Világ körüli turnéval ünnepli a BMW, hogy 50 éve készít Art Carokat

Alexander Calder 50 évvel ezelőtt készítette el az első BMW Art Cart, ebből az alkalomból világszerte kiállítják a műalkotásokat.

2025. 03. 15. 7:00
Fotó: BMW
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
 

Hervé Poulain francia autóversenyző és aukcionátor úgy döntött, hogy egyesíti szenvedélyeit, a száguldást és a művészetet, ehhez partnerre talált az épp csak megalakult BMW M GmbH vezetőjében, Jochen Neerpasch-ban. Mivel nem kellett a szponzorok megjelenéséhez igazodni, úgy döntöttek, hogy egy művész által megfestett autót indítanak a LeMans-i 24 óráson. 1975. június 14-én az amerikai szobrász, Alexander Calder által megfestett BMW 3.0 CSL-lel állt rajthoz, és noha műszaki hiba miatt 7 óra után fel kellett adnia a versenyt, az autó hatalmas közönségsiker lett. Ekkor döntötték el, hogy az egyszeri együttműködésből hagyományt teremtenek.

 

A következő három BMW Art Car megvalósításában a legendás New York-i galériatulajdonos, Leo Castelli segédkezett, Frank Stella, Roy Lichtenstein és Andy Warhol készítették a következő versenyautókat, amelyeket aztán Hervé Poulain vezetett LeMans-ban. 1982-ben utcai autókra tért át a BMW Art Car program, csak hogy 1999-ben újra a motorsport világába térjen vissza.

 

Az első 50 év alatt 20 darab BMW Art Car született, ezeket világszerte számos helyen kiállítják, és mivel szeretnék a lehető legnagyobb hírverést csapni, a tervezett program folyamatosan bővül és az időpontok is változnak. Azt már elárulták, hogy az Afrikában, Európában és Ázsiában induló BMW Art Car World Tour 2025 ellátogat majd Amerikába és Ausztráliába is, és már most látszik, hogy még 2026-ban is úton lesznek a művészek által megfestett autók.

BMW Art Cars
1. Alexander Calder, BMW 3.0 CSL, 1975
2. Frank Stella, BMW 3.0 CSL, 1976
3. Roy Lichtenstein, BMW 320 Group 5, 1977
4. Andy Warhol, BMW M1 Group 4, 1979
5. Ernst Fuchs, BMW 635 Csi, 1982
6. Robert Rauschenberg, BMW 635 Csi, 1986
7. Michael Jagamara Nelson, BMW M3 Group A, 1989
8. Ken Done, BMW M3 Group A, 1989
9. Matazo Kayama, BMW 535i, 1990
10. César Manrique, BMW 730i, 1990
11. A.R. Penck, BMW Z1, 1991
12. Esther Mahlangu, BMW 525i, 1991
13. Sandro Chia, BMW M3 GTR, 1992
14. David Hockney, BMW 850 Csi, 1995
15. Jenny Holzer, BMW V12 LMR, 1999
16. Olafur Eliasson, BMW H₂R, 2007
17. Jeff Koons, BMW M3 GT2, 2010
18. Cao Fei, BMW M6 GT3, 2016
19. John Baldessari, BMW M6 GTLM, 2016
20. Julie Mehretu, BMW M Hybrid V8, 2024

default
Fotó: Enes Kucevic Photography


 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.