Gaskó István, a VDSZSZ elnöke július elsején közölte sajtótájékoztatón a sztrájkbizottság döntését, amely szerint két héten belül folytatják a határozatlan időre meghirdetett és felfüggesztett munkabeszüntetést, ha addig nem sikerül érdemben haladni a követelésekről folyó tárgyalásokon. Emlékeztetett arra, hogy a VDSZSZ kiemelt követelése az önállóvá vált leányvállalatoknál a 10 százalék kiszervezési pótlék, a MÁV Cargo befolyó privatizációs bevételéből pedig mind a 35 ezer vasutasnak egyszeri, 250 ezer forint kifizetés.
A VDSZSZ ezenkívül a mellékvonalak megőrzését és 1,1 százalékos béremelést kér a növekvő infláció ellensúlyozására. A VDSZSZ elnöke szerint a szakszervezet valamennyi követelése és sztrájkja jogos, amit jogerős bírósági döntések is alátámasztanak. A MÁV-társaságok és a VDSZSZ rendszeresen egyeztet, de nem haladtak a tárgyalások. A MÁV kitartott korábbi álláspontja mellett, amely szerint irreálisak a VDSZSZ követelései. Gaskó a július 1-jei sajtótájékoztatón hangoztatta: abban bíztak, hogy a közlekedési tárca új vezetése felülírja a korábbi, liberális vezetés álláspontját.
A sztrájkkövetelések mellett nem sikerült megállapodni a még elégséges szolgáltatásról sem. A szakszervezet elfogadhatónak tartja a még elégséges szolgáltatásra az 1995-ben megkötött egyezséget. Ez gyakorlatilag minden vonalon 2 vonatpár, a főváros elővárosában további 20 vonat közlekedtetését jelentené. A szakszervezeti ajánlatot a MÁV elégtelen szolgáltatásnak tartja a közfeladat ellátásához. A vasúttársaság ragaszkodik ahhoz, hogy reggel 5 és 8 óra között közlekednie kell azoknak a vonatoknak, amelyek a munkába járást biztosítják, illetve amelyek délután a hazajutást lehetővé teszik.
A MÁV és a VDSZSZ 19 órakor folytatja az egyeztetést a még elégséges szolgáltatásról és a sztrájkkövetelésekről.
(mti)