További 38 szárnyvonal szűnne meg

A Volán-busszokkal kiváltott 14 vasúti szárnyvonalon kívül a gazdasági tárca szakállamtitkára további 38 vonalat szüntetne meg – olvasható a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium honlapján közzétett tanulmányban.

MNO
2007. 10. 25. 16:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium honlapján csütörtökön közzétett szakmai tanulmány szerint a tavasszal már Volán-busszal kiváltott 14 vasúti szárnyvonalon kívül további 38-nál nem indokolt, hogy a MÁV működtesse azokat- ismertette Felsmann Balázs, a tárca szakállamtitkára csütörtökön sajtótájékoztatón Budapesten.

Ez nem azt jelenti – hangsúlyozta az államtitkár –, hogy a viszonylatok felszámolását javasolják, mert ha a térség önkormányzatai vállalják a további racionális működtetést, akkor ehhez ugyanúgy megkaphatják az állami támogatást. Ez a támogatás csak akkor nem vehető igénybe, ha a további használat turisztikai célokat szolgál.

Felsmann elmondta: a szakmai munka során 64 alacsony kihasználtságú vasúti viszonylatot vizsgáltak. Ezek a viszonylatok átlagban naponta 345 utast szállítanak, egy-egy járaton átlagban 23 személy utazik, illetve egy utaskilométerre 12 személy jut. Az ilyen alacsony kihasználtsággal nem tarthatók fenn gazdaságosan a vonalak. Ezért javasolják, hogy a vizsgált összesen 2.617 kilométernyi vasúti szakaszból 2.065 kilométernél vagy a térségi önkormányzatok vegyék át az üzemeltetést, vagy a vonalat szüntessék meg.

Ugyanakkor 12 viszonylatnál, 555 kilométernyi szakaszon érdemesnek tartják továbbra is a vasúti közlekedés fenntartását. Az államtitkár szólt arról is, hogy szakmai munkájuk eredményeként lesznek olyan javaslataik is, hogy bizonyos területeken a vasút fejlesztését kell előnyben részesíteni és ezeken a szakaszokon inkább a Volánbusz járatot kell megszüntetni. Az igen kis kihasználtságú vonalak racionálisabb üzemeltetésével vagy megszüntetésével – a tavasszal már megszüntetett vonalakkal együtt – az évi költségmegtakarítás 6-9 milliárd forintra becsülhető. De ezen felül a szűkös fejlesztési forrásokat is olyan vonalakra lehet majd felhasználni, ahol nagyobb a kihasználtság.

Az államtitkár felhívta a figyelmet arra, hogy a honlapon közzétett tanulmányhoz várják a különféle szakmai javaslatokat. A sajtótájékoztató előtt az államtitkár már részt vett egy társadalmi egyeztetésen, ahol a különféle önkormányzati szövetségek, szakszervezetek, közlekedési szakmai szervezetek, környezetvédő szervezetek,valamint közlekedési vállalatok képviselői mondtak véleményt a tanulmányról.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.