Zöld könyvet is készít a fővárosi vezetés

Sok minden kimaradt Budapest Fehér könyvéből – állítják a civil szervezetek, amelyek javaslatokat is tettek a város gazdasági és környezeti összeomlásának elkerülésére. Több egyesület nemrég találkozott a főpolgármester egyik helyettesével, és a bírálatok között szerepelt, hogy a tavaly őszi változás ellenére eddig meg sem hallgatták őket. A városvezetés szerint idő kell az elmúlt húsz év hibáinak a rendbetételéhez, ám hamarosan egy Zöld könyvet is kiadnak, amelyben a jövő konkrét lépéseit is bemutatják.

2011. 08. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kormányzati segítséggel együtt is összeomolhat Budapest, ha a főváros vezetői nem állítják le sürgősen a nagyberuházásokat, nem emelik meg jelentősen a tehergépkocsik behajtási díját, a parkolási díjakat – jelentette ki Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke a Lánchíd Rádió legutóbbi Zöld gömb című műsorában.
Megjegyezte, a közelmúltban több civil szervezet vezetőjével együtt tárgyalt Bagdy Gábor (Fidesz–KDNP) főpolgármester-helyettessel a városvezetés által nemrég kiadott, úgynevezett Fehér könyvről.
Mint ismeretes, Tarlós István kormánypárti főpolgármester úgy összegezte, hogy ebben benne van az előző ciklus öröksége, a Demszky-korszak hagyatékának 50 súlyos problémája. A felsorolt ügyekhez a BKV-tól kezdve az Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.-n, a Főtávon át a gyógyfürdőkig szinte az összes közműcégnél történt visszaélések, éveken át tartó pazarló gazdálkodás vezetett. A főpolgármester szerint ugyan neveket nem tartalmaz a Fehér könyv, mert azokkal a nyomozó hatóságok foglalkoznak, azonban kellett egy kiindulási pont, ahonnan az új városvezetés elindulhat. A tények szerint a jóval több mint ezermilliárd forintos adósságállományt kellene néhány év alatt jelentősen csökkenteni, 173 milliárd forintos hiányt pedig „eltüntetni”.
Lukács András úgy vélekedett, hogy még fontosabb, ami kimaradt a könyvből. – A feltüntetettnek akár a többszöröse lehet a tényleges adósság, amit az elmúlt 20 év fővárosi vezetése és kormányai örökül hagytak ránk – hangsúlyozta Lukács András. Szerinte az EU-forrásokból egy fillért sem szabad ezután autópálya-építésre költeni, mert az csak a forgalmat növeli. Ehelyett a budapesti és a vidéki közösségi közlekedésre kell fordítani minden lehetséges fejlesztési pénzt. – A gyakorlatban is meg kell valósítani a használó, illetve a szennyező fizet elvet. A szinte elviselhetetlen budapesti légszennyezést hetven százalékban a gépjárműforgalom okozza. A dugódíj bevezetésével és a teherforgalmi behajtási díj szigorításával az önkormányzat évi több tíz milliárd forint többletbevételhez jutna, és javulnának a fővárosi életkörülmények – tette hozzá Lukács András, aki a parkolási díjakat is a többszörösére emelné. Emlékeztetett: ők már másfél évtizede figyelmeztették az illetékeseket, beláthatatlan következményekkel jár, hogy százezrek költöznek ki a fővárosból, adójukat az agglomerációs településeknek fizetik, miközben dolgozni visszajárnak a fővárosba.
Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke szerint a Fehér könyv BKV-s fejezetei közül jó néhány olyan terület hiányzik, amelyeknek még a felmérése sem kezdődött el. A BKV számtalan szerződése, így a reklámfelület-értékesítési, a takarítási, őrzés-védési, alkatrész-beszállítási, infrastruktúra-kivitelezési és más alvállalkozási szerződések egyenként is több száz milliós vagy milliárdos méretűek – hangsúlyozta a civil szervezet elnöke, aki szerint az sem szerencsés, hogy a kaotikus parkolási helyzet még csak említés szintjén sem szerepel. Hozzáfűzte: a kerületekben gyakran feltételek nélkül adtak ki számos magánberuházásnak, bevásárlóközpontnak engedélyt, így a főváros közlekedése, infrastruktúrája nem tudta követni a változásokat. Dorner Lajos azt is kiemelte, hogy a kényszerűen befejezendő nagyberuházások tovább viszik az adófizetők pénzét. A négyes metró fenntartására jövőre több mint 3 milliárd forintot kell költeni, miközben legkorábban is csak 3 év múlva utazhatunk rajta.
Mint arról a Greenfo.hu beszámolt, a civilek és a főváros találkozóján a Magyar Kerékpárosklub azt jelezte, még több egyirányú utcában szeretnének a forgalommal szemben kerékpározni, illetve több kerékpáros-parkolót javasolnak kiépíteni. Harkay Lukács, a civil szervezet projektvezetője a Margit hídon átadott úgynevezett kerékpáros nyomról megjegyezte: az autósokkal együtt, de mégis biztonságosan közlekedhetnek a biciklisek.
Szegfalvi Zsolt, a Greenpeace igazgatója felhívta a figyelmet arra, hogy az egykori óbudai gázgyár a Fehér könyvben pénzügyi nehézségként szerepel, pedig súlyos környezeti ártalomról is szó van a gyártás után a területen maradt gázmassza miatt. – A területről ma is káros anyagok szivárognak a Dunába, miközben az illetékesek „csak labdáznak” a beadványokkal. Mint azt azonban lapunk megírta, a környezetvédelmi hatóság 2002-es kármentesítési határozata óta a feladattal megbízott Főgáz Zrt.-nél arra várnak, hogy a főváros mondja meg: mi legyen a területtel. Az előző MSZP–SZDSZ-es városvezetés magánberuházást tervezett ide, a terület kijátszásának végül csak a gazdasági válság vetett véget.
A civilek bírálatára, hogy már kilenc hónapja új vezetői vannak Budapestnek, és őket eddig meg sem hallgatták, Bagdy Gábor kijelentette: „a gondolkodás egy irányba halad, ugyanakkor a város minden területén rendet kell tenni, ehhez pedig idő kell”. A főpolgármester-helyettes emlékeztetett arra, hogy a főváros gazdasági programjában szerepel például a sokak által szorgalmazott dugódíj vagy az ingatlanadó kérdése, azonban az önkormányzatnak jelenleg nincs adókivetési joga. Mindezek bevezetésére az önkormányzati rendszer, a finanszírozás, a feladatok és hatáskörök átalakítása után kerülhet sor.
Tarlós István az elmúlt hetekben egyébként azt is jelezte, hogy a Fehér könyv mintájára hamarosan kiadnak egy Zöld könyvet is, amelyben az elmúlt hónapok döntéseiről, illetve a következő években várható konkrét lépésekről adnak majd számot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.