Még a hétfőinél is kihaltabbak a pályaudvarok országszerte

A miskolci Tisza pályaudvaron mintegy kéttucatnyi ember várakozott tanácstalanul kedden kora reggel; az állomásra Ózdról és Füzesabonyból érkezett egy-egy vonat, amelyek mindösszesen egy-egy motorkocsiból álltak.

MNO
2008. 02. 05. 8:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tehervonatok járnak, a reggeli órákban két szerelvény is közlekedett a pályaudvaron. Az MTI információja szerint Borsod megyében hétfő délutántól Füzesabonyba óránként, a többi fővonalon pedig kétóránként indítanak vonatot. A sztrájk ideje alatt mindenhová a Piroska nevű interpici vonat jár. A vasúttársaság telefonos ügyfélszolgálatán azonban ezt az információt nem erősítették meg. Kovács Ferenc, a VDSZSZ helyi vezetője szerint a számadatok hétfőhöz képest nem változtak. Mintegy 200 járat nem közlekedik a sztrájk miatt Borsodban, kedden hajnalban másfél száz dolgozó nem vette fel a munkát.

A nyíregyházi MÁV-pályaudvar szinte teljesen kihalt volt kedden délelőtt, az MTI munkatársának ottjártakor utas nem is volt az épületben, ketten napilapot vásárolni tértek be az állomásra a környékről, egy nő pedig arról érdeklődött, jön-e vonat Debrecen felől, mert kislányát várja haza az egyik középiskolai kollégiumból. A peronon beszélgető vasutasok Kóka János volt miniszter, az SZDSZ elnökének hétfő esti televíziós nyilatkozatát értékelték, amelyben Gaskó István, a VDSZSZ elnökének „egymilliós” fizetéséről is szólt. A politikus szavai felháborodást váltottak ki a vasutasokból, akik szerint „igenis szükség van erős szakszervezetekre”. A nagykanizsai vasútállomáson kedden reggel a korábbiaknál talán még kevesebb utas fordult meg. A távirati iroda információja szerint az innen induló vonatok többnyire kifutottak az állomásról, de inkább Szombathely és a Balaton irányába.

Továbbra is bizonytalan a közlekedés, mert például megérkezett Velencéből és Budapest felé el is indult 20 perc késéssel a Venezia nemzetközi szerelvénye, és a pécsi gyors szintén továbbment, de a Somogy InterCity a reggeli órákban a nagykanizsai állomáson vesztegelt. A debreceni vasútállomásra meglepően sok utas ment ki kedden reggel az MTI helyszínen tartózkodó tudósítójának jelentése szerint. Reggel 8.00 órára aztán szinte teljesen kiürült az állomás, az utasokat ugyanis a buszpályaudvarra küldték át. Hétfőn délután ugyanis megszületett a megállapodás a Hajdú Volán és a MÁV között, Hajdú-Bihar megye területén a vasúti nyomvonallal közel azonos útvonalon járó autóbuszokon elfogadják a MÁV-dolgozói és tanulói bérleteket és a szabadjegyeket.

Barna István, a VDSZSZ területi képviselője, ügyvivő az MTI-t arról tájékoztatta, hogy térségükben Kisújszállás és Kál-kápolna, illetve Miskolc és Nyíregyháza között közlekedett egy-egy személyvonat, aztán teljesen beállt a sztrájk. A MÁV Cargo mindössze néhány tehervonatot közlekedtet a térségben. Tóth Tiborné, a VDSZSZ területi munkatársa az MTI-nek kijelentette: dolgozóikat felháborította az a miniszteri nyilatkozat, miszerint a sztrájknak politikai jellege van. Ez a kijelentés szerinte egységesebbé tette a vasúti dolgozókat, aminek köszönhetően a függetlenek és a VSZ-tagok is a VDSZSZ sztrájkja mellé álltak. A békéscsabai vasútállomás gyakorlatilag üres volt kedden reggel, csak néhány diák próbálta visszaváltani korábban megvásárolt jegyeit, de ez a sztrájk miatt nem sikerült nekik.

A megyében még nem állapodott meg a vasúttársaság a helyi Volánnal, tehát a vasúti bérletek nem érvényesek a buszokon. A Körös Volán Zrt. mindazonáltal növelte a járatok számát, így például a fővárosba hajnalban nem egy, hanem két busz is elindult. A szolnoki pályaudvar szinte valamennyi vágányán személyvonatok álltak üresen kedden reggel. A vasúti információnál – akárcsak hétfőn – semmilyen konkrét információt nem tudnak adni a vonatok indulásáról, igaz, alig-alig van érdeklődő. Nagy Lajosné, a VDSZSZ vezető ügyvivője elmondta, a reggeli műszakváltás után a kocsivizsgálók és a vonatkísérők körében 100 százalékos a sztrájkban való részvétel, ez mintegy negyven embert tesz ki. Tájékoztatása szerint a kora reggeli órákban két vonat elindult Budapest felé, illetve kettő érkezett Hatvan felől Szolnokra. A kaposvári állomásról, csakúgy mint előző nap, kedden reggel sem indultak el és oda nem is érkeztek vonatok. Mindössze néhány utas várakozott, közülük volt, aki, miután tájékozódott, átment a szomszédos autóbusz-pályaudvarra.

Imre Lászlóné, a MÁV Zrt. pécsi központjának kommunikációs vezetője az MTI-vel közölte: noha minimális a sztrájkban részt vevők száma – éjszakai műszakban 263 dolgozóból 34-en nem vették fel a munkát –, ennek ellenére gyakorlatilag megbénult a közlekedés, a Balaton déli partja kivétel. Nem közlekednek viszont a Kaposvár-Siófok, a Kaposvár-Fonyód, a Somogyszob-Balatonszentgyörgy, s ugyanonnan Nagyatád felé közlekedő járatok, mint ahogy a Dombóvár-Gyékényes vonalon is áll a vasúti közlekedés, mivel Kaposváron, Belegben, Gyékényesen, Csurgón, Marcaliban és Várdán is vannak, akik sztrájkolnak. A három fő budapesti vasúti pályaudvaron a megszokottnál lényegesen kevesebb ember volt kedden reggel, a vonatok álltak. A Nyugati pályaudvaron az egyik újságárus elmondta, hogy az ilyenkor szokásos 150 vásárló helyett csak 30 ember vett újságot, véleménye szerint a vasúti dolgozók az atrocitásoktól tartva nem jönnek a peron közelébe.

A Keleti pályaudvaron a 13 pénztárból 2 üzemel, az információnál az MTI kérdésére elmondták, hogy a reggeli órákban mintegy 100 utas érdeklődött, miként tud haza vagy a munkahelyére eljutni, őket zömmel a buszpályaudvarokra irányították. A Keletinél a peron mellett két utas várta az esetleges vonatindulást. Egy peronőr arról számolt be, hogy nyugodt a helyzet, atrocitások nem történtek. A Déli pályaudvaron szintén két pénztár üzemel, itt várakozott a legtöbb utas az MTI helyszíni tudósítójának jelentése szerint.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.