Ahol hazudhat a miniszterelnök, ott robbanhat a társadalom

A magyar társadalom anómiáját komplex és régóta ható problémakör idézte elő. A még létező közösségeknek meg kell küzdeniük saját elitjeik negatív nyomásával, illetve a globalizáció által jelentett kihívásokkal is. Míg politikusok következmények nélkül vallhatnak hazugságaikról, addig a negatív spirál dolgozik a társadalomban is. A teljes társadalmi széthullás elkerülésének a helyi közösségek tudnak gátat szabni. Az MNO Tomka Miklós szociológussal beszélgetett.

Lippai Roland
2009. 10. 07. 17:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar társadalom 1945-ben hullott szét, ez a katasztrofális szétesés „részben azoknak a kollaboránsoknak köszönhető, akik szovjet fegyverekkel felépítették a szocializmust”. A széthullás azzal folytatódott, hogy „a forradalom utáni korszak az esetleg kikerülhetetlen gazdasági döntéseket a társadalom megerőszakolásával hajtotta végre”. Az 1959 és ’61 között történt téeszszervezés pedig egyenlő volt a magyar falu felrobbantásával, emberek százezreinek tönkretételével – válaszolta az MNO-nak Tomka Miklós a magyar társadalom közösséghez és individualizmushoz való viszonyát firtató kérdésünkre. A szociológus szavai szerint ezzel egyidejűleg a társadalmi szövetet is hatalmas károsodás érte. Mint amikor sósavat öntenek a ruhaszövetre – érzékeltette az egyetemi tanár.

Többek között a fenti folyamatoknak is köszönhető, hogy a magyar társadalom elreménytelenedett, „nem bízik önmagában és a jövőben”. Az emberek jelentős többsége úgy érzi, nem ő dönt a saját sorsáról, a döntéseket a feje felett hozzák meg. Tomka Miklós szerint „ez egy borzasztó állapot, amit a szociológia anómiának nevez”. A „rend nélküli” állapot nélkülözi a bizalmat, hiányzik az együttműködési készség, s „ez fut bele egy szélsőséges individualizmusba”. Ám nem teljesen reménytelen a helyzet az egyetemi tanár szerint, „ugyanis amint szétverik a társadalmat, már a 70-es évek elején megkezdődik egy közösségi önszerveződés”. Kialakul a feketegazdaság, „beindul a háztáji és a második gazdaság” is. Elkezdődik egy gazdasági önszerveződés, ami mégiscsak az egyének összefogását jelenti: az „emberek kipróbálják egymást, s úgy működnek együtt, hogy a helyzet kikényszeríti a bizalmat és a tisztességet egymással szemben”.

Súlyos árat fizetett a társadalom

Nem szabad elfeledkezni Tomka szerint arról sem, hogy folyamatosan létezik egy olyan vallási kisközösség-képződés is, „amely megteremti a társadalomnak azokat a pici csíráit, amelyek a későbbi újjáépülésnek az alapját képezik”. Az állampárt persze mindent megtett e folyamatok ellen – emlékeztet Tomka Miklós. Nem szűnt meg a társadalom életképessége, ám súlyos árat kellett fizetnie, például megindult a születéskor várható élettartam csökkenése a 70-es évektől. „A másodállás egyúttal kizsákmányolást is jelent.” Ebbe pedig rengetegen beleroppantak – hívja fel a figyelmet a szociológus. Hatalmas ellenszélben kellett akkor is és most is épülnie a társadalomnak. Annak ellenére alakulnak a különféle kezdeményezések, hogy „iszonyatos túlerőben van az állam és az éppen azt uraló elitek. Ennek részei a tömegkommunikáció s azok is, akik a pártállamban vagy az akkori kapcsolataikat később kihasználva lettek az elitek tagjai”.

Vannak dolgos kezek is

Nagyon nagy bajban vagyunk, de van a magyar társdalomban annyi megfogható kezdeményezés- és összefogáskészség, hogy lehet a jövő építésén gondolkodni – véli a szociológus. Lassan láthatóvá válik egy olyan csoport a társadalmon belül, amely kötelességének érzi, hogy legalább a közvetlen környezetében emberibb viszonyokat teremtsen. Tomka Miklós szerint 5-10 százaléknyi ember vállalkozik önkéntes munkákra, ők vállalnak felelősséget a közügyekért. Ez a folyamat lehet a záloga annak, hogy ne következzen be a teljes társadalmi szétesés. A probléma, hogy „tízmillió ember él ebben az országban, s ezek az emberek szeretnének bízni a jövőben, meg akarnak szabadulni a kiszolgáltatottság érzésétől”.

