A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium honlapján csütörtökön közzétett szakmai tanulmány szerint a tavasszal már Volán-busszal kiváltott 14 vasúti szárnyvonalon kívül további 38-nál nem indokolt, hogy a MÁV működtesse azokat- ismertette Felsmann Balázs, a tárca szakállamtitkára csütörtökön sajtótájékoztatón Budapesten.
Ez nem azt jelenti – hangsúlyozta az államtitkár –, hogy a viszonylatok felszámolását javasolják, mert ha a térség önkormányzatai vállalják a további racionális működtetést, akkor ehhez ugyanúgy megkaphatják az állami támogatást. Ez a támogatás csak akkor nem vehető igénybe, ha a további használat turisztikai célokat szolgál.
Felsmann elmondta: a szakmai munka során 64 alacsony kihasználtságú vasúti viszonylatot vizsgáltak. Ezek a viszonylatok átlagban naponta 345 utast szállítanak, egy-egy járaton átlagban 23 személy utazik, illetve egy utaskilométerre 12 személy jut. Az ilyen alacsony kihasználtsággal nem tarthatók fenn gazdaságosan a vonalak. Ezért javasolják, hogy a vizsgált összesen 2.617 kilométernyi vasúti szakaszból 2.065 kilométernél vagy a térségi önkormányzatok vegyék át az üzemeltetést, vagy a vonalat szüntessék meg.
Ugyanakkor 12 viszonylatnál, 555 kilométernyi szakaszon érdemesnek tartják továbbra is a vasúti közlekedés fenntartását. Az államtitkár szólt arról is, hogy szakmai munkájuk eredményeként lesznek olyan javaslataik is, hogy bizonyos területeken a vasút fejlesztését kell előnyben részesíteni és ezeken a szakaszokon inkább a Volánbusz járatot kell megszüntetni. Az igen kis kihasználtságú vonalak racionálisabb üzemeltetésével vagy megszüntetésével – a tavasszal már megszüntetett vonalakkal együtt – az évi költségmegtakarítás 6-9 milliárd forintra becsülhető. De ezen felül a szűkös fejlesztési forrásokat is olyan vonalakra lehet majd felhasználni, ahol nagyobb a kihasználtság.
Az államtitkár felhívta a figyelmet arra, hogy a honlapon közzétett tanulmányhoz várják a különféle szakmai javaslatokat. A sajtótájékoztató előtt az államtitkár már részt vett egy társadalmi egyeztetésen, ahol a különféle önkormányzati szövetségek, szakszervezetek, közlekedési szakmai szervezetek, környezetvédő szervezetek,valamint közlekedési vállalatok képviselői mondtak véleményt a tanulmányról.
(MTI)
Erdogan megerősítette álláspontját Ciprus kapcsán
