Részben magánkézbe adná és átalakítaná új vezére a BKV-t

A BKV új vezérigazgatója holdinggá alakítaná a BKV Zrt.-t, majd az úgynevezett értéktermelő leányvállalatokat - amelyek az alaptevékenységet végzik - részben magánkézbe adná; mindezt Kocsis István vezérigazgatói pályázata tartalmazza.

MNO
2008. 08. 28. 16:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kocsis Istvánt szerdán választotta meg a Fővárosi Önkormányzat gazdasági bizottsága öt évre a közlekedési vállalat vezérigazgatójának. Pályázatában Kocsis azt írta, hogy a Fővárosi Önkormányzat többségi tulajdonát meg kell őrizni, de lehetőséget kell biztosítani kisebbségi tulajdonszerzésre a fővárosi kerületeknek, illetve a közforgalmi szállításban részt vevő magántulajdonosoknak – írja a dokumentumot ismertető távirati iroda.

Fontos az állami tulajdon más területeken már jól bevált holdingstruktúra kialakítása, ami felváltaná a jelenlegi erősen centralizált szervezetet – mutatott rá a korábban más területeken is vezetői poszttal megbízott, így a Paksi Atomerőművet is irányító Kocsis. Ebben a felállásban a holdingközpont feladata az egész holdingszervezet irányítása, a szolgáltatási szerződések teljesítése és a leányvállalatok fölötti, általában többségi tulajdonosi ellenőrzés. A vezérigazgató tervei szerint a holdingot az alaptevékenységet végző, úgynevezett értékteremtő leányvállalatok alkotnák. Ezek – mint írta – a BKV Metró Zrt., a BKV Autóbusz Zrt., a BKV Villamos Zrt., a BKV HÉV Zrt. és a BKV Turisztikai Zrt., a BKV Karbantartó Zrt., a BKV Adósságkezelő Zrt. és a BKV holding tulajdonában levő ingatlanalap vagy alapok.

Elképzelése szerint a leányvállalatok fő tulajdonosa a holding központ. Ugyanakkor kisebbségi résztulajdonba bevonhatók más gazdasági szereplők. Fontos szempont, hogy a leányvállalatok működésének zavartalanságáért a kisebbségi tulajdonosok döntően pénzügyi befektetők legyenek. Ezek belépése a finanszírozási problémák megoldásában is segít. A leányvállalatok a működésükhöz szükséges eszközöket apport útján kapják meg.

Kocsis István a BKV HÉV Zrt. jövőbeni működtetését a MÁV Start Zrt.-vel közösen képzeli el. Ez biztosíthatja a többi között a jegyértékesítés összehangolását, a közös pályahasználatot. Fontos a külső tőke bevonásának lehetősége is – tette hozzá.

A BKV Turisztikai Zrt. létrehozásáról a vezérigazgató azt írta: itt "elképzelhető a BKV Zrt. kisebbségi tulajdonlása is, mert valószínűleg ebbe az ágazatba a többinél könnyebben lehet külső forrásokat bevonni. E leányvállalatba kerülne apportálásra a Budavári sikló, a Libegő, a Fogaskerekű és a kis földalatti, városnéző buszok, dunai hajózás eszközrendszere".

Mint írta, meg fogja vizsgálni, milyen szerepet tölthet be a hajózás a főváros és az agglomerációs települések közlekedésében. Úgy véli, ennek időszerűségét a tulajdonos által tervezett hídfelújítási program is alátámasztja.

Hangsúlyozta, hogy létezik néhány, a működés szempontjából lényeges rövid távú feladat is, melyeket még 2008-ban meg kell oldani. Ezek között említi, hogy elő kell készíteni a 2009. évi tarifaemelésre vonatkozó javaslatot, illetve a hatóságok irányába lépéseket kell tenni az állami, valamint önkormányzati támogatások valorizációjáért. A jövő évi üzleti terv csak ezek véglegesítése után készíthető el – tetet hozzá. Mindezeken túl fontos – írta -, hogy a finanszírozó bankokkal tárgyalásokat kezdjenek a meglévő hitelek fenntartásáról, bővíthetőségéről. "Elemezni kell, majd előkészíteni egy lehetséges nagyobb összegű szindikált hitel felvételét, mely kiválthatná a jelenlegi hiteleket. Meg kell továbbá nézni a kötvénykibocsátás lehetőségét" – olvasható Kocsis István pályázatában.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.