Katonai lélekvesztő hatszázmillióért

Hivatalosan még meg sem alakult, de már szemlézett is az a bizottság Ukrajnában, amely a Magyar Honvédségnek szánt An–26-os szállító repülőgépet tekintette meg a vásárlás előtt. A járművet nemcsak az érvényes piaci ár többszöröséért, közbeszerzés nélkül, hanem rendkívül gyorsan, kapkodva vásárolták meg a szocialista Juhász Ferenc honvédelmi minisztersége idején. A beszerzésének körülményeiről jelenleg a Nemzeti Nyomozó Iroda nyomoz hűtlen kezelés gyanújával, a lapunk birtokába került dokumentumok szerint nem véletlenül.

2011. 09. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hatszázmillióból hatszáz forintot sikerült lealkudnia a Honvédelmi Minisztériumnak a szocialista Juhász Ferenc honvédelmi minisztersége idején annak az An–26-os katonai szállító repülőgépnek az árából, amelyet felettébb gyanús körülmények között, egy ciprusi offshore cégen keresztül vásároltak meg a Magyar Honvédség számára. A közbeszerzés alól a Juhász Ferenc által vezetett nemzetbiztonsági kabinet adott felmentést a vásárláshoz, hogy aztán azonnal el is indulhasson az eljárás. A gép beszerzésével azt a Specimpex Kft.-t bízták meg, amelynek kereskedelmi igazgatóját, Veres Istvánt már korábban egy helikopterbeszerzési ügyben jogerősen elítélték. A férfi másfél év felfüggesztett börtönt kapott lopás, köz- és magánokirat-hamisítás miatt a honvédség szolnoki repülőbázisán műszaki szolgálatvezetőként elkövetett visszaélései miatt. Tény, hogy ez a vásárlás is igen gyanús körülmények között zajlott, ráadásul a megvett „termék” is szinte használhatatlan volt a légierő számára. A gépet pedig előzetesen úgy mutatták be a közvéleménynek, mint egy VIP-vendégek szállítására is alkalmas, biztonságos katonai járművet. Később azonban kiderült, hogy inkább a szervizeknek adott munkát a használtan megvásárolt An–26-os. A lapunk birtokába került dokumentumokból kiderül az is, hogy nem sokkal a nemzetbiztonsági kabinet döntése után már hivatalosan adott ajánlatot Veres István és a Specimpex Kft. az ukrán gépre. Az erről szóló levelében a kereskedelmi igazgató egy korábbi megkeresésre hivatkozik, vagyis vélhetőleg már akkor tárgyalásokat folytatott a HM Beszerzési és Biztonsági Beruházási Hivatalával, amikor hivatalosan még nem is került a vásárlás ügye a kabinet elé. Ennek megfelelően rendkívül gyorsan le is zavarták a beszerzést. Az ajánlattételt követően már átadás-átvételi jegyzőkönyvet is aláírtak Ukrajnában a gép megvételéről.
Érdekes volt a járművet szemléző bizottság tevékenysége is. Az ügyben vizsgálatot indító és a dokumentumokat a hatóságoknak átadó Csampa Zsolt fideszes képviselő szerint a testület tagjait hivatalosan még meg sem választották, amikor Ukrajnában megtekintették a hatszázmilliós „árut.” Utóbbi kifejezés azért is helytálló, mert a szállító repülőgépet több, a légierőnél szolgáló katona szerint sem lehetett a megvásárlását követően járműnek tekinteni. Alig több mint három év alatt ugyanis csaknem harmincszor kellett javítani. A jegyzőkönyvek szerint már a garanciális időn belül súlyos hibákat állapítottak meg, volt például a gépen olajszivárgás, de észrevették azt is, hogy furcsa zaj hallatszik a hajtóműből a légcsavar mozgatásakor. Kiderült, hogy a turbina lapátjain felületi leválások, bemaródások találhatók. Emellett szivárgott a kerozin a jobb szárnyon lévő keszontartályból, gond volt a bal szárny borítólemezével és a faroktámasszal is. Súlyos, akár katasztrófát is okozó meghibásodás volt az is, hogy nem működött az a jelzőberendezés, amely a hajtómű hőmérséklet-változásait követi a repülés során. Az An–26-os ugyanis szakértők szerint hajlamos arra, hogy bizonyos magasságon lefagyjon a hajtóműve.
Végzetes lehetett volna az is, hogy a jegyzőkönyvek szerint egy repülés során a gép lokátorernyői teljesen elsötétedtek, azokon semmilyen jelet sem lehetett észlelni. A leszállás után pedig a bal oldali felnyitható szerelőnyílásból égett szagot észleltek egy rövidzárlat miatt. Ekkor ismét meg kellett állapítani, hogy a gép alkalmatlan a további üzemeltetésre. Egy másik repülés is igen izgalmasra sikerült a méregdrága ukrán repülőgéppel. A felszállás után, ezer- méteres magasságon a személyzet azt észlelte, hogy a jobb oldali hajtómű gázhőmérséklete megközelítette a megengedett legnagyobb értéket, miközben a műszerek üzemanyag-elvételt nem észleltek. A pilótáknak így nem kis feladatot jelentett a szállítógép hazautaztatása, hiszen állandóan ellenőrizgetni kellett a hajtómű hőmérsékletét, miközben ennek megfelelően kellett megválasztani a gép üzemmódját. Később javítani kellett a légcsavart és egyéb fontos területek fűtését is. Egyszer elrepedt a gép főfutóművének fékkarimája, amely a biztonságos földre érkezéshez szükséges, de a repülő több helyen be is ázott, például a vezetőfülke ablakain vagy a függőleges vezérsík belső terében. Ki kellett cserélni a gép egyik hajtóművét is.
A Magyar Honvédségnek megvásárolt An–26-os beszerzése a 2003-as év egyik leggyanúsabb ügye volt. A Honvédelmi Minisztérium (HM) akkor arra hivatkozott: azért veszi meg a gépet 600 millióért, mert a honvédség egyik saját An–26-osának felújítása többe került volna, a Specimpex Kft. közreműködésével beszerzett jármű viszont tökéletes állapotban kerül a honvédség tulajdonába. Ehhez képest a Csampa Zsolt kérdéseire adott honvédelmi miniszteri tájékoztatásból kiderült: a gép számos alkalommal adott munkát a honvédség légijármű-javító üzemének, és több esetben olyan hibát találtak rajta, amely könnyen katasztrofális balesethez is vezethetett volna. A járművásárlás előtti felújításáért – amellett, hogy a már említett ciprusi offshore cég a Specimpex Kft.-nek 1,8 millió dollárért adta el – három ukrán cég számlázott százezer dollárt a HM-nek.
Az ügyben a nyomozást még a BRFK kezdte el egy országgyűlési képviselő feljelentése alapján, de nemrégiben azt a Nemzeti Nyomozó Iroda hatáskörébe vonta. Az eljárás ismeretlen tettes ellen, hűtlen kezelés miatt folyik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.