Hangosításért cserébe adták tovább a Duna-partot

Az állami ünnepre való tekintettel a Miniszterelnöki Hivatal térítésmentesen kapta a meg a Duna-parti területet a Fővárosi Önkormányzattól, melyet hangosításért, takarításért cserébe adott tovább egy magáncégnek – a vonatkozó önkormányzati rendelettel ellentétben egy szerződésre hivatkozva. A szervező cég nem érti, miért kellene fizetnie a területhasználatért.

Velkei Tamás
2009. 08. 19. 6:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Fővárosi Önkormányzat vonatkozó, 59/1995 számú rendelete alapján díj ellenében használhatók a fővárosi közterületek. A közterület-használati hozzájárulást annak kell kérnie, aki a közterületet használni kívánja.

Értelemszerűen a rendelet alá tartoznak a dunai alsó rakpartok is, amelyeket augusztus 20-án a Miniszterelnöki Hivatal (MeH) a nemzeti ünnepi rendezvények miatt használ. A MeH a Fővárosi Önkormányzattól megkapta a Duna-part menti közterület használatára vonatkozó engedélyt, a nemzeti ünnepre való tekintettel térítésmentesen. A MeH azonban ezt továbbadta a Red Bull Air Race verseny szervezőjének, az Ostermann Kft.-nek.

A MeH sajtóosztályán azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a hivatal rendelkezik egy írásos megegyezéssel arra vonatkozóan, hogy a repülős verseny a nemzeti ünnep programsorozatának része. Így lehetséges, hogy a MeH átruházhatta a területfoglalási engedélyt a verseny szervezőinek a közöttük létrejött szerződés szerint. Kérdésünkre, hogy milyen cégekkel áll még a MeH szerződéses viszonyban, a Miniszterelnöki Hivatal sajtóosztályán azt a választ kaptuk, hogy kizárólag az Ostermann Kft.-vel.

2800 forint plusz áfa a bérleti díj

Az Ostermann így nem fizet a több kilométeres területhasználatért sem a magyar államnak, sem a fővárosnak, holott a Fővárosi Önkormányzat közterületi alosztályától származó információnk szerint más esetekben a területhasználatért négyzetméterenként és naponta 2800 forint plusz áfa összeget kell fizetnie a kérelmezőnek.

Megkerestük az Ostermann Kft.-t is, melytől azt az információt kaptuk, hogy a cég a Red Bullnak segít a verseny szervezésében, és valóban szerződésben állnak a MeH-hel. Kérdésünket, hogy mennyit fizettek a területfoglalásért, értetlenül fogadták, Gerstl Péter, a cég ügyvezető igazgatója kiemelte: a verseny növeli hazánk országimázsát, a repülősök versengését szerinte 300 millióan követik figyelemmel világszerte. Hangsúlyozta: a világon mindenhol fizetnek azért, hogy a repülős sorozatot megrendezhessék, egyedül Magyarország kapja ingyen a rendezvényt. – Az állami ünnep részeként beszállunk annak költségeibe is, részt vállalunk a takarításban az esemény után és a biztonság, a hangosítás és a hatalmas kivetítők telepítésében – szögezte le az ügyvezető, aki hozzátette, hogy a verseny lebonyolítása 8-9 millió eurójába kerül a Red Bullnak.

„A baj, hogy továbbadták az engedélyt”

Ughy Attila, a főváros városfejlesztési bizottságának fideszes elnöke szerint a legnagyobb probléma az, hogy a kapott engedélyt a MeH továbbadja. Hozzátette: turistaattrakciókra szükség van, azonban jelen esetben nem tudható, kinek a részére és mekkora összeg folyik be a repülős verseny rendezvényéből. – Egy profitorientált verseny szervezése vagy a tűzijáték nem ugyanaz a kategória – hívta föl a figyelmet a visszásságra Ughy. Példaként az utcai futóversenyeket említette, amelyeket szintén a főváros rendez, ám kisebb környezet- és zajszennyezéssel járnak, és jobban szervezettek – a város jó hírét pedig ugyanolyan hatékonyan viszik a világban.

A terület kisajátítása egyébként azzal jár, hogy korábban hagyományos, az alkotmány ünnepén látható vízi- és légiparádék ma már nem részei a programsorozatnak. Az utóbbi években nehézségekbe ütközik, hogy a magyar légi sportokat űzők megjelenjenek az ünnepen – mondta lapunknak Kiss György, az egyik ejtőernyősklub elnöke. Szerinte ennek nem pénzügyi akadályai vannak, hanem a közigazgatás bizonyos szervei akadályozzák meg a részvételt; hátterében nem szakmai, hanem egyéb érdekek állhatnak, mivel a magyar légügyi hatóság támogatja a sportolók részvételét.

A MeH sajtóosztályán mindezt azzal indokolták, hogy korábban többször is a pesti bazilika tetejére vagy a Kossuth téren landoltak az ejtőernyősök a Duna vize helyett. Kiss György azonban úgy fogalmazott: az ugrók akár egy négyzetméternyi területre is képesek leszállni.

A magyar légi sportolók szereplését egyébként többnyire biztonsági okokra hivatkozva korlátozzák, így például valószínűleg nem tarthatja meg bemutatóját Nádas Tamás sem, aki az augusztusi, a lengyelországi Randomban rendezett FIA műrepülő-Európa-bajnokság advanced kategóriájának versenyét nyerte meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.