A menetrendváltozásról folyó legfelsőbb szintű egyeztetések körül ugyanakkor minden jel szerint nagy a kapkodás: egy, az érintett polgármesterekhez a Közlekedéstudományi Intézet Kht. által hétfőn küldött levél szerint a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) döntése alapján december 9-től Balassagyarmat és Ipolytarnóc között a vasúti személyszállítást felváltja az autóbusz-közlekedés, ezért az érintett polgármesterek, a helyi Volán- és a vasúttársaság részvételével egyeztető tárgyalást tartanának. Az indok a márciusi vonalfelszámolások idejéből már jól ismert: „a vonalon a területi adottságok miatt a településeket az autóbusz-hálózat gazdaságilag költséghatékonyabban tudja kiszolgálni”. A helyzetet bonyolítja, hogy tegnap egy, a fentivel ellentétes értelmű levelet is kaptak a települések vezetői, újfent a KTI-től, amely már arról szól: egyelőre még nem született döntés a vasútvonal sorsával kapcsolatban, az első levélben említett egyeztetésnek pedig az a célja, hogy „a döntés előkészítéséhez az önkormányzatok elképzelését” megismerjék.
Mint azt Szabó Tibor, Ipolytarnóc polgármestere lapunkkal közölte, elkeseredéssel fogadták a vasút bezárásának hírét, mivel a nyári menetrendi egyeztetés után mindenki abban a tudatban volt, hogy az egyébként egyedülálló, a szlovák állam által is használt és bérelt vonal nincs veszélyben. – Mi már évek óta hangoztatjuk, hogy a vasútra igenis szükség van, ennek ellenére most újfent egyeztetésre hívnak bennünket, vélhetőleg csakis a látszat kedvéért. A vasút sorsáról nyilvánvalóan már megszületett a döntés, az egymásnak ellentmondó tájékoztatások pedig felháborítók – közölte a polgármester.
A tájékoztatás hátteréről szerettük volna megkérdezni az említett értesítéseket kézjegyével ellátó Singlár Zsoltot, a KTI észak-magyarországi területi igazgatóját is, ám lapzártánkig nem sikerült elérnünk. A Balassagyarmat–Ipolytarnóc vasútvonal sorsát tisztázandó kerestük a menetrend megalkotásában lázasan munkálkodó GKM-et és a MÁV-ot is, ám érdemi válasszal ők sem szolgáltak.
Bodacz Péter