Négy hónap alatt négymilliárd forintnyi közigazgatási bírság

Az elmúlt négy hónapban összesen mintegy 105 ezer – több mint négymilliárd forintról szóló – közigazgatási hatósági bírságot szabott ki a rendőrség a május óta alkalmazott objektív felelősség elve alapján – mondta el az MTI-nek az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályának munkatársa.

MNO
2008. 09. 02. 5:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jámbor István alezredes elmondta: számos jogszabályváltozás volt ebben az évben, amelyeknek a célja az volt, hogy javuljon a közlekedésbiztonsági helyzet. Például ebben az évben szigorodott a járművezetők előéleti pontrendszere, nőtt a helyszínen kiszabható bírságok alsó és felső határa, a korábbinál több esetben lehet már a helyszínen elvenni a járművezetői engedélyt, és május óta lehetőség van az objektív felelősség elve alapján a közigazgatási bírság kiszabására is.

Vagyis nem egyedül az objektív felelősség elvének tudható be, hogy némileg javult a közlekedésbiztonsági helyzet a januártól júliusig terjedő időszakban. A statisztika szerint idén – a tavalyi év hasonló időszakához viszonyítva – 7,4 százalékkal csökkent a személyi sérüléses balesetek száma, a halálos balesetek száma pedig 25,5 százalékkal – mondta. Hozzátette: a meghalt személyek száma is csökkent, tavaly ebben az időszakban 705, idén majdnem 200-zal kevesebb, 516 ember vesztette életét közlekedési balesetben.

Emlékeztetett rá: 1990 és 2000 között csökkent a halálos balesetek száma, tíz év alatt csaknem 50 százalékkal, aztán az ezredforduló környékén stagnált, illetve nőtt egy keveset, most pedig hét hónap alatt negyedével csökkent a halálos balesetek száma. A közlekedésbiztonság javítása érdekében hozott szabályokat akkor tekinthetik sikeresnek, ha ez az eredmény hosszú távon is fenntartható lesz – tette hozzá.

Az objektív felelősséggel kapcsolatban elmondta: május 1-jét követően négy hónap alatt 105 ezer esetben szabtak ki első fokon közigazgatási bírságot. Mint mondta, augusztus közepéig mintegy 1000 esetben érkezett fellebbezés, amelyben magát a jogsértést vitatták, a jogorvoslati kérelmek 80 százaléka azonban nem a jogsértést, hanem a kiszabott bírság összegét vitatja, vagy részletfizetési kedvezményt kér.

A kiszabott bírság összege meghaladja a négymilliárd forintot, vagyis átlagosan 40 ezer forint a bírság összege. Mivel a legkisebb kiszabható bírság 30 ezer forint, a 40 ezer forintos átlagos bírság azt mutatja, hogy jellemzően kisebb súlyú szabályszegéseket követnek el az autósok – mondta.

A 105 ezer határozatból 93 ezret gyorshajtás miatt, hétezernél is többet a megállási és várakozási szabályok megsértése és több mint kétezret a tilos jelzésen áthaladás miatt hoztak meg. A rendőrség statisztikája kitér arra is, hogy a 93 ezer gyorshajtásból 23 ezer esetben a sebességkorlátozó táblát hagyták figyelmen kívül a járművezetők. 58 ezer esetben a személygépkocsi, motorkerékpár vagy a 2,5 tonna alatti gépjármű vezetője a KRESZ sebességre vonatkozó általános szabályait sértette meg, vagyis gyorsabban hajtott, mint a lakott területen belül engedélyezett 50, lakott területen kívül 90, autóúton 110, autópályán 130 kilométeres óránkénti sebesség. Több mint nyolcezer esetben a sebességre vonatkozó általános előírásokat tehergépjárművek vezetői sértették meg (lakott területen 50, lakott területen kívül 70, autópályán 80 kilométer/óra). Négyezer esetben a vasúti átjárón áthaladás szabályait sértették meg.

Felhívta a figyelmet arra, hogy az adatokat befolyásolja, hogy a rendőrség hol ellenőriz, de – tekintettel arra, hogy a gyorshajtások túlnyomó többségét az általános előírások megszegésével követték el – cáfolta, hogy a rendőrség „utazna” a 30 kilométer/órás sebességkorlátozó táblák előírásait megszegőkre.

A rendőrség május 1-jétől „élesben” alkalmazza az objektív felelősség elvét; a hét kiemelt szabálysértés elkövetése esetén 30 ezer forinttól 300 ezer forintig terjedő közigazgatási bírságot szabnak ki a gépjármű üzemben tartójával szemben. A jogszabály szerint a gépjármű üzemben tartója felelős azért, ha a járművel túllépik a megengedett legnagyobb sebességet, nem tartják be a vasúti átjárón történő áthaladás szabályait, a közlekedési lámpák utasításait, a megállás és várakozás szabályait, a behajtási tilalomra és kötelező haladási irányra vonatkozó szabályokat, az autópálya leállósávjának igénybevételét meghatározó szabályokat, illetve a természet védelmére vonatkozó előírásokat.

(mti)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.