Gaskó István "ormótlannak" nevezte a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) szándékát, amely szavai szerint szakmailag megalapozatlan módon a márciusi 19 szárnyvonal után most 38 vasúti vonal "halálra ítélésére" irányul. Simon Dezső, a VSZ elnöke úgy vélekedett, hogy a GKM döntésével a szárnyvonalak által érintett térségben, illetve a vasúti háttériparban dolgozók közül több ezer munkahelyét szünteti meg. Mindezen okokból figyelmeztető sztrájkot tart november 7-én a Vasutasok Szakszervezete és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete Szolidaritás (VDSzSz) a szárnyvonalak tervezett bezárása elleni tiltakozásul – jelentették be az érdekképviseletek vezetői szombaton Budapesten.
A döntés koncepciótlanságára utalva Gaskó elmondta, hogy a mostani szárnyvonal-bezárások között is szerepelnek olyanok, amelyeken nemrég még felújítások, fejlesztések zajlottak. Példaként a zalalövői vasúti vonalat említette, ahol tavaly 250 millió forint értékben történt rekonstrukció. A tavasszal bezártak között a Kunszentmiklós-Tas szakaszon 2,5 milliárd forint értékben felüljáró épült, csak úgy mint az Orosháza-Szentes szakaszon. Gaskó István felháborítónak nevezte, hogy a tavasszal bezárt vonalakon a tömegközlekedés helyettesítésére "parancsszóra" felvonult Volán járatok ritkultak, néhol minimálisra apadtak. Simon Dezső hiányolta, hogy a GKM eddig nem hozott nyilvánosságra adatokat a tavaszi szárnybezárásokkal megspórolt költségvetési forrásokról. Szerinte mindez azt jelzi, hogy a szárnyvonalak eddigi bezárása nem megtakarítást eredményezett, hanem ráfizetéssel járt.
Gaskó István cinikusnak és kisstílűnek tartja azt a kormányzati ultimátumot, amely szerint a szárnyvonalak fenntartásáról az érintett önkormányzatok december 9-ig dönthetnek, hogy képesek-e saját maguk üzemeltetni őket. Világosan látható, hogy a jelenlegi költségvetési helyzetben egyik önkormányzat sem képes felvállalni a feladatot, a kormányzat csak a felelősséget kívánja rájuk hárítani – közölte Gaskó István. Simon Dezső kitért arra, hogy a szakszervezetek sincsenek a vasúti reform ellen, de annak fejlesztésekben kellene testet ölteniük, nem pedig szolgáltatások szűkítésében.
Indokolatlannak tartja a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium a vasutasok újabb sztrájkfenyegetését, mivel a tárca szerint még nem született döntés a 38 vasútvonal sorsáról – közölte a tárca szombaton.
A Vasutasok Szakszervezete és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete korábban az érintett vonalak A minisztérium közleménye hangsúlyozza: nincs szó a vonalak felszámolásáról, mivel azok térségi kezelésbe kerülve működhetnének tovább.
(HírTV, MTI, klubradio.hu)