A GKM reménykedik, a vasutasok pedig sztrájkolnak

A szakszervezetek megerősítették: mivel a gazdasági tárcával a tárgyalások nem vezettek eredményre, megtartják szerdán reggel a sztrájkot. A tervezett vonal bezárások miatt az érintett szabolcsi települések is tiltakoznak. Garamhegyi Ábel, a GKM államtitkára a tárgyalások után sajtótájékoztatón jelentette be: reméli, hogy a vasút nem áll le szerdán reggel.

MNO
2007. 11. 06. 11:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Huszta Krisztián, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének sajtószóvivője lapunknak megerősítette, hogy szerdán az előzetes információknak megfelelően reggel hat és nyolc óra között sztrájkot tartanak.A sztrájkot Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) és Simon Dezső, a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) elnöke sajtótájékoztatón is bejelentette. A szakszervezeti vezetők elmondták, hogy felmérésük szerint a tagság 90-100 százaléka hajlandó a munkát beszüntetni.

Az elégséges szolgáltatásról kedd délután még tárgyalnak, de kevés esélyt látnak a megállapodásra, mert a vasúttársaság azt kéri, hogy minden vonat közlekedjen. A sajtótájékoztatón Simon Dezső, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke elmondta: kedd reggel a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium látszategyeztetést tartott, ami szerintük a nyilvánosságnak szólt. A VSZ elnöke úgy vélekedett, hogy az érdemi tárgyalás helyett a GKM érdemi levelezést ajánlott, mondván tegyék fel írásban a szakmai kérdéseiket, és arra majd válaszolnak. Megjegyezte: szakszervezetük április óta folyamatosan írásban kér tájékoztatást a mellékvonalakról, ezekre a levelekre nem kaptak választ.

A VSZ elnöke úgy fogalmazott, hogy a GKM-é a felelősség, amiért szerdán 6-8 óra között a vonatok nem közlekednek. Gaskó István, a VDSZSZ elnöke szerint a kormányzat cinizmusa nem változott: a 38 vasúti vonalat felajánlotta az önkormányzatoknak üzemeltetésre, tudomásuk szerint azonban az önkormányzatok nem jelentkeztek ezeknek a vonalaknak a működtetésére. Utalt arra, hogy a parlament előtt lévő 2008. évi költségvetési törvénytervezetből is látszik, az önkormányzatok forráshiányosak, továbbá az önkormányzatok számára kevés időt és információt adtak a döntés meghozatalához.

Gaskó István elmondta: az elégséges szolgáltatás eddigi tárgyalásán a MÁV azt kérte, hogy minden vonat közlekedjen. Ha nem születik megállapodás az elégséges szolgáltatásról, akkor az utasok nehéz helyzetbe kerülnek, mert nem lehet majd tudni, mely járatok indulnak, ezért a felelősség a MÁV-ot terheli. Gaskó István elmondta: ha a szerdai kétórás sztrájkjuk nem ér el eredményt, és nem indul érdemi tárgyalás a vasútvonalakról, akkor további munkabeszüntetésekre lehet számítani.

Kérdésre válaszolva Gaskó István elmondta, hogy az elégséges szolgáltatás hiánya esetén is biztosítják a fűtést, az utastájékoztatást, az élet- és vagyonbiztonságot. A tájékoztatón elhangzott: a két szakszervezetnek több mint 20 ezer tagja van, ők adják a vasutas dolgozók 80 százalékát.

A tervek ellen az érintett szabolcsi települések is tiltakoznak

Az érintett Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei települések tiltakoznak a tervezett vasútvonal-megszűntetések ellen, hiszen az egyet jelent még hátrányosabb helyzetbe kerülésükkel és az esélyegyenlőségük további romlásával – mondta Tilki Attila, Fehérgyarmat polgármestere, a Fidesz országgyűlési képviselője és térségi elnöke Nyíregyházán. A minisztériumi elképzelésekben szereplő Mátészalka-Vásárosnamény-Záhony, Mátészalka-Fehérgyarmat-Zajta, Mátészalka-Csenger, Tiszalök-Ohat-Pusztakócs és Nyíregyháza-Balsa-Dombrád közötti vasútvonalak megszűntetésével vonatközlekedés nélkül maradna a leghátrányosabb helyzetű Szatmár, valamint Bereg döntő része, illetve Szabolcs észak-nyugati körzete, ami a 21. században megengedhetetlen – jelentette ki a politikus.

Tilki elmondta: az érintett települések helyhatóságai és lakosai minden lehetséges módon tiltakoznak a vasútvonal-megszűntetések ellen, s ha kell, "Brüsszelig elmennek annak megakadályozása érdekében". Tilki Attila szerint "szándékosan tették tönkre a vasúti menetrendet, hogy később hivatkozni lehessen a csökkenő utasszámra".

Megemlítette azt is, hogy "az érintett önkormányzatok nem tudják vállalni a vonalak működtetését, hiszen Fehérgyarmat környékén az 56 településből 53 helyhatósága pénzügyi gondokkal küzd, az idén is úgynevezett önhibán kívüli támogatás kérésére kényszerült." Karakó László, Gávavencsellő polgármestere is ezt emelte ki a sajtótájékoztatón, hozzátéve, hogy "az önkormányzatok költségvetési támogatása jövőre 8 százalékkal csökken reál értékben".

Garamhegyi reménykedik

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) államtitkára, Garamhegyi Ábel reméli, hogy a vasúti érdekképviseletek nem tartják meg a szárnyvonalak tervezett bezárása miatt szerdára meghirdetett sztrájkjukat. A szakszervezetekkel kedden folytatott megbeszélés után tartott sajtótájékoztatón az államtitkár közölte: a Vasutasok Szakszervezete és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete képviselőinek hangsúlyozta, hogy még nincs döntés a 38 mellékvonallal kapcsolatban, hiszen a térségi közlekedés működtetésére szerdáig kell a szándéknyilatkozatokat beadni.

Garamhegyi Ábel elmondta: eddig 4-5 szándéknyilatkozat érkezett a szárnyvonalak működtetésére. Az esetleges bezárásokról november közepén-végén várható döntés. Az államtitkár – bár megérti, hogy a szakszervezetek hangsúlyozni kívánják érdekérvényesítési képességüket – arra kérte a vasúti érdekképviseleteket, hogy ne terheljék az utazókat, álljanak el a sztrájktól, de választ nem kapott.

A korábbi, október 25-én megtartott sztrájkkal a figyelmeztetés megtörtént, és a GKM tudomásul vette azt – tette hozzá. Garamhegyi Ábel megerősítette Felsmann Balázs szakállamtitkár korábbi közlését, miszerint a tavasz óta szüneteltetett szárnyvonalak egymilliárd forintos éves költségmegtakarítása alapján a további 38 esetleges szüneteltetése, illetve működtetésének átadása összesen évi mintegy 6-9 milliárd forint költségcsökkenéssel járna a becslések szerint. Az államtitkár megjegyezte: a tavasszal Volán-járatokkal kiváltott 14 szárnyvonal üzemeltetésének szüneteltetése nem járt jelentős létszámcsökkentéssel, bár a költségek legnagyobb hányada valóban az élőmunka-ráfordítás.

(MNO, mti)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.