Lopják a vasutat

Egyre nagyobb gondot okoznak a MÁV-nak a színesfémtolvajok és a rongálók. Tavaly tizenegymillió forintot tett ki a közvetlen veszteség, az úgynevezett közvetett kár azonban mostanra már 3-4 milliárdra rúg. A gazdasági tárca 6–9 milliárd forint megtakarításra számít a szárnyvonalak megszüntetéséből, kérdés azonban: megéri-e fenntartani, őriztetni a tolvajok könnyű prédájává váló, „ideiglenesen” pihentetett vonalakat, épületeket.

Magyar Nemzet
2007. 11. 14. 5:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szinte már mindennapos, hogy a vasutat érintő rongálásról hallunk: folyamatosan lopják a kábeleket, megpróbálják felszedni a síneket, sőt a közelmúltban is többször helyeztek betontömböket a mozdonyok elé. Tavaly 79-szer raktak valamilyen, a közlekedést veszélyeztető idegen tárgyat a vágányokra, az idén csak szeptemberig 80-szor. Egy-egy ilyen ütközés többmilliós kárt okozhat a mozdonyokban. A MÁV tulajdonát a Vasútőr Kft. védi, de az ellenőrzésbe bevonják a rendőrséget és a polgárőrséget is. A vállalat kommunikációs osztályától azt a tájékoztatást kaptuk: a kábel- és sínlopások számának emelkedése miatt egyre gyakrabban kénytelenek közös akciókat szervezni. Egyre inkább megéri a fosztogatás: a színesfémek világpiaci ára ugyanis az elmúlt évtized során nagymértékben nőtt. A forintban kifejezett színesfémárak 2007-re 1991-hez viszonyítva alumínium esetében közel négyszeresére, vörösréz esetében 12,5-szeresére, ólom esetében közel 25-szörösére nőttek. A bronz ára általában meghaladja a vörösrézét.

Berta Hajnal

(Részletek a Magyar Nemzet 2007. november 14-i számában)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.