Szomália rajtbázist és menedéket nyújt a gyors rohamcsónakokkal és automata fegyverekkel támadó kalózoknak, akik azután milliós váltságdíjak ellenében hajlandók csak szabadjára engedni foglyaikat és zsákmányukat. Sikeresen végrehajtott akcióik 2008 óta huszonhárommillió euróval károsították meg a német hajózási vállalatokat, amelyek elégedetlenek a nemzetközi hadihajók által garantált biztonsággal, s azon gondolkodnak, hogy hajóikra jól felfegyverzett zsoldosokat küldenek. A nagy forgalmú kereskedelmi utat használó cégek egyébként már jó ideje követelték a hadsereg vagy a szövetségi rendőrség bevetését. A német belügyminisztérium elutasítja ezt a megoldást a hajózási vállalatok önvédelmi kötelességére és a horribilis költségekre hivatkozva. A kereskedelmi hajók biztonságának érdekében ezerötszáz rendőrt kellene alkalmazni, évi százötvenmillió euró ráfordítással.
Elfogadható megoldásnak számítana zsoldosok bevetése – csakhogy az ellenérvek szerint a hajók fedélzete az óceánok bármelyik pontján német felségterületnek számít, és így ott kizárólag állami irányítás alatt álló intézmények tagjai teljesíthetnek fegyveres szolgálatot. A koalíció kisebbik tagja, a Német Szabaddemokrata Párt parlamenti frakciójának belpolitikai szakértője révén szólalt meg az ügyben. Gisela Piltz szerint „az állam erőszak-monopóliumát nem kérdőjelezhetjük meg azzal, hogy magánszemélynek számító zsoldosok kezébe fegyvereket adunk”.
A szövetségi kormány igyekszik távol tartani magától a felelősséget és inkább verbális ellentámadásba lendült. Érvelése szerint a hajózási társaságok Afrika szarva közelében gondatlanul járnak el, mert nem tesznek eleget a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet tanácsainak, azaz hogy hajóikkal a kalózok veszélyeztette vizeken cikk-cakkban, a lehető legnagyobb sebességgel haladjanak, fedélzeti korlátjaikat pedig szögesdróttal védjék a támadók ellen. Az Angela Merkel vezette kabinet egyik szóvivője szerint a német hajók húsz százaléka nem tartja be ezeket a tanácsokat, kapitányaik ugyanis mindenekelőtt üzemanyagot és időt akarnak megtakarítani.
Hans-Joachim Otto államtikár, a kormány tengerforgalmi koordinátora egyelőre csak vizsgálja a zsoldosok bevetésének lehetőségeit, a tartományi belügyminiszterek pedig egy munkacsoportot bíztak meg a kalóztámadások ügyének tanulmányozásával. Döntés várhatóan csak az év végén születik.

Illik vagy nem illik? Tesztelje tudását kvízünkkel!