Harmincmilliós Auchan-bírság

Az idén harmadszor találtunk magyarként kínált külföldi terméket az Auchan áruházaiban. A solymári egységben föllelt, a fogyasztókat megtévesztő felirat korántsem ritka, s nem egy áruházláncra korlátozódik – állítja szakértőnk. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is megelégelte, hogy egy eljárásukat adatok visszatartásával lassította a cég, ezért 30 millió forint bírásággal sújtotta

Hajdú Péter
2011. 09. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vasárnapi süteményhez magyar vajat keresvén fedeztük fel a solymári Auchan Pilis polcain azt a Németországból származó vajat, amelyet az áruházlánc nemzeti színekkel, stilizált országtérképpel, hazai termékként kínál a vásárlónak. A felirat megtévesztő, hiszen első pillanatra magyarként azonosíthatja a terméket a vevő, mert kizárólag magyar nyelvű felirat olvasható a csomagoláson. Ha azonban figyelmesebben böngészi az ember a vaj oldalán szereplő feliratot, rájön, hogy a forgalmazó ugyan magyar vállalkozás, származási helyként azonban Németországot tüntették fel. Gillemot Katalin, a cég sajtófőnöke a korábbinál sűrűbb ellenőrzést ígért a hasonló, emberi hibából adódó szabálytalanságok elkerülése érdekében, s hangsúlyozta, nagyon ritkák az ilyen tévedések. Alig egy hete számoltunk be hasonló esetről, amikor az Auchan Miskolc polcain hazaiként kínált román tésztára hívtuk fel a figyelmet. Április elején pedig szintén az Auchan Pilisnél magyarként árusított tejről derítettük ki, hogy Csehországból származik.
Magam is rendszeresen látok olyan magyarként kínált termékeket a polcokon, amelyek nem hazaiak, de találkoztam már óriásplakáttal is, amelyen külföldről származó terméket nemzeti színekkel ajánlanak a vásárlók figyelmébe – válaszolta kérdésünkre Bodrogai Ferenc, a Magyar Termék Nonprofit Kft. alapítója. Ez nem csupán a fogyasztók megtévesztése miatt komoly probléma, de csökkenti az amúgy is tőkehiányos hazai termelők, beszállítók piaci esélyeit. „Ügyes húzás” az is, amikor magyar minőség felirattal hirdetnek külföldi termékeket, ami – bár nem állítják, hogy hazai cikkekről van szó –, mégis azt az érzetet kelti, hogy a jó magyar minőség egyben hazai terméket is jelent, pedig sok esetben szó sincs erről.
A hasonló esetekről Fülöp Zsuzsanna, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szóvivője lapunknak korábban elmondta, az áruház elmarasztalható lenne a fogyasztók megtévesztéséért. A kiróható büntetés 15 ezer és kétmilliárd forint közötti összeg lehet, aminek nagyságát a cég árbevételének ismeretében határozzák meg, de figyelembe veszik azt is, hogy egyszeri vagy ismétlődő jelenségről van-e szó.
Úgy tűnik, a GVH is megelégelte, hogy az Auchan alaptalan okokra hivatkozva adatok visszatartásával akadályozza munkáját. A hivatal februárban indított vizsgálatot a cég ellen, mert Auchan Hungarikum jelzéssel olyan termékeket forgalmazott, amelyek nem tartoznak e körbe, ráadásul népi motívumokkal azt a látszatot keltette, száz százalékban magyar termékről van szó. Miután a kért adatokat a cég nem adta át a hivatalnak, ötszázezer forint eljárási bírságot róttak ki rá. Az Auchan által kezdeményezett jogorvoslati eljárásban a versenytanács úgy döntött, a cég árbevételéhez jobban illő harmincmillió forintra emeli a bírság összegét.
Gillemot Katalin, az Auchan Magyarország Kft. kommunikációs igazgatója az MTI-nek elmondta, az eljárási bírságról szóló határozattal kapcsolatban az Auchan augusztusban jogorvoslati kérelmet nyújtott be. Szerintük semmilyen jogszabályt nem sértettek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.