Különösebb gondokat nem okozott Zalában a hétfői vasutassztrájk, a vonatok nagyobbik része elindult, kisegítő autóbuszjáratokra a reggeli órákig nem volt szükség. A nagykanizsai vasútállomáson szinte minden vonat elindult reggel nyolc óráig, az ideérkezők közül azonban már nem lehetett pontosan tudni, hogy mindegyik menetrend szerint befut-e a pályaudvarra. A főleg a főváros irányába bizonytalan közlekedés miatt volt olyan diákcsoport, amelynek tagjai inkább nem szálltak vonatra, ehelyett a szülők személyautókkal vitték őket úti céljukhoz – tapasztalta az MTI tudósítója a helyszínen. T. Leiner Ildikó, a MÁV területi kommunikációs vezetője elmondta: forgalmi szempontból az észak-zalai vonatközlekedésben nem okozott fennakadást a sztrájk, a munkába várt 64 dolgozó mindegyike felvette a műszakot. A MÁV-Start alkalmazottai közül hét jegyvizsgálóból négyen sztrájkoltak, a pénztárosok és a kocsivizsgálók ugyanakkor mindannyian munkába álltak. Zalaegerszegen 16 vonatból tíz elindult hétfőn reggel, de járatkimaradásokra többfelé is számítani kell. Nem indult el a szlovéniai Hodos irányába a nemzetközi szerelvény és Zalabér, Batyk, Ukk felé is kimaradtak a vonatok – közölte a kommunikációs vezető. A Zala Volánnál nem jelentkezett sokkal több utas, mint más hétköznapokon – tájékoztatta az MTI-t a társaság személyközlekedési üzletágának vezetője. Busa Csaba a korábbi munkabeszüntetések idején tapasztaltakhoz hasonló helyzetképet vázolt, reggelig most sem kellett a megyén belül kisegítő járatokat indítani.
Komárom-Esztergom megyében kevés vasutas sztrájkol
Komárom-Esztergom megyében menetrend szerint járnak a vonatok, a sztrájkban nagyon kevés vasutas vesz részt. Mint Vass István, a Vasutas Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) helyi ügyvivője elmondta, Tatabányán például csupán egyetlen jegyvizsgáló sztrájkol.
Debrecen térségében 100 százalékos a kocsivizsgálók sztrájkja
Debrecen térségében 100 százalékos a kocsivizsgálók sztrájkja, de a vasúti utazó személyzet 98 százaléka sem vette fel a munkát – közölte az MTI-vel Szabó Mónika, a VDSZSZ területi vezetője, helyettes ügyvivő. Elmondása szerint a debreceni állomás nem indít és nem is fogad vonatokat. Kivételek ez alól a Bz-motorvonatok, amelyek kocsivizsgálat nélkül, úgynevezett műhelyvizsgálat után is elindulhatnak. Az MTI helyszínen tartózkodó tudósítójának jelentése szerint reggel nyolc óra előtt több ilyen motorvonat is közlekedett Debrecen és Nyíregyháza között, Nyíregyháza felől pedig hosszú teherszerelvény érkezett. A debreceni vasútállomáson a pénztárak nyitva vannak, az ott dolgozók nem csatlakoztak a sztrájkhoz. Munkájuk azonban szinte alig van, néhány korábban váltott jegyet vesznek vissza. A debreceni központú Hajdú Volán pluszjáratokkal segíti az utazókat – mondta el az MTI-nek Balogh Gyula forgalmi és marketingigazgató. A Debrecen-Budapest kiegészítő járatuk reggel 7 órakor elindult, ha szükség lesz rá, akkor 10 és 12 órakor újabbat indítanak, amelyek ez esetben 12, 15 és 17 órakor indulnak vissza a fővárosból. Pluszjáratot indítottak Debrecenből Nyíregyházára, Hajdúböszörménybe és Hajdúszoboszlóra, illetve Biharkeresztes és Berettyóújfalu, Püspökladány, Nádudvar és Hajdúszoboszló, Kaba és Hajdúszoboszló, valamint Hajdúszoboszló és Hajdúszovát között is.
Zsúfolt Bz típusú motorkocsik Miskolc központi pályaudvarán
Miskolc központi pályaudvara, a Tiszai indít és fogad is úgynevezett Bz típusú motorkocsikat, amelyek a kora reggeli órákban zsúfoltan érkeztek, ám meglehetősen üresen indultak vissza. Kovács Ferenc, a Vasutas Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) területi ügyvivője az MTI-nek elmondta, hogy a motorkocsik közlekedéséhez nem kell kocsivizsgáló, ezért indulhatnak Ózdra, Szerencsre, Füzesabonyba, Hidasnémetibe és jöhetnek onnan vissza, igaz, általában kiszámíthatatlan menetrend szerint. A térségben – Miskolc, Eger, Vámosgyörk, Szerencs környékén – egyébként valamennyi kocsivizsgáló sztrájkol, a forgalmi szolgálattevőket viszont hajnali 4 és 5 óra között mindenhol leváltották. Helyükre főnökök, főnökhelyettesek, illetve olyanok álltak, akik elfogadták a vasúttársaság által felajánlott 5 ezer forintot – tette hozzá a szakszervezeti vezető. A Tiszai pályaudvaron néhány tucat utas volt reggel, egy-két pénztár, valamint az információs ablak volt nyitva.
A szegedi állomás nem indít és nem fogad vonatot
Az éjszakai műszakban dolgozó vasutasok 70 százaléka nem vette fel a munkát a csongrádi megyeszékhelyen, így a szegedi állomás nem indít és nem fogad vonatot – mondta Veréb Olga, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) helyi ügyvivője. A főváros felé a kiskundorozsmai, Békéscsaba irányába pedig Szeged-Rókus állomásról indulnak szerelvények – tette hozzá. Hétfőn reggel a szegedi pályaudvar szinte kihalt volt, az információs táblák sem működtek, s a büfé sem nyitott ki. Az épület előtt csupán néhány ember várt arra, hogy vonatpótló autóbusszal eljusson Kiskundorozsmára, majd onnan Budapestre.
(MTI)
Orbán Viktor: A következő 25 év India felemelkedéséről és igazi világgazdasági nagyhatalommá válásáról szól