A Magyar Turisztikai Egyesület (MATUR) felhívást adott ki hétfőn azért, hogy a vasúti szárnyvonalak megszüntetéséről szóló döntésben az állam vegye figyelembe a turisztikai szempontokat is. Az egyesület véleménye szerint a GKM előterjesztése a jelenlegi vasúti közlekedési szituációból indul ki, nem a közlekedésszervezéssel, fejlesztésekkel elérhető forgalmi lehetőségekkel tervez, különösen hátrányosan érinti az elmaradott régióként számon tartott térségeket, a környezetvédelmi, turisztikai szempontokkal nem megfelelő súllyal számol.
A szüneteltetésre javasolt vonalak között olyanok is vannak, amelyek turisztikailag kiemelkedő jelentőségűek, nemzeti parkok, tájvédelmi körzetek, műemléki látnivalók – azaz turisztikai vonzerők – környezetbarát megközelítését teszik lehetővé, jól szolgálják az ifjúsági turizmust. A közleményben emlékeztetnek arra, hogy Tátrai Miklós még környezetgazdasági szakállamtitkárként azt mondta, hogy ahol a természeti értékek védelme és a turizmus érdeke azt kívánja, az alacsony kihasználtság nem lehet önmagában a megszüntetés indoka.
Az egyesület szintén idézi Lamperth Mónika korábbi önkormányzati és területfejlesztési miniszter szavait, amelyek szerint „a térség életének és gazdaságának hosszú távú fenntarthatóságát, foglalkoztatottságát és gazdasági növekedését befolyásoló, a vasútvonalak megszüntetéséről szóló döntés előtt feltétlenül szükségesnek tartok egy körültekintő, környezetvédelmi, turisztikai, technikai és örökségvédelmi szempontokat, a gazdasági fenntarthatóságot és a térségi szerepvállalás megerősödését is figyelembe vevő vizsgálat elvégzését”.
A GKM ígérete szerint valamennyi szempont együttes mérlegelésével hoz döntést. Ebből kiindulva a MATUR fontosnak tartaná, hogy a turizmus és a környezetvédelem szervei, valamint az érintett megyei közgyűlések, önkormányzatok, civil szervezetek támogassák az Országgyűlés Sport és Turisztikai Bizottsága 2007. június 12-én hozott állásfoglalásában foglaltakat. Az állásfoglalás szerint a bizottság sajnálattal állapítja meg, hogy a tervekben szerepel több olyan vasútvonal is, amelyek kiemelt idegenforgalmi jelentőséggel bírnak: világörökségi helyszínek, nemzeti parkok megközelítését is szolgálják.
A bizottság fontosnak tartja, hogy lehetőség szerint minél több helyen megmaradjon a környezetbarát, kényelmes megközelítési lehetőség, ami a több érintett helyszínen is tervezett aktív turisztikai fejlesztéseket is szolgálja, például a kerékpárszállítás megkönnyítésével. A bizottság felkéri a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumot, hogy az idegenforgalmi jelentőséggel bíró vasútvonalakon ne szüneteltesse a személyszállítást, valamint, hogy minden ilyen jellegű döntés előkészítéseként készüljön részletes hatástanulmány, amely kimutatja a várható előnyöket és hátrányokat is.
Mint arról lapunk is tájékoztatott, a GKM honlapján október 25-én megjelent lista alapján a minisztérium – a 2007. március 4-én leállított 14 vonal után – újabb 38 vonalon kívánja leállítani a személyforgalmat, illetve 38 vasútvonal esetében nem tartja indokoltnak, hogy azokat az országos hálózat keretében működtesse tovább.
(MTI)
Aranyból nem jutott a végére, négy magyar érem a zárónapon
