Az a bizonyos három T

A szocializmus időszakának magyar filmgyártásával foglalkozik az Alpbachban tartott Európai Fórum filmworkshopja. Az esemény kétnapos, a tegnapi nyitónapon Vitézy László filmrendező tartott előadást Tiltás, tűrés, támogatás címmel. A rendező a szocialista filmgyártásban szerzett tapasztalatairól mesélt a konferencia kulturális és gazdasági szakemberekből és egyetemi, főiskolai hallgatókból álló közönségének.

R. Kiss Kornélia
2011. 09. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Négyezer résztvevő, köztük fiatal diplomások és hallgatók tanácskoznak hatvan országból azon a szeptember elejéig tartó Európai Fórumon, amelyen időszerű kérdéseket járnak körbe. A fórum részeként rendezik meg a Magyar film Hollywood és a politika között című, kétnapos filmworkshopot, ahol a magyar filmipar olyan külföldre emigrált alakjainak életművéről is szó esik, mint például Kertész Mihály vagy Gábor Zsazsa, de körüljárják az itthon maradott művészek sorsát is, akik a kommunista érában, az aczéli három T, a tiltás, tűrés, támogatás kultúrpolitikájának háromszögében próbáltak meg a valóságról beszélni.
A vitaindító előadást Vitézy László filmrendező tartotta tegnap. A rendező maga is számos játék- és dokumentumfilmben igyekezett megmutatni a szocializmus igazi arcát, de ő a rendezője például a Legvidámabb barakk című, a múlt rendszer tizenkét volt vezetőjével a rendszerváltozás idején készült dokumentumfilm-sorozatnak is. A rendező lapunknak úgy nyilatkozott: nagyszerű volt a téma fogadtatása Tirolban. – A közönség körében nagyon sok fiatal van: úgy meséltem, mintha az unokáimnak mesélnék – mondta lapunknak Vitézy László, aki szerint a hallgatók soraiban mindenki pozitívan viszonyult a témához. – A fiataloknak meg kell érteniük ezt a világot, amely tulajdonképpen tovább él, hiszen ma sincs válasz arra a morális űrre, amely az előző rendszer ötven évében létrejött. Pedig akkoriban is voltak művészek, akik mégis a valóságról próbáltak meg filmeket készíteni. Az én előadásom arról szólt, hogyan lehetett akkoriban filmet csinálni az ő pénzükből, ellenük – tette hozzá a filmrendező. Vitézy László úgy gondolja, a korszak feldolgozásához európai összefogásra van szükség, és arra, hogy azok is megértsék a posztkommunista országok múltját, akik soha nem éltek hasonló rendszer uralma alatt.
A rendező szerint a múlt feldolgozásában a kortárs kultúrának, ezen belül a televíziónak és a filmnek is nagy szerepe lesz. – Olyan mélyen megalázták a népet, annyira reménytelenné, érdektelenné, piszkos alkukat elfogadóvá tették, hogy sok időnek kell eltelnie, s egy újfajta művészi stílusnak kell megszületnie ahhoz, hogy az emberek újra öntudatra ébredjenek, megtanuljanak rendesen dolgozni, vetni és aratni, felelősséggel gondolkodni a jövőről – foglalta össze előadását zárógondolataiban Vitézy László.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.