A vasárnapi süteményhez magyar vajat keresvén fedeztük fel a solymári Auchan Pilis polcain azt a Németországból származó vajat, amelyet az áruházlánc nemzeti színekkel, stilizált országtérképpel, hazai termékként kínál a vásárlónak. A felirat megtévesztő, hiszen első pillanatra magyarként azonosíthatja a terméket a vevő, mert kizárólag magyar nyelvű felirat olvasható a csomagoláson. Ha azonban figyelmesebben böngészi az ember a vaj oldalán szereplő feliratot, rájön, hogy a forgalmazó ugyan magyar vállalkozás, származási helyként azonban Németországot tüntették fel. Gillemot Katalin, a cég sajtófőnöke a korábbinál sűrűbb ellenőrzést ígért a hasonló, emberi hibából adódó szabálytalanságok elkerülése érdekében, s hangsúlyozta, nagyon ritkák az ilyen tévedések. Alig egy hete számoltunk be hasonló esetről, amikor az Auchan Miskolc polcain hazaiként kínált román tésztára hívtuk fel a figyelmet. Április elején pedig szintén az Auchan Pilisnél magyarként árusított tejről derítettük ki, hogy Csehországból származik.
Magam is rendszeresen látok olyan magyarként kínált termékeket a polcokon, amelyek nem hazaiak, de találkoztam már óriásplakáttal is, amelyen külföldről származó terméket nemzeti színekkel ajánlanak a vásárlók figyelmébe – válaszolta kérdésünkre Bodrogai Ferenc, a Magyar Termék Nonprofit Kft. alapítója. Ez nem csupán a fogyasztók megtévesztése miatt komoly probléma, de csökkenti az amúgy is tőkehiányos hazai termelők, beszállítók piaci esélyeit. „Ügyes húzás” az is, amikor magyar minőség felirattal hirdetnek külföldi termékeket, ami – bár nem állítják, hogy hazai cikkekről van szó –, mégis azt az érzetet kelti, hogy a jó magyar minőség egyben hazai terméket is jelent, pedig sok esetben szó sincs erről.
A hasonló esetekről Fülöp Zsuzsanna, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szóvivője lapunknak korábban elmondta, az áruház elmarasztalható lenne a fogyasztók megtévesztéséért. A kiróható büntetés 15 ezer és kétmilliárd forint közötti összeg lehet, aminek nagyságát a cég árbevételének ismeretében határozzák meg, de figyelembe veszik azt is, hogy egyszeri vagy ismétlődő jelenségről van-e szó.
Úgy tűnik, a GVH is megelégelte, hogy az Auchan alaptalan okokra hivatkozva adatok visszatartásával akadályozza munkáját. A hivatal februárban indított vizsgálatot a cég ellen, mert Auchan Hungarikum jelzéssel olyan termékeket forgalmazott, amelyek nem tartoznak e körbe, ráadásul népi motívumokkal azt a látszatot keltette, száz százalékban magyar termékről van szó. Miután a kért adatokat a cég nem adta át a hivatalnak, ötszázezer forint eljárási bírságot róttak ki rá. Az Auchan által kezdeményezett jogorvoslati eljárásban a versenytanács úgy döntött, a cég árbevételéhez jobban illő harmincmillió forintra emeli a bírság összegét.
Gillemot Katalin, az Auchan Magyarország Kft. kommunikációs igazgatója az MTI-nek elmondta, az eljárási bírságról szóló határozattal kapcsolatban az Auchan augusztusban jogorvoslati kérelmet nyújtott be. Szerintük semmilyen jogszabályt nem sértettek.

Így változik az időjárás: brutálisan sok eső jöhet