A MÁV biztosító károsultjai beperelhetik a PSZÁF-et

A MÁV biztosító egyesület (MÁV ÁBE) megszűnése nyomán kialakult helyzetben a károsultak perelhetik a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletét (PSZÁF), és abban a polgári perben vizsgálható majd a felügyelet esetleges felelőssége, továbbá az eset általános tanulságainak levonásához szükség lehet parlamenti bizottság felállítására - mondta Kolláth György jogász pénteken.

MNO
2008. 08. 01. 14:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A károsultak perelhetik, akár a PSZÁF-ot, amellyel kapcsolatban vizsgálható, hogy valóban minden követelménynek megfelelt-e felügyeleti tevékenysége, avagy mulasztott az állami szerv, továbbá a károsultak megkísérelhetik érvényesíteni kárigényüket a MÁV biztosító vezetői ellen folyó büntető eljárásban, amennyiben az majd bírósági szakba jut – tette hozzá a szakember.

Az eset általános tanulságainak levonása legalább ugyanolyan fontos, mint a konkrét felelősök felkutatása. Át kell gondolni a szabályozást, számos kérdés merülhet fel, így többek között, hogy nonprofit egyesület folytathat-e biztosítási tevékenységet egy olyan nagy volumenű és kiélezett piacon, mint a kötelező biztosítások piaca, továbbá hogy mikor jelentkezhetnek át a gépjárművek üzemben tartói, illetve, hogy a PSZÁF felügyeleti tevékenysége, erős jogosítványai ebben az ügyben miképpen maradhattak hatástalanok, illetve, hogy az erős jogosítványokhoz hatáskörökhöz miként kapcsolhatok a jelenleginél szigorúbb, hatékonyabb felelősségi viszonyok – fejtette ki Kolláth György.

Az egész probléma súlyához, általános tanulságaihoz, illetve százezreket érintő hatásához az illene, ha egy országgyűlési bizottság alakulna az eset kivizsgálására, és a jövőbeni lépések kijelölésére – jegyezte meg.

Azzal kapcsolatban, hogy a PSZÁF felügyeleti intézkedése nyomán augusztus 15-ig minden MÁV-biztosított autósnak kötelező más társasággal felelősségbiztosítást kötni, Kolláth György leszögezte: kikezdhetetlen alapelv, hogy gépjármű kötelező felelősségbiztosítás nélkül nem közlekedhet. A közlekedési rendőr pedig az utcán nyilván nem a PSZÁF-ot, vagy a MÁV biztosítót, illetve egykori vezetőit bünteti majd augusztus 15-e után, hanem a kötelező felelősségbiztosítás nélkül közlekedő gépjármű üzemben tartóját.

A biztosító tevékenységének PSZÁF általi megszüntetése kellett ahhoz, hogy a biztosító és a gépjárművek üzembentartói közötti kötelező biztosítási szerződések megszűnjenek – mondta.

Kolláth György szerint az átjelentkezésre a PSZÁF által most megszabott 15 napos határidő valóban nagyon szűk, de itt két nyomós érdek ütközik. Az egyik az, hogy a 200 ezer biztosítottnak legyen ideje átjelentkezni, a másik ennél is erősebb viszont az, hogy minél rövidebb ideig álljon fenn annak az esélye, hogy a közlekedési balesetek résztvevői biztosítás nélkül maradnak.

(MTI)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.