Fékpróba nélkül indított vonatokat a MÁV?

Eredménytelenül zárult az egyeztetés a sztrájkkövetelésről a MÁV-Start Zrt. és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) között szerdán, a sztrájk folytatódik. A VDSZSZ sztrájkbizottsága délután ülésezik, értékeli a helyzetet, és azt követően dönt a további lépésről. Közben a MÁV  és a VDSZSZ is vizsgálja, hogy igaz e az az információ, miszerint a vasúttársaság fékpróba nélkül indított el a Keleti pályaudvarról két vonatot pénteken.• Ötezer forint a sztrájk beszüntetéséért?

MNO
2008. 02. 06. 14:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az egyeztetést követően Bárány Balázs, a VDSZSZ vezető ügyvivője újságíróknak elmondta: a munkáltató nem ajánlott semmit a tárgyaláson, továbbra is kitart korábbi álláspontja mellett. Zsoldos Marianna, a MÁV Zrt. humánerőforrás-igazgatója hangsúlyozta: továbbra sem tartják indokolnak, jogosnak, gazdaságilag teljesíthetőnek a szakszervezet követelését. A MÁV Zrt. és a VDSZSZ pénteken 10 órakor folytatja az egyeztetést.

Bárány Balázs hangsúlyozta: követelésük 11-12 milliárd forintból rendezhető lenne. Hozzátette: a MÁV üzleti tervében 300 milliárd forint szerepel a kiadási oldalon, ehhez képest a VDSZSZ követelése kis hányadot képez. Zsoldos Marianna elmondta, hogy a még elégséges szolgáltatást illetően sem közeledtek az álláspontok.

A MÁV álláspontja szerint az elégséges szolgáltatás keretében kiszámítható közlekedést kell biztosítani. A szakszervezet szerint kedd este a MÁV menedzsmentje 5000 forintos kifizetéseket ajánlott fel a dolgozóknak, így próbálva rábírni őket, hogy kilépjenek a sztrájkból. Kérdésre válaszolva Bárány Balázs elmondta: a munkába állóknak felajánlott 5 ezer forint jutalom szolgálatonként „júdáspénz”, és ezzel a próbálkozással a MÁV nem gyengítette a sztrájk támogatottságát, inkább növelte az elszántságot a sztrájkolókban.

A VDSZSZ-en kívül immár minden érintett szervezet világosan látja és kimondja, hogy a sztrájkkövetelések irreálisak – így vélekedett Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszter szerdán az MTI-hez eljuttatott állásfoglalásában.

Hétvégéig kitartanak

Péntekig biztosan folytatódik a sztrájk: a VDSZSZ és a MÁV akkor ül újra tárgyalóasztalhoz, miután a szerdai egyeztetések is kudarcba fulladtak. A szakszervezet egyébként vizsgálatot indít amiatt, hogy kedd este Győrben szakmai végzettség és orvosi engedély nélküli dolgozók álltak be forgalomirányítónak a sztrájkolók helyett. A VDSZSZ azt is vizsgálja, hogy miként indíthatott el a MÁV kötelező fékpróba nélkül két vonatot a pénteki sztrájk alatt a Keleti pályaudvarról. Az MNO megkeresésére a MÁV kommunikációs igazgatósága nem cáfolta az esetet. Elmondták: vizsgálatot indítottak az ügyben, tájékoztatást későbbre ígérnek.

A Hír TV beszámol: ajándékutalványokat ad tagjainak a VDSZSZ a sztrájk befejeztével. A vasutasok a sztrájk idején nettó átlagkeresetükkel azonos összegű segélyt kapnak, de a szakszervezet szerint az ajándékutalvány csak 3 napi bért fedez. Ha ennél hosszabb ideig tart a munkabeszüntetés, a fennmaradó napokat az érdekképviselet a sztrájkalapból és hitelfelvételből fedezi.

Mentesítő buszok

A vasúttársaság újabb 100 embert küld a nagyobb budapesti és vidéki állomásokra, hogy tájékoztassák az utasokat a késésekről és járatkimaradásokról. Közben a Volán-társaságok egyre több mentesítő járatot indítanak, ezeken elfogadják a vasúti bérleteket. A januári vasúti bérletek érvényességét 5 nappal meghosszabbították. A MÁV a Volán-társaságok harmadával már megegyezett.

A vonatok 40 százaléka közlekedik szerdán

A vonatok 40 százaléka közlekedik, délelőtt 11 óráig 1236 vonat közül 487 járt, a közlekedő tehervonatok száma 168 – közölte a MÁV szerdán. A közlemény szerint a MÁV kivizsgálta a VDSZSZ február 1-jén tett bejelentést, miszerint a vasúttársaság két vonatot a szükséges előírások megszegésével indított. A vizsgálat megállapította, hogy mind a két vonat esetében megtörténtek a szükséges ellenőrzések – áll a közleményben. A közlemény szerint a vidéki regionális forgalomban a vonatok 3 órás időközönként járnak, az InterCity és a távolsági vonatközlekedés kiszámíthatatlan.

(MTI, Hír TV)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.