Hálózatok csapdájában

Egy nyári bulinak indult, 4,8 millió felhasználó lett belőle. Az iWiW a magyar webtörténet egyik legsikeresebb alkotásává nőtte ki magát majdnem egy évtized alatt. Ennek ellenére az elmúlt egy-két évben a Facebookkal komoly globális kihívója akadt az egy ideig több nyelven is elérhető magyar fejlesztésnek. Erről, a kezdetekről, valamint a közösségi portál korai élet-halál harcairól is kérdeztük a honlap alapítóit. Saját bevallásuk szerint, noha barátok maradtak, életútjuk már rég elvált egymástól, a kedvünkért azonban Várady Zsolt és Szabó Márton leült egy asztal mellé, hogy elmesélje, miért nem ők, hanem a Facebook-alapító Mark Zuckerberg lett az idei év embere a Time magazinban.

Balogh Roland
2011. 09. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy gimnáziumi szociometriai feladat és egy ismerős által, színes ceruzákkal felskiccelt ismertségi hálózat – ezzel a két ötlettel indult útjára 2002. április 14-én a magyar webtörténet egyik legsikeresebb vállalkozása: a WiW. (Az elnevezés az angol Who is Who, magyarul ki kicsoda kifejezés kezdőbetűinek rövidítéséből ered.) A közösségi portálok piacán is az egyik első fecskének számító program alapját Várady Zsolt – saját bevallása szerint – néhány este alatt rakta össze. „Ez egy nagyon egyszerű kis program volt, néhány nagyon egyszerű menüponttal, még honlapcímmel sem rendelkezett, és csak a barátaimnak küldtem szét egy levelezőlistán” – mesél a kezdetekről a harmincas évei elejét taposó programozó. Szerinte az igazán nagy újdonság az a három dimenzióban is mozgatható térkép volt, amelyen az első felhasználók az egymás közötti ismeretségi hálót, az esetleges csatlakozási pontokat követhették nyomon, és az induláskor ez hozta lázba igazán az embereket. A WiW így először egy szűkebb, majd egy egyre gyarapodó közösség szubkultúrájává vált. Néhány száz ember csatlakozását követően pedig újabb funkciókkal bővült a felhasználók adatlapja.
– A WiW azért volt forradalmi, mert az addigi gyakorlattal szemben, az anonim internetfelhasználók helyett a közösségi portálhoz csatlakozók valós nevüket használva válhattak a csoport tagjává – mondta Szabó Márton. A WiW másik alkotója szerint ez áttörést hozott az internetkultúrában, mivel 2002-re a kizárólag anonimitás mögé bújó felhasználási gyakorlat technikailag is kifulladóban volt. Az akkor életre keltett – a Magyarországon kívül is – egyedinek számító közösségi portál új korszakot nyitott a világhálón, hiszen a valós névvel történő felhasználás új minőséget jelentett a webes szolgáltatások körében.
A kezdeti időszakban gyakorlatilag egyetlen számítógépről működő, saját költségen gründolt portál azonban hamar beindult; három év lassabb ütemű, de folyamatos növekedés, valamint közel egyévnyi fejlesztőmunka után 2005 októberére teljesen átszabták, akkor kapta meg ma is használatos új nevét: iWiW. Az új szoftver fejlesztését a kezdetektől tulajdonosként jelenlévő Virgo Systems Kft. készítette, az iWiW megalkotásában Várady Zsolt már nem vett részt. A váltással számtalan új funkciót építettek be: például profilhoz kapcsolható fényképek, üzenőfal, többnyelvűség, fórumok, városokba rendezés, rendszerüzenetek és külső e-mailes értesítés, vagy az apróhirdetési rendszer. Az iWiW-nek indulásakor már mintegy 120 ezer felhasználója volt. Szabó Márton szerint ezután az addigi napi száz-százötven csatlakozóhoz képest robbanásszerűen megnőtt az újonnan regisztráló tagok száma. Ehhez persze az is hozzájárult, hogy körülbelül ezzel egy időben kezdték kiépíteni a komolyabb sávszélességű internetet az országban, illetve az ADSL-előfizetési árakat ekkor csökkentették drasztikusan a távközlési szolgáltatók, így az iWiW népszerűségének szépen megágyazott a hazai internetezők számának gyarapodása.

