Továbbra is törvénymódosítást szorgalmaz a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete az iskolai erőszak megelőzésére – közölte Kerpen Gábor elnök az iskola biztonságáért bizottság napokban nyilvánosságra hozott jelentésére reagálva szerdán. A testületet Hiller István oktatási és kulturális miniszter hívta életre azt követően, hogy több iskolában erőszakos cselekmény történt – diákot, illetve pedagógusokat bántalmaztak. Közleményében az érdekvédő kifogásolta, hogy a jelentés, miközben az oktatási intézményt, illetve a pedagógust jelöli meg elsődleges felelősnek, nem szól a pedagógusok munkáját közvetlenül segítő dolgozók hiányáról. A jelentésben többi között az szerepel, hogy „az intézményekben az erőszakos cselekmények, az iskolai agresszió kiváltója lehet a gyermekekkel, tanulókkal való nem megfelelő bánásmód, a nem kellően kialakított iskolai tananyag, a nem megfelelően megválasztott és alkalmazott pedagógiai értékelési módszer, a probléma időben történő felismerésének hiánya.” Erről egyébként a Magyar Nemzet szerdai száma részletesen beszámolt, korábban pedig az MNO is foglalkozottaz iskolai erőszak kérdésével.
Kerpen Gábor szóvá tette: a bizottság állásfoglalásában nem szerepel hangsúlyosan, hogy a gyermek nevelése alapvetően a szülő felelőssége. Bírálta a jelentést azért is, mert az nem foglalkozik az osztálylétszámok növekedésének és az iskola összevonások negatív hatásaival. A szakszervezet kezdeményezi, hogy hazai és uniós források bevonásával erősítsék a szülők és az iskola kapcsolatát oly módon, hogy az iskola nyelvi, informatikai vagy egyéb képzéseket nyújtson a szülőknek vagy díjazott közösségi tevékenységet kínáljon. A 2003-as tanóracsökkentés óta a PDSZ folyamatosan kéri a kormánytól az intézkedés visszavonását, valamint a gyerekek oktatási intézményben töltött idejének növelését, ennek anyagi támogatását. Mindeddig a kormány elutasította ezeket a javaslatokat – jegyezte meg Kerpen Gábor.
Komplex megközelítést igényel a probléma
A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) és a Magyarországi Szülők Országos Egyesülete (MSZOE) szerint pedagógiai, jogi, oktatási és általános politikai megközelítést igényel az iskolai erőszak; a két szervezet szerdán közölte, hogy a kérdésben csütörtökön közös konferenciát szervez. Ki kell dolgozni az áthelyezés, fegyelmi büntetés kiszabását segítendő, az önkormányzati intézmények kötelező megállapodását, szükséges a szakképzésben a „rövidített út” keresése, azaz bizonyos szakmára a jelenleginél korábban lehessen a felkészíteni a tanulókat. El kell gondolkodni továbbá a szülők felelősségéről, hogy miképpen lehet a tanulói jogok gyakorlását a tanulói kötelezettségek teljesítéséhez kötni – sorolja javaslatait a távirati irodához szerdán eljuttatott közleményében a két szervezet elnöke, Árok Antal (PSZ) és Keszei Sándor (MSZOE). Úgy vélik, hogy a jelenséget orvosolni valószínűleg elsősorban pedagógiai-pszichológiai, kulturális, szociológiai módszerekkel, eljárásokkal, jogi változtatásokkal lehet.
Az MSZOE és a PSZ szerint a pedagógusképzésnek és továbbképzésnek foglalkoznia kell az iskolai agresszió hatékony kezelésével, a jó gyakorlatot terjeszteni kell, a jó pedagógiai módszerek leírását a szaktárca honlapján is fel kell tüntetni. A helyzet szükségessé teszi a pedagógusok, szülők és diákszervezetek párbeszédét, a tennivalók megbeszélését, a közös fellépést helyi, területi és országos szinten egyaránt – írják.
A két szervezet a nevelési funkció erősítéséért nagyobb figyelmet fordítana a tanórákon kívüli közösségi foglalkozásokra és az ehhez szükséges személyi és pénzügyi feltételeket, az ellenőrzést mindenütt megteremtené.
(MTI)

Kóros elmeállapotú nő akart bírót és rendőrkapitányt ölni
A hivatalokat is megfenyegette.