A zöld oszlopokra szerelt méretes képernyők a villanyoszlopokra szerelt hangszórókkal együtt még tavasszal jelentek meg a szentendrei HÉV megállóiban. Összesen 52 kijelzőről van szó, amelyek általában sötétek, rajtuk időről időre megjelenik egy felragasztott, már többször is felhasznált papírcsík: szerelés alatt. Nem ritka az sem, hogy a kijelzőkön csak számítógépes „ikonokat” lehet látni, vagy éppen „lefagyott” állapotban mutatnak napokkal korábbi információkat.
A táblák feladata az lenne, hogy a pontos idő mellett tájékoztassanak a menetrendről, többek között a következő szerelvény érkezésének idejéről. Ez egy „pálya menti, optikai vezetékes számítógépes hálózaton keresztül működő audiovizuális utastájékoztató rendszer három diszpécseri munkaállomással és vezérlő szoftverekkel” – tájékoztatta az MNO-t a projectről precízen a BKV sajtóosztálya, ahol azt is elárulták, hogy 99 millió+áfába került a közlekedési vállalatnak ez az újítás.
Megtudtuk azt is, hogy a BKV Zrt. a vonatkozó szabályoknak megfelelő beszerzési eljárást folytatott le és bízta meg a kivitelező céget. Arra a kérdésünkre, hogy a szerződésben benne foglaltatik-e a kötelező szerviz, ki állja a javítás költségeit, azt a választ kaptuk, hogy a rendszer még próbaüzemben van, és ez idő alatt a kivitelező minden beavatkozást térítésmentesen végez. A végső üzembe helyezés után a kivitelező ezenfelül 18 hónap teljes körű garanciát nyújt majd.
Erre azonban még várni kell. Azt mindenesetre tudtunkra adták, hogy az audio-utastájékoztató (hangosbemondó), a hálózat és a szoftver működik. A gondok forrását a BKV sajóosztályán leginkább abban látják, hogy nyár van, és nyáron sütni szokott a nap. „A vizuális rendszer a nyári időszak hőhatásai miatt bizonytalanul működik, az erős ellenfényben a kijelzők nem láthatók” – világít rá a probléma lényegére a BKV sajtósa.
Arra a kérdésünkre, hogy lesz-e felelőse a BKV-n belül ennek az újabb csődnek, csak azt a választ kaptuk, hogy a projekt még folyik, nincs lezárva, a probléma pedig műszaki jellegű, annak megoldásán folyamatosan dolgozik a cég.
Hogy meddig kell még elszenvedni az utasoknak a megbízhatatlan vagy éppen folyamatosan javítás alatt álló „utastájékoztatást”, arra nézve semmi biztosat nem tudtak mondani. Felhívták viszont a figyelmünket arra, hogy a „hő- és szellőzéstechnikai beavatkozásoknak köszönhetően a kijelzők rendelkezésre állása lényegesen javult júliusban”. (Ezt nem nagyon lehet tapasztalni.) Azt is elárulták, hogy a kültéri kijelzők cseréje a műszaki megoldás kidolgozása után néhány hónapon belül megvalósulhat.
A megoldásról is kaptunk tájékoztatást. Eszerint „a kivitelező folyamatosan intézkedéseket tesz a kijelző házak hőszigetelésének és szellőzésének javítására, valamint műszaki megoldást dolgoz ki a kültéri kijelzők erősebb fényerejű, hőtűrő kivitelűre való cseréjére”. Ezek szerint az oszlopokra felrakott képernyőket – amelyek ha működnek, az erős fényben valóban olvashatatlanok – le fogják cserélni. A jogosan felmerülő kérdésre, hogy ez a csere újabb közpénzeket igényel-e a 99 millió+áfán felül, várjuk a BKV válaszát.
A sajtóosztály azt is közölte, hogy a HÉV menetrendje egyébként az elektronikus utastájékoztatókon kívül megtalálható a megállókban felszerelt táblákon, illetve a társaság honlapján is, tehát a BKV szerint több helyről is lehet folyamatosan tájékozódni.