Az egyeztetést követő sajtótájékoztatón Garamhegyi Ábel, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) államtitkára elismerte, hogy a mozdonyvezetőkkel az idén nyáron kötött megállapodás határidőit a tárca nem mindenben tudta tartani. Kérdésre válaszolva az államtitkár elmondta, a mellékvonalakról társadalmi egyeztetés folyik, november első napjaiban születik döntés arról, hogy mely mellékvonalakra ad vagy nem ad személyszállítási megrendelést a GKM.
Garamhegyi Ábel a sajtótájékoztatón elmondta: arra kéri a szakszervezetet, hogy a nyári megállapodásban rögzített határidő csúszása miatt ne hozzák az utasokat kellemetlen helyzetbe. Hozzátette: a határidők elsősorban a jogalkotás elhúzódása miatt csúsznak. Az államtitkár elmondta, hogy szakmai egyeztetés folyik a mellékvonalakról, több szakmai anyag is készült, csütörtökön a társadalmi szervezetekkel ülnek le a témában tárgyalni, erre várják a szakszervezetek képviselőit is. Azzal a felvetéssel kapcsolatban, hogy a Balassagyarmat-Ipolytarnóc vonalat esetleg átvenné üzemeltetésre a szlovák vasút Garamhegyi Ábel kijelentette: nem tudja miért érné meg a szlovák vasútnak a magyar mellékvonal átvétele.
Borsik János elmondta: október 25-én reggel 6 és 8 óra között azért tartanak figyelmeztető sztrájkot a személyszállítás területén, mert a GKM megszegte a júliusban kötött megállapodást, és a mellékvonalak megszüntetése miatt a mozdonyvezetők foglalkoztatási biztonsága veszélybe kerül. A mellékvonalak bezárásával a tárca a magyar vasúti vonal 10 százalékán tervezi megszüntetni a személyszállítást, továbbá az új menetrendet úgy kívánja kialakítani, hogy a 10 százalékkal kevesebb személyszállító vonat közlekedjen.
A MOSz ügyvezető alelnöke kifogásolta, hogy a mellékvonalak megszüntetésére nem készült olyan hatástanulmány, amely az intézkedés a társadalmi hatását is kimutatná. Borsik János hangsúlyozta: a mellékvonalat megszüntetése elleni figyelmeztető sztrájkkal kifejezik szolidaritásukat a mellékvonal bezárásban érintett kistérségek lakóival, akiknek a mindennapi életét elnehezíti a személyszállítás szüneteltetése. Borsik János úgy fogalmazott, nem helyes, hogy a kormány "tárcakompetenciába utalja a mellékvonalak kérdését".
Kérdésre válaszolva a MOSz ügyvezető alelnöke elmondta: a csütörtöki figyelmeztető sztrájknak 96 százalékos a támogatottsága. A mozdonyvezetők féltik az állásukat, és tiltakoznak az ellen is, hogy a tárca nem tudja megmondani, hogy a mellékvonalak felszámolásával kapcsolatban hol van ügy vége. Borsik János elmondta: az elégséges szolgáltatásról megkötötték a megállapodást, a MÁV Zrt. együttműködik a MOSz-szal.
Az elégséges szolgáltatásról kötött megállapodás alapján a csütörtök 6 óra előtt elindult vonatok bemennek a következő állomásra és onnan 8 óra után mennek tovább. Az állomáson biztosítják a vonaton a világítást, a fűtést, a személyzet nem hagyja el a vonatot a sztrájk ideje alatt. Azt követően pedig azon lesznek, hogy minél előbb álljon helyre a forgalom.
SZDSZ: a szakszervezeti vezetők csak saját előjogaikat féltik
A liberálisok közleménye szerint a jelenleg zajló közlekedési reform célja az, hogy a vasúti személyszállítás legyen utasbarát és korszerű. Az adóforintjainkból milliós juttatásokat élvező szakszervezeti vezetők a vasút korszerűsítése helyett saját előjogaikat féltik. A szakma kiváltságosai minden olyan változást elleneznek, ami az utasok érdekében átalakítaná a vasúti személyszállítást. Szakmai érdekképviselet helyett a Mozdonyvezetők Szakszervezetének (MOSZ) egyes vezetői a populista hangulatkeltést választották – áll az SZDSZ által kiadott közleményben.
(mti)