A sztrájkolók védték meg a gépeket a szétfagyástól

A Malév vezetésének kedd késő esti javaslata nem hozott újdonságot, a szabálytalanságok sorozata azonban folytatódik. Az érintett területeken csaknem teljes körű támogatottsággal, egyszerre 100-120 fő részvételével folytatódik szerdán is a sztrájk. Eközben a sztrájkolók többmilliós kártól mentették meg a légitársaságot, amikor önkéntesen leeresztették a repülőgépek vízrendszerét, így azok nem fagytak szét – olvasható a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) szerdai közleményében. • Hányan sztrájkolnak Ferihegyen?

MNO
2010. 01. 13. 9:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ígéretéhez képest többórás késéssel, kedd este küldte el ajánlatát Limburger Lóránt, a Malév GH igazgatója a LESZ részére. A LESZ fogalmazása szerint az anyag csalódást keltő volt: abban továbbra is a fizetések jelentős csökkentése szerepel, ezért ebben a formájában a dolgozók számára elfogadhatatlan.

A sztrájkolók kedd este sokmilliós kártól mentették meg a légitársaságot. A Malév-repülőgépek vízrendszerének önkéntes leeresztésével megvédték azokat a szétfagyástól. „Úgy tűnik, a cégvezetés energiáit a sztrájk jogellenes megtörésének kísérlete köti le, és nem gondolnak az ilyen alapvető feladatokra sem” – véli a LESZ. Ugyanilyen mulasztás volt, hogy a parkoló repülőgépektől azok feltöltése után nem vontatták el a lépcsőket. Ez a LESZ szerint a technológiai utasítás megsértése, és biztonsági kockázatot jelent – immár napok óta.

A LESZ továbbra is fenntartja, hogy jogellenesen alkalmaznak sztrájktörőket. A Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet szerint nem elfogadható a cégvezetés kijelentése, miszerint „csupán” alvállalkozókról van szó. „A jog szempontjából édesmindegy, hogy sztrájk idején milyen státuszban vesznek fel új munkaerőt: a rendes alkalmazottak, a kölcsönzött munkaerő vagy az alvállalkozók dolgozóinak bevetése egyformán a sztrájk akadályozása, tehát törvénytelen” – fogalmaznak.

A megengedettnél jóval több időt szolgálatban töltő középvezetők alkalmazása számukra idegen munkakörökben kockázatos, jogszerűtlen és elfogadhatatlan. A szakszervezet információi szerint legalább egy sztrájktörő 18 órát dolgozott kedden, szerda hajnalban pedig – néhány órás pihenés után – újra munkába állt. A szakszervezet úgy értesült, hogy több sztrájktörő az adott típusra érvényes nehézgép-kezelői képesítés nélkül használt berendezéseket. A LESZ minden tudomására jutott esetről jegyzőkönyvet vett fel. A szakszervezet hiába kérte kedden a munkaügyi felügyelet és a légügyi igazgatóság azonnali helyszíni vizsgálatát, de remélhetőleg erre szerdán sor kerül.

A szerdai egyeztetés előtt a szakszervezet azt reméli, hogy a stabilan nyereséges cég vezetése végre olyan javaslatot tesz le az asztalra, ami révén elkerülhető a bérek értékvesztése 2010-ben. A LESZ továbbra is fenntartja, hogy ha a vállalatnál megtakarítási lehetőségeket keresnek, akkor nem az erőn felül teljesítő dolgozók bérét kellene csökkenteni az elmúlt évek elmaradt emelései után. A menedzsment létszáma nagyobb, hatásfoka kisebb az elvárhatónál, amit az elmúlt időszak hibás döntései is megmutattak.

A szakszervezet értesülései alapján elmondható, hogy az elmúlt években a cégcsoport nem a legjobb döntéseket hozta meg üzemanyag-vásárláskor, tanácsadói és szakértői szolgáltatások igénybevételénél és eszközbeszerzésekkor.

A külsős munkaerő alkalmazása is aggályos: több esetben egyértelműen olcsóbb lett volna „házon belül megoldani a feladatokat, mint munkaerőt kölcsönözni, vagy kívülről – például crew-car – szolgáltatásokat igénybe venni”. Így kerül évente összesen több százmillió forint a Tisza-Mobil és az Art Nívó nevű cégekhez és alvállalkozóikhoz, akiknek sztrájktörő munkásai jelenleg is dolgoznak a Malév GH-nál – áll a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet közleményében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.