2018 elejéig 108 új, magyar fejlesztésű fecskendős tűzoltóautót ad át a katasztrófavédelemnek a BM Heros Zrt. A fejlesztést 2010-ben kezdte meg a cég uniós pénzből, a prototípust pedig, immár a Rábával összefogva, 2014-ben mutatták be.
A jármű Renault-alapokra épül, a franciáktól kapott alkatrészek – így a motor is – raklapon érkeznek a Rába győri üzemébe, ahol összeszerelik őket a saját gyártású alvázzal és egyéb főegységekkel. A már mozogni is képes kocsik ezek után Kőbányára kerülnek, ahol a Heros legyártja a hátsó felépítményeket, és rászereli a még félkész kocsikra. A járműnek az alváza, a hátsó felépítménye – ahol a tűzoltáshoz és mentéshez használható berendezéseket tartják – és tűzoltás-technikai rendszere magyar.
„Az alvázat a Rába kifejezetten a Heros számára készíti, alkalmassá téve arra, hogy tűzoltókocsit építsenek rá” – mondta el az MNO-nak Nagy Gábor, a BM Heros fejlesztési vezetője. Külön hangsúlyozta a magyar hozzáadott értéket: a száz százalékig hazai fejlesztésű felépítmény korszerű, korrózióálló alumínium és rozsdamentes acél anyagokból áll össze. A Rábával egyrészt azért állapodtak meg, mert nagy hagyományokkal és tapasztalatokkal rendelkező járműgyártót akartak megnyerni a projekthez, másrészt hazai kivitelezőben gondolkodtak, s itthon az elvárásoknak a győri vállalat felelt meg leginkább.
A Rába hozzájárulása már csak azért is hasznos, mert egyedi igényeket is figyelembe vesz, ami ekkora darabszámnál nem biztos, hogy igaz lenne egy nagy nyugati gyárra, ahol évi több ezer jármű gurul le a futószalagról. Nagy Gábor elmondta: az alváz gyártásánál rengeteg a kézi munka, az egyedi megoldás más alvázakhoz képest. Speciális üzemanyagtartályt kellett például kidolgozni, erős, tűzoltóautóknak megfelelő futóműveket kellett felszerelni. „A Rába és a BM Heros között folyamatos a kommunikáció, figyelünk egymás igényeire, a jármű milliméterre egyeztetett méretekkel készül” – jelentette ki.
A saját tervezés lehetővé tette, hogy a hazai igényeknek megfelelően alakítsák ki a tűzoltók legújabb igáslovát: a magyar utak közismerten nincsenek jó állapotban, ezért több helyen is megerősítették a konstrukciót. „Strapabíró, viszonylag könnyű, korrózióálló felépítményt sikerült létrehozni” – sorolta Nagy Gábor a jármű előnyeit. A kor igényeit szem előtt tartva a gépet olyan modern berendezésekkel látták el, mint az érintőképernyős vezérlőrendszer.
„Az eddig elkészült 10 kocsin kívül idén további 30-at szeretnénk átadni a katasztrófavédelemnek” – ezt már Jeney Zsolt, a BM Heros termelési igazgatója mondta el. Ottjártunkkor éppen 5 új „tűzoltóautó-kezdemény” várt az üzem udvarán arra, hogy megkapja a hátsó felépítményét, melyet a szomszédos csarnokban szereltek össze.
A katasztrófavédelem korábbi tájékoztatása szerint az a szándékuk, hogy néhány éven belül homogén járműparkkal rendelkezzék a szervezet. Jelenleg csaknem negyven különböző gyártmányú és típusú járművük van, a kezelőszemélyzetnek pedig minden egyes típusra külön vizsgát kell tennie. Jelenleg több mint háromszáz fecskendős kocsi rója a hazai utakat vészhelyzet idején, az állomány harmadának megújításával a jelenlegi tizenhárom éves átlagéletkor is jelentősen csökkenthető lesz.
„Arra törekszünk, hogy a 108 kocsi leszállítása után is folytatódhasson a gyártás, de egyelőre korai lenne ütemtervről beszélni” – mondta el a jövőbeni tervekről Jeney. Noha a kocsikat magyar tervezés alapján hazánkban rakják össze, még így is jórészt külföldi alkatrészeket használnak. Jelenleg azon is dolgoznak, hogy egy esetleges következő széria már több magyar részegység felhasználásával készülhessen el, ezzel is növelve a hazai hozzáadott értéket. Egy ilyen jármű ára egyébként meghaladja a százmillió forintot.
Jeney elmondása alapján puhatolózó megkeresések már külföldről is érkeztek, jórészt afrikai országokból – Angolából delegáció is érkezett megtekinteni a magyar járművet –, de ezek még korai fázisban vannak, nem biztos, hogy lesz is valami az üzletből. Az afrikaiak számára azért lehet vonzó a magyar tűzoltókocsi, mert ugyan minőségében és paramétereiben nyugati színvonalat képvisel, ára alatta marad a nyugati típusokénak.