Isten szépsége

K Ö N Y V E S H Á Z

Pethő Tibor
2011. 09. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szürke, jellegtelen időszak volt a középkor, legfeljebb néhány jelentősebb teljesítmény maradt ránk az akkori szellemi elit tollából. Ráadásul tartozott hozzá egy sötét első szakasz – legalábbis a reneszánsz kortól kezdve kisebb megszakításokkal ez volt az általános tudományos, filozófiai vélekedés. A középkor fogalmának megjelenése is azt mutatja, hogy a reneszánsz virágkora óta mint a szellemi visszaesés időszakára tekintettek a Krisztus utáni IV–V. századtól a múlt évezred derekáig tartó történelmi időkre. Először feltehetően Christoph Cellarius 1688-as történelmi munkája használja a medium aevum kifejezést kissé pejoratív árnyalattal: ez az az időszak, amely az ókor és az újkor közötti évezredes senki földjén fekszik.
Nem véletlen tehát, hogy például a XVII–XIX. századi filozófiai irányzatok – leegyszerűsítve nevezzük így – fősodra szerint nem is létezett középkori esztétika. William Knight összefoglaló, Az aesthetica története című, magyarul 1915-ben napvilágot látott műve mindössze kétoldalnyi terjedelemben foglalkozik a középkorral. Hasonló módon negligálja az időszakot Jánosi Béla filozófus 1900-as azonos című munkája vagy újabban Geréby György tanulmányai is. A szemléletbeli változást többek között Jacques Maritain, Edgar de Bruyne és Wladislaw Tatarkiewicz esztétikatörténeti opusai hozták meg a húszas évektől kezdve.
Idehaza most jelent meg először nagyobb ívű öszszefoglaló munka a témáról magyar szerzőtől. Cseke Ákos filozófus a párizsi Sorbonne-on doktorált középkori filozófiából és esztétikából, jelenleg a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen tanít. Könyvében elsősorban azt vizsgálja, milyen szerepet tölt be a művészet és a szépség a középkori gondolkodásban. Mennyiben módosítja – esetleg ássa alá – a középkori szerzők tanulmányozása a modern esztétikai tapasztalatot? Hitt-e Ágoston, Nüsszai Gergely, az angyali doktor, Aquinói Tamás a szépség világformáló, esetleg világmegmentő erejében? Végül: valóban megváltó erővel bír-e a szépség?
Nagy hangsúlyt kap a sokak által a legfontosabb „középkori esztétának” tartott rejtélyes kilétű, Isten szépségével, illetve az isteni szépséggel is foglalkozó filozófus, Pszeudo-Dionüsziosz Areopagitész. Esztétikai alapvetése szerint a szépség az általános rend része, illetve maga a rend, „amely áthatja az egész világegyetemet”. Ebből következően az istenség leírásakor a legalacsonyabb rendű létezőket is figyelembe vehetjük, Isten ugyanis „mindenből megismerhető, kikutatható, dicsérhető”. A középkori szerző a rútnak végső soron pozitív, „pedagógiai” értéket tulajdonít.
Cseke Ákos alapos szellemi munícióval felvértezett kötete aprólékosan kitér a középkori filozófia azonos vagy hasonló tárgyú kérdéseire. A függelékben Aquinói Tamás és az esztétika viszonyáról, illetve a művészet középkori filozófiájáról olvasható tanulmány.
(Cseke Ákos: A középkor és az esztétika. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2011. Ármegjelölés nélkül)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.