevásárlást sokan a szomszédos Ausztriában ejtik meg, mert az ottani termékek jobb minőségűek, mint a szlovákiai kínálat. Hol a mosóporról, hol a ruházati cikkekről vagy háztartási gépekről írtak a lapok, de inkább a vásárlók véleményét tették közzé, az élelmiszer-ipari termékek esetében pedig a bővebb kínálatot-választékot dicsérték. A sok írásnak és szóbeszédnek az lett a vége, hogy az idén tavasszal a polgári társulásként működő Szlovák Fogyasztóvédők Szövetsége összehasonlító bevásárlást és minőség-ellenőrzést végzett, és immár tudományosan bizonyították, hogy míg az Ausztriában és Németországban vásárolt kóla, paprika, instant kávé, ételízesítő összetétele és minősége azonos, ugyanezen termékek a bolgár, a cseh, a magyar és a szlovák üzletláncokban más alapanyagból valók, és általában rosszabb minőségűek. A fogyasztóvédők akkor az Európai Bizottsághoz fordultak, de csak egy sajtónyilatkozatot tudtak kicsikarni, amely nagy általánosságban fogalmazta meg Brüsszel véleményét. Eszerint az uniós tagországok polgárai egyként jogosultak a biztonságos és minőségi ellátásra, ami a gyártók és a forgalmazók érdeke is.
Júniusban terelődött a figyelem az üzletláncokra, amikor kiderült, hogy a nemzeti büszkeségnek számító, az Európai Unióban is levédett márka, a szlovák brindza alig kerül az üzletek polcaira. A Belgiumból és Hollandiából behozott juhtúrót bezzeg négy-ötféle kiszerelésben is kínálták a vásárlóknak, ami ellen a juhtenyésztők szövetségétől kezdve a mezőgazdasági és élelmiszer-ipari kamaráig mindenki tiltakozott. A felháborodás akkor öltött össznemzeti méreteket, amikor még arra is fény derült, hogy a behozott brindza köszönő viszonyban sincs azzal a termékkel, amit a szlovákok levédettek. Az eredeti brindza alapja ugyanis legalább negyven százalékban juhtej, a behozott termékek pedigr kilencven százalékban tehéntejből készülnek. Erre már Simon Zsolt, a mezőgazdasági tárca vezetője is megszólalt, mondván, „könnyű olcsóbban adni a klasszikus túrót, mint a valódi brindzát”, de azért a fogyasztókat is hibáztatta, akik „hagyják magukat átverni egy-két cent miatt”.
A tárcánál végérvényesen a tekintélyes gazdasági napilap, a Hospodárske noviny minőség- és ár-összehasonlító felmérése verte ki a biztosítékot. A lap által felkért szakemberek az Ausztriában és Szlovákiában is letelepedett Lidl és Billa üzletláncok saját csomagolású, olcsón kínált termékeire koncentráltak. Összesen tizenkét terméket vizsgáltak meg, s mindössze négy volt azonos minőségű, a többi nyolc a Szlovákiában vásárolt termék esetében mutatott hiányosságokat. Olykor égbe kiáltót, amit a Pravda szemleírója úgy fogalmazott meg, hogy „Szlovákia már nem az Európai Unión belüli határtalan élelmiszer-forgalmazás áldozata, hanem a nyugati élelmiszeripar szemétjének a lerakata lett”. Lehet, a megfogalmazás túlzó – a Lidl szlovákiai szóvivője, Lucia Borovicková szerint ők semmi esetre sem tartják másodrangúnak a szlovákiai piacot –, de a felháborodás jogosnak tűnik, ha figyelembe vesszük a gazdasági napilap egy-két megállapítását. Például azt, hogy míg az ausztriai Lidlben vett ketchup paradicsomtartalma 70 százalékos, addig a szlovákiaiban vásárolté mindöszsze 30, holott üvegenként mindkét országban 35 centet kérnek érte. Hasonlóképpen az Ausztriában kínált sonka 91 százaléka színhús, a szlovákiai üzletben vásárolható hústartalma viszont csak 70 százalék, s ráadásul értékes fehérjetartalma is csak a fele az ugyanazon márkanév alatt futó osztráknak. A tapasztalt különbséget a szlovákiai Billa üzletlánc igazgatótanácsi tagja, Jirí Králicek azzal indokolta, hogy kínálatuk a „kereslethez és a lakosság vásárlóerejéhez igazodik”, a napilap azonban ezt az érvet nem fogadta el, minthogy a sonka árában csak egyetlen cent volt a különbség a szlovák vásárlók javára.
Az üzletláncok képviselői Simon Zsolt mezőgazdasági és vidékfejlesztési miniszternél arra hivatkoztak, hogy nekik a forgalom növelése okán elsősorban a vásárlói igényeknek, illetve a lakosság vásárlóerejének megfelelő termékeket kell forgalmazniuk. Ugyan nem utasították el a tárcavezető azon felvetését, hogy több hazai termelésű élelmiszert kínáljanak polcaikon, de azt állították, hogy a szlovákiai őstermelők túl drágán kínálják termékeiket, amivel ugyan nem ért egyet Jarmila Hargasová, a szlovákiai élelmiszer-ipari kamara igazgatónője, de azt elismeri, „a hazai mezőgazdászok az alacsony támogatással és a magas általános forgalmi adóval küszködnek, ezért érvényesülnek nehezen a piacon”. Ezzel arra utalt, hogy az új szlovák kormány január elsejével több olyan intézkedést foganatosított az államháztartási hiány csökkentése érdekében, ami hátrányosan érintette a mezőgazdasági termelőket. Például Szlovákia uniós csatlakozása óta először nem egészíti ki egy centtel sem az uniós támogatást, és megszüntették a gázolaj áfájának viszszaigényelhetőségét. Simon azonban úgy látja, a fő probléma abban van, hogy az üzletláncok Szlovákiában túl magas haszonkulccsal dolgoznak, amit meg is akarnak őrizni, ezért – a lakosság vásárlóerejéből kiindulva – a minőség csökkentését idézik elő. A tárcavezető nyíltan vallja, hogy a tendencia ellen csak nyomásgyakorlással lehet védekezni, ezért megbízta az Állat-egészségügyi és Élelmiszer-ipari Ellenőrzési Hivatalt, végezzen összehasonlító ellenőrzéseket az üzletláncokban forgalmazott termékek kapcsán, a Hospodárske noviny által alkalmazott módszerrel. Az üzletláncok a közös találkozón ígéretet tettek arra, hogy augusztus végéig eljuttatják a tárcához az ellenőrzés alapjául szolgáló minden adatot – és állnak elébe minden vizsgálódásnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.