Repülni kell!

Ökoterroir

Ludwig Emil
2011. 09. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Régi filmeket nézve a tévé mozicsatornáin, mind feltűnőbb a különbség a három-négy évtizeddel ezelőtti és a mostani légi forgalom között. Nem is a gépek és a repülőterek technikai, formai és kényelmi átalakulása, fejlődése ragadja meg a figyelmünket, hanem a hetvenes-nyolcvanas évek közlekedésének fesztelensége, hangulata, szabadsága a maihoz képest. Az akkori, boldog békeidőkhöz viszonyítva egy ideje mintha mindennapos és kilátástalan háború folyna a világ repülőterein, a biztonság mindenekfelett jelszavával.
A repülés ördögi körbe került: ha túlemelik a jegyárat, fogynak az utasok, ha elmaradnak az utasok, fogy a bevétel, nő a veszteség. A megoldást egyelőre a fapados, azaz a hovatovább minden kényelmétől és polgári kedélyétől lecsupaszított repülőjáratok beállításában vélték megtalálni a légitársaságok. A légi forgalomra nézve legfenyegetőbb következő csapás oka a levegőszennyezésben való intenzív részvétele lesz. A gigászi teljesítményű, rendkívül intenzív belső égésű hajtóművel falják az oxigént, a gépek által kibocsátott káros égéstermék részaránya már elérte a globális emisszió három százalékát. Érdekes fejlemény várható ebben a kérdésben jövő januártól: amennyiben az Európai Bizottság még az ősszel jóváhagyja az uniós parlament határozatát, az öreg kontinensre beérkező és innen induló (valamint a belső) repülőjáratok után környezetterhelési adót kell fizetniük a légitársaságoknak. Ez a lépés becslések szerint negyven euróval emelné meg egy utasra számítva a személyszállítás díját. Több, Európán kívüli ország kormánya máris kemény választ helyezett kilátásba az intézkedéssel szemben, beleértve az európai gyártású Airbus gépek bojkottját vagy a járataik viszontadóztatását. A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) szintén jelezte tiltakozását a „szén-dioxid-adó” bevezetése ellen, a zöldszervezetek üdvözlik az elképzelést. Az intézkedés környezeti és gazdasági jelentőségét talán az szemlélteti a legjobban, hogy Földünk légterében minden időpillanatban mintegy tízmillió utas tartózkodik valamilyen légi járaton. Izgalmas fejleményeket tartogathat tehát a jövő számára az a globális kereskedelmi versenyfutás, amelyik a civil légi közlekedés piacainak megszerzéséért és újrafelosztásáért folyik. A csendes gazdasági háború fő célja természetesen az elérhető minél nagyobb üzleti nyereség, a gépezet mozgatója azonban az olaj. Aminek az ára egyre nő, márpedig a nyersolaj hordónkénti árának minden egyes dollárral történő emelkedése 1,6 milliárd dollár pluszkiadást jelent a világ légitársaságainak. Ha további – például utasbiztonsági és levegővédelmi – költségemelkedésekkel kell számolni, kiszámíthatatlan fordulatokat gerjeszthetnek a világpiacon a lassan megfizethetetlen repülési tarifák. A világ piacát magától értetődően már egy ideje az ázsiai országok vállalatai uralják, messze megelőzve az észak-amerikai és az európai társaságokat. E két utóbbi terület együttes profitja (és forgalma) sem éri el a távol-keleti cégekét. Navigare necesse est, hajózni muszáj, vallották az ókori tengeri népek. Repülni szintén kell. A nagy kérdés, hogy milyen áron.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.