Elszalasztott lehetőség?
A kérdés tehát adott: ebben a helyzetben miért nem az iWiW vált a világ vezető közösségi portáljává? Miért a Facebookról zeng ma az egész világ, és miért nem egy magyar közösségi oldal tőzsdei bevezetésének dátumáról találgatnak a nagy nemzetközi gazdasági hírügynökségek?
A válasz igen összetett – vélik mindketten. A többnyelvűséget például Várady Zsolt nem is támogatta, mondván, a kezdet kezdetén ez egy magyar és még egy annál is szűkebb közönségre lett tervezve. Ennek pedig – szerinte – a lényege a közösség, a személyes kapcsolatok rendszere, még annak ellenére is, hogy egy internetes felületen valósul meg.
A nemzetközi színre lépés nehézségeiről szólva Várady Zsolt hozzátette: ehhez minden esetben azzal a rossz reflexszel is számolni kell, hogy a nyugati, amerikai felhasználók számára még akkor is más pozícióból indul egy Kelet-Európából érkező termék, ha az alapjában véve tetszetős, jól működik és könnyen használható. Nem mindegy tehát, hogy egy adott közösségi portál hogyan, honnan indul útjára, hol és kicsoda tárolja a személyes adatokat, és abban megbíznak-e a felhasználók. Szabó Márton emlékei szerint amúgy a portál felhasználói biztonságáról először akkor gondolkodtak el komolyan, amikor 2002 nyarán Zsolt egy budapesti szórakozóhely pultjánál a vállára tette a kezét, és ezt mondta: „Régen jelentkeztél már be.” Ekkor merült fel bennük a felhasználók védelme – de ez még a közös munka elkezdése előtt, az oldal indulásának harmadik hetében történt.
Szabó Márton szerint ugyan elméletileg nem volt probléma a nemzetközi terjeszkedés, de az iWiW finanszírozása komoly nehézségekbe ütközött az akkori növekedés üteme mellett, mivel az a legoptimistább várakozásaikat is felülmúlta, így teljesen készületlenül érte őket. Az iWiW folyamatosan a működéséhez elengedhetetlenül szükséges szerverek hiányában szenvedett. Mindig a kereslet után kullogott, azaz nem tudtak annyi kiszolgáló számítógépet szerezni, amennyi a növekedést követni tudta volna. Szabó Márton szerint akárhány gépet is állítottak üzembe, mindig mintegy 20 százalékkal a kapacitás alatt tudtak üzemelni. Már csak az eladást követően sikerült azt elérniük, hogy csúcsidőben 250 szervergéppel elégítsék ki a növekvő igényeket. Ekkor Magyarországon ennél nagyobb összefüggő webes rendszert senki sem tudhatott magáénak. Az iWiW üzemeltetése rövid idő után igen költséges játékká vált, és a még mindig zsebből fizetett honlap üzemeltetése öt-hat éve egy átlagos magyar kereset majd ötszörösét emésztette fel. Ehhez jött még az is, hogy a WiW időszaka alatt – a kulturális témájú hirdetéseket leszámítva (például könyvek, előadások, kiállítások, bulik) – nem voltak hirdetések, reklámok az oldalon. Várady Zsolt – aki inkább egyéb, alternatív bevételforrások bevonását támogatta volna – ugyanis kifejezetten ragaszkodott ehhez, többször is komoly viták voltak ez ügyben, és az első ilyen felületek csak az iWiW-korszakban jelentek meg. A hirdetések, illetve főleg a komoly szponzorok, befektetők híján pedig lehetetlenség egy olyan üzleti modellt megvalósítani, mint amilyen most a Facebook. Elmondásuk szerint portáljuk soha nem állt meg a saját lábán, amíg saját tulajdonban volt. Emellett nemhogy hazai, de még nemzetközi példák sem igen voltak, amelyeket követni lehetett volna, netán azokból okulva döntéseket hozni.
A portált végül közel négy év után, 2006. április 28-án, mintegy egymilliárd forintért vásárolta meg a Magyar Telekom leányvállalata, a T-Online. Az eladásról szólva Szabó Márton megjegyezte, ők addigra elérték azt a napi működtetéssel járó rizikófaktort, amin túl már nem volt érdemes kockáztatni, élet-halál harcot játszani, hiszen senki sem tudhatta pontosan, hogy mi fog kisülni az egészből. Az alapötletet elkészítő Várady Zsoltnak ráadásul akkor már csak ötszázalékos részesedése volt a cégből. Az eladásnál természetesen az is fontos szerepet játszott, hogy egy olyan szolgáltatóhoz kerüljön az iWiW, ahol megvannak hozzá a zavartalan működést garantáló technikai feltételek.

