„Milyen hycomatos autó ez? Hajts már egy kicsit!” – szólt Bruce Willis a Die Hard 3 jelenetében, mire Samuel L. Jackson válasza: „Ez egy Yugo. Keveset fogyaszt, viszont nem megy.” Említhetnénk Jay Leno vicceit és az amerikai vevők lesújtó kritikáit is, akiket a jugoszláv autó apró méreteinél jobban sokkolt annak kétes megbízhatósága, ám ne feledjük, a fűnyírótraktorok kivételével minden más négykerekűhöz képest nevetséges összeg szerepelt az árcédulán. Így aztán a Yugo az 1985-ös bevezetés után – egyedüli KGST autóként – több tízezres eladást produkált az amerikai piacon.

(Fotó: Bricklin Vehicle Corporation)
Nyugat-Európa több országát is célba vette vele a Zastava-gyár, amelynek ez volt az első önálló formatervű autója: a régi, farmotoros 750-es és az egy számmal nagyobb, nálunk szintén jól ismert 1100-as (későbbi nevén GTL 55) még jól láthatóan olasz licencmodell volt.
Bemutatónk főhőse nemcsak a rendszerváltást, de a Jugoszlávia széthullásához vezető délszláv háborúkat és a gyár bombázását is túlélte.
Hosszú pályafutása (1980–2008) alatt Zastava Jugótól a Yugo Koralig számtalan néven és kivitelben, még automata váltóval és csinos kabrióként is elérhető volt.

Vitathatatlan, hogy a nyolcvanas években nálunk is sikeres lehetett volna, hiszen a kategóriát az elavult Trabant 601, a Zaporozsec és a Kispolszki alkotta, ám – a devizás nyugati export miatt – a Merkurhoz csak nem akart megérkezni. Mire nagy nehezen befutott, eljött a rendszerváltás és a sok (zömében használt) nyugati kocsi, illetve az indiai Maruti 800 DX mini. 1991-ben már az alkatrészbarterben érdekelt Borsodi Gépkocsi Rt. kínálta a Yugót 399 ezer forintért, de kevés talált belőle gazdára. Alább a KERMI tesztjét olvashatják ’87-ből, amikor még a Merkur-importra készültek…
Első hazai tapasztalatok a jugoszláv kisautóval
A jugoszláviai Zastava gyár új gépkocsijai átestek a tesztelés első fázisán a KERMI-ben. A vizsgálatok eddigi eredménye alapján az intézet hozzájárult a járművek belkereskedelmi forgalomba hozatalához — az előírt módosításokat figyelembe véve. Köztudott, hogy a Zastava gyár a Yugo gépkocsikat nagy mennyiségben az USA-ba exportálja, ennek ellenére szándékában áll más országokban is a gyártmányuknak piacot találni.