Kondorosi Ferenc hangsúlyozta: a jogszabály-módosítások vezérfonala a humán biztonság, és üzenete az, hogy a biztonságért nemcsak az állam tehető felelőssé, hanem az állampolgároknak is felelősségük és kötelezettségük van ezért. Mint mondta, a szabályozások megalkotása során a kormány két irányba gondolkodik: jogalkotóként és jogalkalmazóként.
A kormányszóvivői tájékoztatón – ahol a sajtó számára a közelmúltban történt súlyos közlekedési balesetek fényképeit is bemutatták – a kormánybiztos felhívta a figyelmet arra is, hogy 2000 óta nem sikerült megfordítani azt a kedvezőtlen trendet, amely a közlekedésben a rendet és a morált jellemzi, valamint amely a kapcsolódó jogi normák megsértésében mutatkozik.
Kondorosi Ferenc aggasztónak nevezte az ittasan okozott balesetek számának növekedését is. A statisztikai adatok szerint ittasan okozott közúti közlekedési személyi sérüléses baleset 2001-ben 2138, tavaly már 2773 volt. A kormánybiztos – aki saját megfogalmazása szerint a szabályozás néhány gyújtópontjára világított rá a kormányszóvivői tájékoztatón – külön kiemelte az objektív felelősség témakörét. Ezzel kapcsolatban kiemelte: ez új jogintézmény.
Mint mondta, minden szabályszegő mellé rendőrt állítani nagyon nehéz, megoldást kell keresni arra, hogyan lelhetőek föl a „kreatív jogkerülők". Szólt arról is, hogy a rendőrség szakemberei kidolgoztak egy olyan technikai megoldást, hogy ma már személyazonosításra alkalmas felvételeket is tudnak készíteni a közlekedési szabályszegőkről. Kitért arra is, hogy sokan a minimális szociális érzékenységgel sem rendelkeznek, mert kiderült, hogy egyes szabálysértők helyett a rájuk hasonlító testvérük vezetett, aki azonban meg hajléktalan és fellelhetetlen.
A bírságok emelésével kapcsolatban megfogalmazott kritikákkal kapcsolatban, miszerint a bírság felső határa a 300 ezer forintot is elérheti, a tettarányosságot hangsúlyozta Kondorosi Ferenc: vagyis például azt sújthatják ezzel, aki 265 kilométeres óránkénti sebességgel száguldozik az autópályán.
Megerősítette azt is, hogy a tervek szerint felrendszámoztatnák a segédmotoros kerékpárokat: 2009. január 1-jétől erre egy év állna rendelkezésre. A kormánybiztos elmondta, a kormány az ittas vezetők visszaszorításának megoldását találta meg a rendőrségi törvény módosításával, amely szerint ittas vezetők jogosítványát, forgalmi engedélyét és slusszkulcsát a helyszínen elvehetné a rendőr.
Szólt arról is, hogy a napokban a közúti fuvarozók képviseletével és a Magyar Autóklub elnökével is egyeztetett a változtatásokról, javaslataikat további egyeztetésre alkalmasnak és megfontolandónak nevezte, ám külön részleteket erről nem említett.
(mti)