A 2006-os év
Noha jelenleg az észak-afrikai és a közel-keleti forradalmakban meghatározó szerepet játszik a közösségi média, talán először Magyarországon, a 2006-os eseményekkel kapcsolatban lehetett azt megfigyelni, hogy egy-egy tüntetést, demonstrációt hogyan szerveznek meg egy közösségi portálon.
Ezzel kapcsolatban Szabó Márton elmesélte, hogy a tüntetők több módszerrel is közösségekbe szerveződtek. Egyik jó példája volt az azonos becenév választása, hogy így könnyen egymásra találjanak, ám mivel egy idő után ezt a hatóságok is figyelték, leszoktak erről. A hatóságoktól ugyanakkor történtek megkeresések. Az iWiW ilyen esetekben mindig a törvényben előírt módon járt el, hiszen ha formailag egy adatkérés jogszerű, akkor annak kötelező eleget tenni – véli Szabó Márton. Vita volt ugyanakkor az elektronikus levelezés kiadásáról, ugyanis a törvény nem egyértelmű azzal kapcsolatban, hogy ezek kiadásához elég az ügyészségi engedély vagy bírói végzés szükséges hozzá. – Mi amellett érveltünk, hogy – ahogyan a postai leveleknél – ilyen esetekben is bírói engedély kell – mesélte Szabó Márton. Azt is hozzátette, mindig is fontosnak tartották, hogy az iWiW-felhasználók is lépjenek fel az őket ért jogsértések kapcsán.

A multi és a sarki fűszeres
Nemrég megjelent az iWiW legnagyobb riválisa, a világméretű karrierjét 2006-ban kezdő Facebook. Ezt a „veszélyforrást” a magyar közösségi portálnál először 2008 közepén észlelték. – Egy olyan, a kaliforniai Szilícium-völgyből vezérelt globális szolgáltató, egy nemzetközi multi jelent meg, amelyhez képest mi sajnos csak a sarki fűszeres szerepét tudtuk eljátszani – véli Szabó Márton, aki ugyanakkor regisztrált a Facebookra. (Várady Zsolt sokadik nekifutásra épp bő egy hónapja szintén fellépett a lassan 700 millió felhasználóval rendelkező Zuckerberg-kreációra – B. R.) Szabó Márton szerint ha bárki megnézi a Facebookot kritizáló vagy az épp most hódító útjára indított közösségi oldalt, a Google+-t dicsérő blogbejegyzéseket, hozzászólásokat, szakmai kritikákat, számtalan hasonlóságot fedezhet fel azok és a korábban az iWiW-et kritizáló vélemények között.
Adott tehát a kérdés: van-e szavatossága egy-egy közösségi oldalnak? Az iWiW-től egy éve távozó Szabó Márton szerint portáljuk 2007–2008 körül teljesítette küldetését. Elérte, hogy Magyarországon, a magyar ajkúak körében 4,8 millió egyéni felhasználóval rendelkezzen, amely gyakorlatilag lefedte az internetezők 80-90 százalékát, százezrekkel növelve például az olyan 60 év feletti internetezők számát, akik unokájukkal, netán külföldön élő családtagjaikkal szerették volna tartani a kapcsolatot. Várady Zsolt szerint egy-egy valódi közösségi portálnak csak hónapjai vannak, hiszen körülbelül ennyi idő, amíg kinövi azt a közösséget, amely az elején életre keltette. „Persze attól függ, kik használják; egy idősebb, 50 év feletti közösség esetében ez akár éveket is jelenthet, de minél fiatalabb egy felhasználói csoport, annál hamarabb megszűnik ez az érzés” – véli a ma már Berlinben saját fejlesztőcégét működtető WiW-alapító. Szerinte minden eset egyedi, nincs konkrét recept az esetleges elsorvadásra, így egy-egy portál esetében kiszámíthatatlan, mi történik vele majd a jövőben, milyen karriert fut be a világhálón.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.