Huszta Krisztián, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének sajtószóvivője lapunknak megerősítette, hogy szerdán az előzetes információknak megfelelően reggel hat és nyolc óra között sztrájkot tartanak.A sztrájkot Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) és Simon Dezső, a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) elnöke sajtótájékoztatón is bejelentette. A szakszervezeti vezetők elmondták, hogy felmérésük szerint a tagság 90-100 százaléka hajlandó a munkát beszüntetni.
Az elégséges szolgáltatásról kedd délután még tárgyalnak, de kevés esélyt látnak a megállapodásra, mert a vasúttársaság azt kéri, hogy minden vonat közlekedjen. A sajtótájékoztatón Simon Dezső, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke elmondta: kedd reggel a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium látszategyeztetést tartott, ami szerintük a nyilvánosságnak szólt. A VSZ elnöke úgy vélekedett, hogy az érdemi tárgyalás helyett a GKM érdemi levelezést ajánlott, mondván tegyék fel írásban a szakmai kérdéseiket, és arra majd válaszolnak. Megjegyezte: szakszervezetük április óta folyamatosan írásban kér tájékoztatást a mellékvonalakról, ezekre a levelekre nem kaptak választ.
A VSZ elnöke úgy fogalmazott, hogy a GKM-é a felelősség, amiért szerdán 6-8 óra között a vonatok nem közlekednek. Gaskó István, a VDSZSZ elnöke szerint a kormányzat cinizmusa nem változott: a 38 vasúti vonalat felajánlotta az önkormányzatoknak üzemeltetésre, tudomásuk szerint azonban az önkormányzatok nem jelentkeztek ezeknek a vonalaknak a működtetésére. Utalt arra, hogy a parlament előtt lévő 2008. évi költségvetési törvénytervezetből is látszik, az önkormányzatok forráshiányosak, továbbá az önkormányzatok számára kevés időt és információt adtak a döntés meghozatalához.
Gaskó István elmondta: az elégséges szolgáltatás eddigi tárgyalásán a MÁV azt kérte, hogy minden vonat közlekedjen. Ha nem születik megállapodás az elégséges szolgáltatásról, akkor az utasok nehéz helyzetbe kerülnek, mert nem lehet majd tudni, mely járatok indulnak, ezért a felelősség a MÁV-ot terheli. Gaskó István elmondta: ha a szerdai kétórás sztrájkjuk nem ér el eredményt, és nem indul érdemi tárgyalás a vasútvonalakról, akkor további munkabeszüntetésekre lehet számítani.
Kérdésre válaszolva Gaskó István elmondta, hogy az elégséges szolgáltatás hiánya esetén is biztosítják a fűtést, az utastájékoztatást, az élet- és vagyonbiztonságot. A tájékoztatón elhangzott: a két szakszervezetnek több mint 20 ezer tagja van, ők adják a vasutas dolgozók 80 százalékát.
A tervek ellen az érintett szabolcsi települések is tiltakoznak
Az érintett Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei települések tiltakoznak a tervezett vasútvonal-megszűntetések ellen, hiszen az egyet jelent még hátrányosabb helyzetbe kerülésükkel és az esélyegyenlőségük további romlásával – mondta Tilki Attila, Fehérgyarmat polgármestere, a Fidesz országgyűlési képviselője és térségi elnöke Nyíregyházán. A minisztériumi elképzelésekben szereplő Mátészalka-Vásárosnamény-Záhony, Mátészalka-Fehérgyarmat-Zajta, Mátészalka-Csenger, Tiszalök-Ohat-Pusztakócs és Nyíregyháza-Balsa-Dombrád közötti vasútvonalak megszűntetésével vonatközlekedés nélkül maradna a leghátrányosabb helyzetű Szatmár, valamint Bereg döntő része, illetve Szabolcs észak-nyugati körzete, ami a 21. században megengedhetetlen – jelentette ki a politikus.
Tilki elmondta: az érintett települések helyhatóságai és lakosai minden lehetséges módon tiltakoznak a vasútvonal-megszűntetések ellen, s ha kell, "Brüsszelig elmennek annak megakadályozása érdekében". Tilki Attila szerint "szándékosan tették tönkre a vasúti menetrendet, hogy később hivatkozni lehessen a csökkenő utasszámra".
Megemlítette azt is, hogy "az érintett önkormányzatok nem tudják vállalni a vonalak működtetését, hiszen Fehérgyarmat környékén az 56 településből 53 helyhatósága pénzügyi gondokkal küzd, az idén is úgynevezett önhibán kívüli támogatás kérésére kényszerült." Karakó László, Gávavencsellő polgármestere is ezt emelte ki a sajtótájékoztatón, hozzátéve, hogy "az önkormányzatok költségvetési támogatása jövőre 8 százalékkal csökken reál értékben".
Garamhegyi reménykedik
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) államtitkára, Garamhegyi Ábel reméli, hogy a vasúti érdekképviseletek nem tartják meg a szárnyvonalak tervezett bezárása miatt szerdára meghirdetett sztrájkjukat. A szakszervezetekkel kedden folytatott megbeszélés után tartott sajtótájékoztatón az államtitkár közölte: a Vasutasok Szakszervezete és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete képviselőinek hangsúlyozta, hogy még nincs döntés a 38 mellékvonallal kapcsolatban, hiszen a térségi közlekedés működtetésére szerdáig kell a szándéknyilatkozatokat beadni.
Garamhegyi Ábel elmondta: eddig 4-5 szándéknyilatkozat érkezett a szárnyvonalak működtetésére. Az esetleges bezárásokról november közepén-végén várható döntés. Az államtitkár – bár megérti, hogy a szakszervezetek hangsúlyozni kívánják érdekérvényesítési képességüket – arra kérte a vasúti érdekképviseleteket, hogy ne terheljék az utazókat, álljanak el a sztrájktól, de választ nem kapott.
A korábbi, október 25-én megtartott sztrájkkal a figyelmeztetés megtörtént, és a GKM tudomásul vette azt – tette hozzá. Garamhegyi Ábel megerősítette Felsmann Balázs szakállamtitkár korábbi közlését, miszerint a tavasz óta szüneteltetett szárnyvonalak egymilliárd forintos éves költségmegtakarítása alapján a további 38 esetleges szüneteltetése, illetve működtetésének átadása összesen évi mintegy 6-9 milliárd forint költségcsökkenéssel járna a becslések szerint. Az államtitkár megjegyezte: a tavasszal Volán-járatokkal kiváltott 14 szárnyvonal üzemeltetésének szüneteltetése nem járt jelentős létszámcsökkentéssel, bár a költségek legnagyobb hányada valóban az élőmunka-ráfordítás.
(MNO, mti)