Új kitörési pontok

Ukrajna célja, hogy a világ húsz legnagyobb gazdaságának közelébe kerüljön. E téren a legnagyobb teher a gazdaság húzóágazataira, az acélgyártásra, a vegyiparra és – az élelmiszer-biztonság globális kihívássá válásával – különösen a mezőgazdaságra hárul. Jelentősége és országaink adottságai miatt Nikola Priszjazsnyuk agrárminiszter szerint e szektor a magyar–ukrán gazdasági együttműködés elmélyítésének kitörési pontja lehet. A Magyar– Ukrán Gazdasági Vegyes Bizottság közelmúltban kinevezett társelnöke emellett a közlekedési infrastruktúra fejlesztésében és energetikai téren lát elsősorban esélyt a kooperációra.

Stier Gábor
2011. 08. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az utóbbi években, még a válság előtt sokat hangsúlyoztuk, hogy a két ország viszonya problémáktól mentes, ám nem használjuk ki a potenciálisan benne rejlő lehetőségeket. Milyen kitörési pontokat lát? Mely területeken nyílik lehetőség a kapcsolatok elmélyítésére?
– Mindenekelőtt szögezzük le, hogy jól ismerjük egymást, tisztában vagyunk a másik lehetőségeivel, gondjaival, s a földrajzi elhelyezkedésünk eleve szoros kapcsolatokat feltételez. Magyarország például Ukrajna európai integrációjában is megkerülhetetlen nyugati szomszéd. Összeköt bennünket az is, hogy a múltban hasonló utat jártunk be. Gazdaságaink fejlettségi szintje s a hasonló tapasztalat arra ösztönöz minket, hogy egymástól tanuljunk, s ne azonnal a nyugati modellt másoljuk. Ha például egy az egyben átvesszük a szőlőművelés terén Olaszországban működő módszereket, akkor meglepődhetünk, hogy a mi adottságaink között ez messze nem hozza meg a kívánt eredményt. Gazdaságaink a múltban összefonódtak, ám az előző húsz évben ezek a kapcsolatok jelentős mértékben leépültek. Éppen ezért örvendetes, hogy ígéretesen nő a kétoldalú kereskedelmi forgalom, s egyre nagyobb az érdeklődés a tőkebefektetések iránt is. Ukrajna szívesen fektetne be a komoly tapasztalatokkal bíró magyar agrárszektorba és élelmiszeriparba, s erőinket ily módon egyesítve közösen jelenhetnénk meg az európai piacon is. Ugyanígy Kijev prioritásként kezeli a villamos áram exportjának növelését, amely szektor szintén lehetőségeket kínál az együttműködésre.
– S akkor még nem beszéltünk a közlekedési infrastruktúra fejlesztéséről, a széles nyomtávú vasút meghosszabbításáról.
– A kelet–nyugati forgalom növelésének ez a leginkább környezetkímélő, időtakarékos és a legolcsóbb módja. Saját tapasztalatunk is ezt mutatja, hét éve sikeresen működik ugyanis a Fekete- és a Balti-tenger közötti vasúti tranzit. Ukrajna tehát tisztában van a vasúti szállítás előnyeivel, támogatja az ilyen irányú elképzeléseket, s a megvalósítás esélyeit növeli, hogy a széles nyomtáv európai meghosszabbítása mellett kiáll Kína, Oroszország és az Európai Unió, benne Magyarország is.
– Említette az ukrán tőke magyarországi megjelenésének újabb lehetőségeit, nem öregbítette azonban az ukrán üzleti szféra jó hírét a közelmúltban az ISD kudarccal végződő szerepvállalása a Dunaferrben s még kevésbé Dmitro Firtasnak az Emfesz körüli botrányai.
– Két különböző esetről beszélünk. Ami a donyecki csoportot illeti, pontosabban fel kell talán mérni a lehetőségeket. A jelenlegi kormány az ország tekintélyének ilyen értelmű megőrzését már elvárja a külföldön befektetőktől. Eleve tisztában voltunk vele, hogy kockázatos befektetésről van szó, s erre jött a válság. De az is igaz, hogy a magyar kormányoknak is komolyabb segítséget kellett volna nyújtaniuk a befektetőnek, ha meg akarták volna őrizni a magyarországi acélgyártást. Mint ahogy most az együttműködés lehetőségeiről a magyar borászokkal tárgyalva is felmerült a kormánygarancia fontossága.
– Az ISD esete valóban alapvetően összefügg a gazdasági válsággal, az Emfesz körüli botrányok azonban felvetik a befektetések átláthatóságának kérdését.
– Ez így van, s bár Dmitro Firtas ukrán állampolgár, ez ügyben nem is igazán Ukrajna az érintett.
– Térjünk vissza a kétoldalú kapcsolatok elmélyítéséhez. Milyen lehetőségeket kínál ez a magyar gazdaság szereplőinek?
– Milyen téren a legnagyobbak s világszerte elismertek Magyarország tapasztalatai? Ez természetesen elsősorban a mezőgazdaság. Adott az együttműködéshez minden. Magyarország e téren komoly tudással s potenciállal bír, partnereket keres, Ukrajna pedig kész befektetni ebbe az ágazatba. S ha ehhez hozzávesszük, hogy a világ előtt álló egyik legnagyobb kihívás éppen az egyre érezhetőbb élelmiszerhiány, akkor világos, hogy ugyancsak perspektivikus ágazatról van szó. A másik, már említett terület a közlekedési infrastruktúra elengedhetetlen fejlesztése. Szó volt a vasútról, de mondok másik példát is. Miért nem használjuk ki közösen a dunai hajózásban rejlő potenciált? A világnak szüksége van az ukrán búzára, amelynek exportjához az útvonalak bővítésére van szükség. De vegyük a Tiszát, amely természeti anomáliáival mindkét országnak rendszeresen gondokat okoz. Itt is kézenfekvő az együttműködés.
– A gazdasági kapcsolatok fejlődését megalapozza, hogy a viszony politikai értelemben is kiváló. Éppen ezért aggasztók az utóbbi időben megszaporodott, a Kárpátalján élő magyar kisebbséget érintő, alapvetően nacionalista indíttatású incidensek. Mivel magyarázza mindezt?
– A legfelső szintű találkozók hangulatát a teljes egyetértés jellemezte. Bizonyos kérdések megoldását azonban a kormányközi vegyes bizottság hatáskörébe utalták. Miután a kinevezésemet csak a közelmúltban kaptam meg, ezen a szinten az egyeztetés nem kezdődhetett meg, s a párbeszéd hiánya, e köztes szint munkájának kiesése bizony érződött. Maguktól nem oldódnak meg a
dolgok.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.