Újabb kudarc: 125 milliós utastájékoztatás, ami nem bírja a nyarat

Új, elektronikus utastájékoztatási rendszerrel próbálkozik a szentendrei HÉV vonalán a BKV. A masszív oszlopokra szerelt képernyők hol működnek, hol nem. A rendszer, ami a közlekedési vállalat szerint „próbaüzemben van”, 125 millióba került, és amíg nem működik, az utasok figyelmébe a jól ismert és összefirkált menetrendeket tudják csak ajánlani.

Pálffy Lajos
2008. 08. 06. 8:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A zöld oszlopokra szerelt méretes képernyők a villanyoszlopokra szerelt hangszórókkal együtt még tavasszal jelentek meg a szentendrei HÉV megállóiban. Összesen 52 kijelzőről van szó, amelyek általában sötétek, rajtuk időről időre megjelenik egy felragasztott, már többször is felhasznált papírcsík: szerelés alatt. Nem ritka az sem, hogy a kijelzőkön csak számítógépes „ikonokat” lehet látni, vagy éppen „lefagyott” állapotban mutatnak napokkal korábbi információkat.

A táblák feladata az lenne, hogy a pontos idő mellett tájékoztassanak a menetrendről, többek között a következő szerelvény érkezésének idejéről. Ez egy „pálya menti, optikai vezetékes számítógépes hálózaton keresztül működő audiovizuális utastájékoztató rendszer három diszpécseri munkaállomással és vezérlő szoftverekkel” – tájékoztatta az MNO-t a projectről precízen a BKV sajtóosztálya, ahol azt is elárulták, hogy 99 millió+áfába került a közlekedési vállalatnak ez az újítás.

Megtudtuk azt is, hogy a BKV Zrt. a vonatkozó szabályoknak megfelelő beszerzési eljárást folytatott le és bízta meg a kivitelező céget. Arra a kérdésünkre, hogy a szerződésben benne foglaltatik-e a kötelező szerviz, ki állja a javítás költségeit, azt a választ kaptuk, hogy a rendszer még próbaüzemben van, és ez idő alatt a kivitelező minden beavatkozást térítésmentesen végez. A végső üzembe helyezés után a kivitelező ezenfelül 18 hónap teljes körű garanciát nyújt majd.

Erre azonban még várni kell. Azt mindenesetre tudtunkra adták, hogy az audio-utastájékoztató (hangosbemondó), a hálózat és a szoftver működik. A gondok forrását a BKV sajóosztályán leginkább abban látják, hogy nyár van, és nyáron sütni szokott a nap. „A vizuális rendszer a nyári időszak hőhatásai miatt bizonytalanul működik, az erős ellenfényben a kijelzők nem láthatók” – világít rá a probléma lényegére a BKV sajtósa.

Arra a kérdésünkre, hogy lesz-e felelőse a BKV-n belül ennek az újabb csődnek, csak azt a választ kaptuk, hogy a projekt még folyik, nincs lezárva, a probléma pedig műszaki jellegű, annak megoldásán folyamatosan dolgozik a cég.

Hogy meddig kell még elszenvedni az utasoknak a megbízhatatlan vagy éppen folyamatosan javítás alatt álló „utastájékoztatást”, arra nézve semmi biztosat nem tudtak mondani. Felhívták viszont a figyelmünket arra, hogy a „hő- és szellőzéstechnikai beavatkozásoknak köszönhetően a kijelzők rendelkezésre állása lényegesen javult júliusban”. (Ezt nem nagyon lehet tapasztalni.) Azt is elárulták, hogy a kültéri kijelzők cseréje a műszaki megoldás kidolgozása után néhány hónapon belül megvalósulhat.

A megoldásról is kaptunk tájékoztatást. Eszerint „a kivitelező folyamatosan intézkedéseket tesz a kijelző házak hőszigetelésének és szellőzésének javítására, valamint műszaki megoldást dolgoz ki a kültéri kijelzők erősebb fényerejű, hőtűrő kivitelűre való cseréjére”. Ezek szerint az oszlopokra felrakott képernyőket – amelyek ha működnek, az erős fényben valóban olvashatatlanok – le fogják cserélni. A jogosan felmerülő kérdésre, hogy ez a csere újabb közpénzeket igényel-e a 99 millió+áfán felül, várjuk a BKV válaszát.

A sajtóosztály azt is közölte, hogy a HÉV menetrendje egyébként az elektronikus utastájékoztatókon kívül megtalálható a megállókban felszerelt táblákon, illetve a társaság honlapján is, tehát a BKV szerint több helyről is lehet folyamatosan tájékozódni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.