Új művészetföldrajz

P. Szabó Ernő
2011. 09. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mióta néhány francia művész – és nem mellesleg velük együtt a magyar Paál László – Barbizonban felfedezte a táj szépségét, a plein air, a teli, a tiszta levegőn való festés élményét, a világos, tiszta színek ragyogását, a művésztelepek meghatározó jelentőséget kaptak a festészet történetében. Az idő múlásával azonban nem egyszerűen a táj, a természet közelsége, hanem egyre inkább a modern civilizációtól való távolság jelentette a művésztelepek vonzerejét, ha ez a távolság olykor csak néhány hétig tartott is. A magyar művészet legjelentősebb művésztelepe, az 1896-ban alakult nagybányai után sorra alakultak a művésztelepek Kecskeméten, Szolnokon, Trianon után Szentendrén, amely ma is a művésztelepi munka fontosa helyszínét jelenti, akár csak a vásárhelyi művésztelep, noha az a szellemi közösség, amely egykor a tagok között létezett, ma már aligha létezik. Szorosabb kapcsolat fűzte össze azoknak a művésztelepeknek, szimpóziumoknak a résztvevőit, amelyek a hatvanas-hetvenes években indultak, részben az akkor még létező nagyüzemi technológiákra alapozva, így jött létre például a dunaújvárosi szoborpark, született számos jelentős alkotás Győrött, másutt, például a Villányi-hegységben lévő Nagyharsányban a helyszín kínálta anyagnak köszönhetően működött eredményesen a kőszobrász alkotótelep.
A rendszerváltozás időszakában vagy az azt követő években jelentős átalakulások mentek végbe a magyarországi művésztelepek világában. Több régi telep megszűnt vagy elveszítette jelentőségét, míg az ország különböző területein újak jöttek létre. Nemrégiben ünnepelte fennállása huszadik évfordulóját például a csongrádi Plein Art vagy a zalaegerszegi Gébart művésztelep, amelyek tagsága nemzetközi, s a résztvevőket az esetleges baráti szálakon túl a közös minőségigény jellemzi, miközben stilisztikailag, szemléletileg egymástól igen különböznek. A gazdasági válság hatása az utóbbi években szinte mindenütt megnehezítette a rendezők dolgát, annál is inkább, mivel nemcsak az országos pályázati lehetőségek ritkultak meg, de a helyi önkormányzatok támogató kedve is csökkent. Ebben a helyzetben a magánmecenatúra szerepe a művésztelepek világában is felértékelődik, bár egyelőre a miszlaihoz hasonló példa nem nagyon akad. A mecénás Makay házaspárnak és (művész) barátaiknak köszönhetően a szimpózium nem tucatnyi alkotó belügyeként valósult meg, hanem a falu és a szűkebb régió kulturális életének meghatározó jelentőségű elemeként jelenik meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.