Fékpróba nélkül indított vonatokat a MÁV?

Eredménytelenül zárult az egyeztetés a sztrájkkövetelésről a MÁV-Start Zrt. és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) között szerdán, a sztrájk folytatódik. A VDSZSZ sztrájkbizottsága délután ülésezik, értékeli a helyzetet, és azt követően dönt a további lépésről. Közben a MÁV  és a VDSZSZ is vizsgálja, hogy igaz e az az információ, miszerint a vasúttársaság fékpróba nélkül indított el a Keleti pályaudvarról két vonatot pénteken.• Ötezer forint a sztrájk beszüntetéséért?

MNO
2008. 02. 06. 14:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az egyeztetést követően Bárány Balázs, a VDSZSZ vezető ügyvivője újságíróknak elmondta: a munkáltató nem ajánlott semmit a tárgyaláson, továbbra is kitart korábbi álláspontja mellett. Zsoldos Marianna, a MÁV Zrt. humánerőforrás-igazgatója hangsúlyozta: továbbra sem tartják indokolnak, jogosnak, gazdaságilag teljesíthetőnek a szakszervezet követelését. A MÁV Zrt. és a VDSZSZ pénteken 10 órakor folytatja az egyeztetést.

Bárány Balázs hangsúlyozta: követelésük 11-12 milliárd forintból rendezhető lenne. Hozzátette: a MÁV üzleti tervében 300 milliárd forint szerepel a kiadási oldalon, ehhez képest a VDSZSZ követelése kis hányadot képez. Zsoldos Marianna elmondta, hogy a még elégséges szolgáltatást illetően sem közeledtek az álláspontok.

A MÁV álláspontja szerint az elégséges szolgáltatás keretében kiszámítható közlekedést kell biztosítani. A szakszervezet szerint kedd este a MÁV menedzsmentje 5000 forintos kifizetéseket ajánlott fel a dolgozóknak, így próbálva rábírni őket, hogy kilépjenek a sztrájkból. Kérdésre válaszolva Bárány Balázs elmondta: a munkába állóknak felajánlott 5 ezer forint jutalom szolgálatonként „júdáspénz”, és ezzel a próbálkozással a MÁV nem gyengítette a sztrájk támogatottságát, inkább növelte az elszántságot a sztrájkolókban.

A VDSZSZ-en kívül immár minden érintett szervezet világosan látja és kimondja, hogy a sztrájkkövetelések irreálisak – így vélekedett Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszter szerdán az MTI-hez eljuttatott állásfoglalásában.

Hétvégéig kitartanak

Péntekig biztosan folytatódik a sztrájk: a VDSZSZ és a MÁV akkor ül újra tárgyalóasztalhoz, miután a szerdai egyeztetések is kudarcba fulladtak. A szakszervezet egyébként vizsgálatot indít amiatt, hogy kedd este Győrben szakmai végzettség és orvosi engedély nélküli dolgozók álltak be forgalomirányítónak a sztrájkolók helyett. A VDSZSZ azt is vizsgálja, hogy miként indíthatott el a MÁV kötelező fékpróba nélkül két vonatot a pénteki sztrájk alatt a Keleti pályaudvarról. Az MNO megkeresésére a MÁV kommunikációs igazgatósága nem cáfolta az esetet. Elmondták: vizsgálatot indítottak az ügyben, tájékoztatást későbbre ígérnek.

A Hír TV beszámol: ajándékutalványokat ad tagjainak a VDSZSZ a sztrájk befejeztével. A vasutasok a sztrájk idején nettó átlagkeresetükkel azonos összegű segélyt kapnak, de a szakszervezet szerint az ajándékutalvány csak 3 napi bért fedez. Ha ennél hosszabb ideig tart a munkabeszüntetés, a fennmaradó napokat az érdekképviselet a sztrájkalapból és hitelfelvételből fedezi.

Mentesítő buszok

A vasúttársaság újabb 100 embert küld a nagyobb budapesti és vidéki állomásokra, hogy tájékoztassák az utasokat a késésekről és járatkimaradásokról. Közben a Volán-társaságok egyre több mentesítő járatot indítanak, ezeken elfogadják a vasúti bérleteket. A januári vasúti bérletek érvényességét 5 nappal meghosszabbították. A MÁV a Volán-társaságok harmadával már megegyezett.

A vonatok 40 százaléka közlekedik szerdán

A vonatok 40 százaléka közlekedik, délelőtt 11 óráig 1236 vonat közül 487 járt, a közlekedő tehervonatok száma 168 – közölte a MÁV szerdán. A közlemény szerint a MÁV kivizsgálta a VDSZSZ február 1-jén tett bejelentést, miszerint a vasúttársaság két vonatot a szükséges előírások megszegésével indított. A vizsgálat megállapította, hogy mind a két vonat esetében megtörténtek a szükséges ellenőrzések – áll a közleményben. A közlemény szerint a vidéki regionális forgalomban a vonatok 3 órás időközönként járnak, az InterCity és a távolsági vonatközlekedés kiszámíthatatlan.

(MTI, Hír TV)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.