A tanárok újragondolnák a reáltárgyak összevonását

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) csak akkor támogatja a természettudományos tárgyak összevonását, ha az nem jár óraszámcsökkenéssel és elbocsátásokkal – közölte Kerpen Gábor, az érdekképviselet elnöke hétfőn. A Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) eddigi vezetője, Árok Antal azt mondta, a pedagógusok szerint alaposabban át kellene gondolni az elképzelést. • Összevont oktatás - Hiller István halálra ítéli a reáltárgyakat

MNO
2008. 07. 07. 14:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint ismert, a Magyar Nemzet hétfői számában azt írta: ősztől ezer intézményben összevontan tanítják a biológiát, a fizikát és a kémiát. Lapunk úgy tudja, ha a rendszer beválik, várhatóan 2013-ra megszűnnek az önálló reáltárgyak és azok helyett egyetlen tárgyat, élettant oktatnak. Kerpen Gábor, a PDSZ elnöke a távirati irodának hangsúlyozta: csak akkor támogatják a természettudományos tárgyak összevonását, ha az nem jár óraszámcsökkenéssel és elbocsátásokkal. A természettudományos tantárgyak összevonásának eredményessége véleménye szerint attól függ, hogy az integrált tantárgy óraszáma eléri-e az összevonás előtti órák számának az összegét.

Kifejtette: ha az összevonás után kisebb lesz az óraszám a korábbiak összegénél, akkor az ártalmas egyrészt a diákok szempontjából, hiszen kevesebb órában kevesebb képességet és készséget sajátítanának el, másrészt foglalkoztatási szempontból is, mert ez nyilvánvalóan leépítéshez vezetne. A státuszok csökkentését pedig elfogadhatatlannak tartják – tette hozzá. A PDSZ elnökének ismeretei szerint az adott iskolák nevelőtestületei önállóan dönthetnek majd arról, hogy integráltan tanítják-e a három tárgyat. Ezzel kapcsolatban úgy fogalmazott: a szakszervezet helyesli, hogy nem központi elrendelésre kell ezt végrehajtani.

Hozzátette: vannak olyan külföldi példák, amelyek arról tanúskodnak, hogy sok helyen éppen fordított a folyamat, az integrált tantárgyaktól fordultak a szaktárgyak felé. Kerpen Gábor hangsúlyozta: fontos, hogy ha a diák megtanul valamit például fizikából, akkor azt a kémiaórán is tudja alkalmazni; ebből a szempontból pedig az integrált élettan jó lehet. Ugyanakkor rámutatott arra is, hogy a három szaktanárnak együtt kell végeznie az összevont tantárgy oktatását. A PDSZ elnöke hozzáfűzte, a középfokú oktatási intézményekben, az integráció kialakításakor különös gondot kell fordítani arra is, hogy a tananyag tudástartalma ne csökkenjen, ellenkező esetben komoly gondjai lehetnek a műszaki, természettudományi szakokra jelentkező diákoknak.

Árok Antal, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) napokban leköszönt elnöke azt mondta: a pedagógusok aggódnak a természettudományos tantárgyak esetleges összevonása miatt, úgy gondolják, alaposabban át kell gondolni az elképzelést, amelyet egyoldalúnak tartanak. Hozzátette, hogy a most szerveződött, természettudományi szakos tanárokat tömörítő Természettudományi Tanárok Tagozata (TTT) most készíti a szakmai véleményt az esetleges összevonásról és annak hatásairól, ez várhatóan a tanév kezdetére készül el.

Árok Antal kiemelte: a természettudományos tárgyaknak szorosan kapcsolódniuk kell egymáshoz, ki kell egészíteniük egymást, azokat nem lehet leszűkíteni általános természettudományos ismeretekké. Ez általános iskolában még működhet, de középiskolában már nem: például modern biológiát kémiai és fizikai ismeretek nélkül nem lehet tanítani – közölte a szakember. Arról is szólt, hogy a tanárok nem az új koncepciónak megfelelő képzést kaptak és kapnak, s „szakmai badarság” egyik pillanatról a másikra megváltoztatni a jelenlegi oktatási módot. A pedagógusok szerint középiskolában akkor sem lenne szerencsés az összevonás, ha a pedagógusképzést átalakítanák – tette hozzá a PSZ volt elnöke.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.