Már 1987-től megindult egyfajta bizakodás, ami körülbelül 1994-ig tartott – feleli a szociológus arra a kérdésünkre, hogy a rendszerváltás akadályozta vagy inkább katalizátora volt-e ennek a folyamatnak. Az ekkor bekövetkező gazdasági krízist követte egy politikai váltás is, s eljutott az ország egy olyan helyzetbe, hogy nem a munkahely vagy a jövedelem kérdése a legfőbb baja az embernek – mondta az egyetemi tanár. Elvesztették a hitüket – állítja Tomka. Szerinte „amikor a miniszterelnök és a kormány nyilvánosan bejelenti, hogy hazudik, és nem történik semmi, az egy nagyon súlyos üzenet a társadalom számára” (ki ne emlékezne Gyurcsány „drámai monológjára”, amelyben felfedte a szocialista munkamódszer lényegét – L. R.). Megemlíti a botrányos kifizetéseket is, amelyek ugyan szerződéses, jogi köntösben történnek, ám mégis gyanúsak. „A szó klasszikus értelmében nem, ám a szó erkölcsi értelmében rablók.” Mivel nincs következménye mindezeknek, az átlagember eljut a „minek bízzak én bármiben is” alapálláshoz.

Aminek változnia kell(ene): a jogrend és az elitek viselkedése

Az előrelépés nagyon erős változást igényel a jogrend és a politikai szintjén, illetve az elitek viselkedésében is. Tomka szükségesnek nevezte a valódi számonkérhetőséget is. „Amíg ez nem történik meg, addig nem beszélhetünk általános társadalmi bizalomszint-növekedésről.”

Az eleven tömegkommunikáció jó eszköz lehet arra, hogy az emberekhez eljussanak a pozitív üzenetek is – feleli Tomka Miklós arra a kérdésünkre, hogy ennek az értéktranszfernek miképpen lehetne megváltoztatni az előjelét. Szerinte léteznek megoldások arra, hogy a bizalomérzet újra megerősödjön a társadalomban. A szociológus példaként említi Angliát, ahol olyan kemény vagyonadót vezettek be a második világháború után, hogy két évtized alatt az összes korábbi hercegi, grófi kastély az államnál kötött ki. Nem tudták fizetni az adót – teszi hozzá. A társadalom nagy része igazságtalannak érezte, hogy „míg neki lakásgondjai vannak, mások kastélyokban élnek”. Tomka Miklós szerint a jelenlegi kormány lényegében megszüntette a progresszív adózást, a vagyont nem igazán adóztatja, hallatlan előnyben részesíti a nagyon gazdagokat. „Lehet érvelni ennek a gazdasági okai mellett, ám az emberekben emiatt bekövetkező bizalomdeficit okozta kár felmérhetetlen.” A következő kormánynak mindent meg kell tennie a társadalmi igazságosság helyreállításáért.

„Dolgoznunk” kell emberi kapcsolatainkon

Az a rendkívül mozgékony rendszer, amit a globalizáció jelent (korábbi interjúnkban bővebben olvashat e jelenségről – L. R.), valóban képes arra, hogy szétszakítsa a közösségeket – állítja a szociológus felvetésünkre. Hiszen szinte folyamatosan mozgásban vagyunk, „ha van egy baráti köröm, és én elmegyek Angliába tíz évre dolgozni, akkor a társaságból talán még egy képeslap sem marad”. Míg évtizedekkel korábban a baráti és közösségi kapcsolatok akár egy egész életen át megmaradtak, manapság komoly erőfeszítést igényel ennek fenntartása. Ezeket a kapcsolatokat tudatosan kell építeni – teszi hozzá Tomka Miklós. Ez a közösségeket veszélyeztető jelenség nemzetközi szinten létezik, s valóban a globalizáció egyik következménye.

„Ha nem hatunk ellene, akkor egyes globális nagyhatalmak, multicégek vagy éppen a saját államunk is” kénye-kedve szerint játszhat az emberekkel. A szociológus kijelentette: egy normális társadalom erre válaszul kiépíti saját intézmény- és szervezetrendszerét, amellyel képes elérni a kitűzött célokat.

Lejtő. Nem dicsekedhetünk egészségügyi helyzetünkkel sem, súlyos problémáink vannak szív- és érrendszeri, illetve a daganatos betegségek okozta elhalálozási mutatóinkkal. Ám nem csak e problémakör jelent súlyos kockázatot. A gyermekvállalás, a demográfiai helyzet tekintetében is krízisben van a társadalom. Könnyen megtörténhet, hogy már a következő esztendőben 10 millió alá esik a lélekszám. Gondok vannak a társadalmi értékek tekintetében is: az értékvesztés a lakosság több mint 50 százalékát érinti. Ebből (is) ered az erőszakos viselkedés térnyerése. Tudatosan felépített kultusza az erőszaknak? Növekvő tendenciát mutat az iskolai erőszak is, e viselkedés immár nem csak „problémamegoldásként”, hanem szórakozásként is tetten érhető. (L. R.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.