Újra ember módra élni

Az osztrák határ közelében, Hidegség településen 1944 végétől dolgoztattak zsidó munkaszolgálatosokat a németek, akik közül 1286 embert lőttek agyon. Néhányukat a háború utolsó napjaiban Mauthausen felé meneteltették. Történetükből színdarab, Elisabeth Scharang jóvoltából film készült. A Talán egy másik életben aránytévesztésével együtt is fontos mű.

Tölgyesi Gábor
2011. 09. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Németországban a második világháború utolsó napjaiban civilek (a Volkssturm népi hadsereg és a Hitlerjugend tagjai) is részt vettek a halálmenetbe kényszerített foglyok lemészárlásában – állítja Daniel Blatman Halálmenetek: a náci népirtás utolsó fejezete című könyvében, amelynek német nyelvű megjelenéséről a Spiegel idén januárban számolt be. „Minél közelebb járunk a háború végéhez, s minél nyilvánvalóbbá válik a foglyok jelenléte a német lakosság körében, annál nagyobb mértékben vesznek részt az eseményekben a civilek” – idézte a történészt a Múlt-kor történelmi portál. Egy ausztriai faluba helyezve e kegyetlen szellemiség jelenik meg a kortárs osztrák irodalom magasan jegyzett szerzője, Peter Turrini Silke Hasslerrel párban írt Mindenki a magáét című népi operettjében, amely 2007-es premierje nagy siker volt Karintiában. A szerzők forgatókönyvet írtak a műből, amelyet számos magyar színész részvételével Elisabeth Scharang vitt filmre.
A Talán egy másik életben egy kis osztrák falu pajtájába helyez tizennyolc magyar munkaszolgálatost, a film színtere főként ez a zárt tér. Az élet szépségébe utolsó erejével is kapaszkodó fogoly operaénekes (Végh Péter), lassan bevonva a pajta tulajdonosának családját is, e közösséget a Wiener Blut Strauss-operett betanulására buzdítja – és e momentumnál túlságosan is leragad a film. Pedig az osztrák rendező több olyan fontos felvetést is tesz, ami érdemes lett volna a bővebb kifejtésre.
A legfontosabb talán: lehet-e újra emberségesnek lenni, ha éveken át egy gyilkos ideológiával mosták át az agyunkat, ha a háború nemcsak nyomorba taszít, de nyomorékká is tesz, ha a gyermekünk meghalt a fronton, és ha a fájdalomról, gyászról nem tudunk őszintén beszélni egymással? A pajtatulajdonos Volkssturm-tag parasztgazda (Johannes Kirsch) és felesége (Ursula Strauss) drámája ez, amit a Revans című filmben megismert színészek árnyaltan hoznak. Az SS-katona vőlegényét hazaváró cseléd (Franziska Singer) vezeti őket vissza az együttérzés és a szeretet világába: a leves adásának „hazaáruló” gesztusától a foglyokkal együtt, kényszerűn vállalt tragikus végig, a fájdalomba fásult elutasítástól az egymás felé megnyílásig. Lassú átváltozásukat látva mintha Márai Sándor Füves könyvét olvasnánk: „ember módra élsz, ha igazságosan élsz. Ha minden cselekedeted és szavad alján a szándék van: nem ártani az embereknek.” Ám az első filmes rendező nem fókuszál erre: marad a pajta. Az együtt zenélés örömét, erejét elnagyolt karakterek, helyenként giccses, túlzó mozzanatok homályosítják el, míg a megtörtség és életigenlés árnyalatlan.
Érdemes lett volna a negyvenes évek német vígjátékainak zenéjét naphosszat gramofonon hallgató, lelkileg félhalott, majd öngyilkos SS-tiszt portréját is részletesebben megrajzolni – akár úgy, hogy az együtt zenélés erejét és a lelkiismerete hangját örökös muzsikahallgatással elnyomó ember magánya közötti ellentét kiéleződjön. De ennél is fontosabb lett volna a falu egy-egy lakójának jellemét jobban ábrázolni. Meglehet, mindehhez túl rövid a kilencven perc, az elvárás túlzott egy első filmes rendezővel szemben. De a gondolat megér több időt és celluloidot.
(Talán egy másik életben. Osztrák–magyar–német film, 2010, 90 perc. Rendezte: Elisabeth Scharang. Forgalmazó: Vertigo Média.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.