A nagy cél érdekében bontható a Zsigmond-kori fal

Egy nagyobb cél, a budai várnegyed védelme szempontjából sorsdöntő parkolóberuházás érdekében volt szükség a középkori falrész bontásának engedélyezésére - mondta Fejérdy Tamás, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) elnökhelyettese annak kapcsán, hogy régészek nehezményezik a Budavári Palota egy XV. századi falszakaszának bontását.

MNO
2008. 04. 11. 14:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fejérdy Tamás elmondta, hogy a több száz autónak parkolási lehetőséget nyújtó beruházás másképp nem valósulhatott volna meg, mivel az engedélyt az összes lehetséges változat átgondolása után a legkisebb károsítást jelentő tervre adták ki. A kompromisszumot nem pénzügyi okokra alapozva, hanem "forgalomtechnikai szempontok" miatt kellett megkötni – mutatott rá, hozzátéve, hogy e nélkül a teljes beruházás meghiúsult volna.

Leszögezte, hogy a fal alapozási részének és egy kis felmenő szakaszának elbontása a világörökségi értékre nem jelent veszélyt. Nem az alku másik oldala, de a projekt egyik eredménye, hogy az építkezés során egy nagy kiterjedésű középkori fal restaurált szakasza lesz látható a garázsban – emelte ki a szakember.

Hangsúlyozta: az eset nem válhat precedens értékűvé, mert minden egyes ilyen típusú programnál egyedileg mérlegel a KÖH, amelynek alapszempontjai nem változnak, tehát az örökségi értékek károsodásának lehetőleg teljes elkerülése a cél.

Magyar Károly, a Budapesti Történeti Múzeum (BTM) régésze csütörtökön közölte az MTI-vel, hogy a Budavári Palota XV. században épült, műemléki védettséget élvező falának egy részét bontják a Csikós udvar alatt létesítendő mélygarázs építői. A terület régészetileg is védett, és a világörökség részét képezi, így a bontási engedély kapcsán a gazdasági érdekre hivatkozni elfogadhatatlan, illetve veszélyes precedenst teremthet – vélekedett a szakember.

A palota modern kori, Ybl-féle átépítése során került az érintett falrész a föld alá. Erre a tényre a BTM régészei a beruházók figyelmét többször felhívták. Múlt év januárja óta pedig már pontosan ismerték a fal elhelyezkedését, de ennek ellenére úgy csinálták meg a terveket, hogy az a falrész leborotválását foglalta magában – mutatott rá a régész. Hangsúlyozta, hogy a garázs építését alapvetően támogatják, azt azonban elvárnák, hogy a terveket az előkerülő régészeti értékek nyomán változtassák, és ne fordítva. A több száz férőhelyes mélygarázs építése tavaly februárban kezdődött, az első ütem a Csikós udvar alatti terület kibontását foglalta magában.

Szamkó Katalin, a Budavári Vagyonkezelő és Innovációs Kht. ügyvezető igazgatója akkor elmondta, hogy hosszadalmas előkészületek után a Kulturális Örökségvédelmi Hivataltól 2004-ben kaptak engedélyt arra, hogy két ütemben egy összesen csaknem 700 autó elhelyezésére alkalmas garázst építtessenek fel. A beruházásra kiírt pályázat győztese a Raiffeisen Ingatlan Zrt.-ből és az osztrák WiPark Garagen AG cégből álló nemzetközi konzorcium lett, amelyik létrehozott egy projektcéget, ez építi és üzemelteti majd a garázst.

(mti)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.