Tájvonások és létmetszetek

Nyolc magyar, két német és egy szerb alkotó részvételével rendezték meg az elmúlt két hétben a miszlai Kulturális Központ és Alkotóházban a Miszla Art I. nemzetközi képzőművészeti szimpóziumot. A közös munkálkodás időszakában létrejött művekből vasárnap az alkotóházban rendeztek egynapos tárlatot, az anyag tegnaptól a budapesti Melange Galériában tekinthető meg.

P. Szabó Ernő
2011. 09. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Salus Intrantibus Pax Exeuntibus, azaz Üdv a belépőnek, béke a kilépőnek – ezek a szavak olvashatók a főhomlokzaton. Az egykori kúriát romjaiból megújító házaspár, Makayné Pál Berta és Makay Tamás úgy látszik, ma is időszerűnek tartja a Szent István-i üzenetet, amely szerint egy ország csak akkor erős, ha tiszteletben tart minden hagyományt és minden kultúrát, mert a kölcsönös tisztelet a nemzeteket egymáshoz közelíti.
A szimpózium két kurátora, Nagy Gábor és Nádas Alexandra képzőművész olyan nyitott szemléletű, értékteremtő művészeket hívott meg a közös munkálkodásra, akiknek eddigi munkássága is valószínűsíti, hogy érzékenyek a hely szellemének üzenete iránt, ugyanakkor munkál bennük egyfajta újító szándék. Ilyen például Kovács Lehel, aki az utóbbi években koncepciózusan foglalkozik a tájképfestészettel, azon belül az éjszaka, vagy a szürkület fényjelenségeinek képbe emelésével, de a német Stefan Wehmeier kutatási területe is a táj. Munkáit akár tájnaplóknak is nevezhetnénk, ha alkotójuk nem talált volna még kifejezőbb szót a Landstrich/Tájvonások elnevezésben. Lóránt János Demeter máltai vázlatok és groteszk figurákat megörökítő rajzok mellett jó néhány rajzot készített Miszlán is, amelyek nemcsak a táj részleteit, de alkotótársa, a német Ralf Klement szobrászművész visszatérő formáit, a répamotívumot is megörökítik. Nagy Gábor művein szintén felbukkannak miszlai részletek, például a kétszáz éves, romos magtár, munkái azonban abba a sorba illeszkednek, amely a látható világ elemeitől sajátos „meditatív létmetszetek” születése felé vezet. Kádár Katalin lapjai többségében elszakad a konkrét természeti látványtól, inkább általános törvényszerűségei érdeklik. Hasonló a helyzet Louis Stufjzand néhány munkájánál is: mintha valahol a parton állnánk, a víz és az ég találkozásánál, hogy azután az élmény a képi elemek kölcsönhatásának az érzékelése során mélyüljön el. Nádas Alexandra festményein a házak tömbje, a geometrikus elemek és az organikus táji részletek együttese érzékelteti azt a folyamatot, amely a táji élménytől az autonóm képi világ létrehozása felé vezet.
Hasonló utat jár be Végh András, Mayer Berta és Maja Erdeljanin festőművész is, de a táji elemek helyett előbbi kettőnél az emberi figura, utóbbinál maguk az élénk színek jelentik a kiindulópontot.
A szimpózium során készült alkotások kérdéseket tesznek fel, párbeszédet indítanak el a mű és a néző, a művek és alkotóik között, alighanem tökéletesen megvalósítva ezzel azt a célt, amelyet a szervezők kitűztek maguk elé .
(Az I. Miszla Art kiállítása, Melange Galéria, szeptember 10-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.