Az öreg BKV-buszoknak néhány éven belül kohóba kell kerülniük

Egyetlen fillért is kár beleölni az öreg BKV-buszokba, mert egyre nő a meghibásodás valószínűsége és gyakorisága, s a karbantartás költsége is – mondta Kocsis István, a BKV vezérigazgatója az egyik hetilapnak adott interjújában.

MNO
2010. 01. 31. 9:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közlekedési társaság vezetője a hetilapnak arra a kérdésre, hogy mikorra, miből és honnan cserélik le a buszparkot, azt mondta: „úgy vélem, nem történhet velünk rosszabb, mint ha minden a régiben marad”. Hozzátette, amióta a cégnél dolgozik, azt hangoztatja, hogy a szakma szabályai szerint a BKV 1400 buszából 1000 „túlhaladta az életkora végét”, azaz a 16. évet. Mint mondta, ha a viszonylag fiatal 150 Volvo-buszt nem számolja, akkor a többi busz átlagéletkora 20 év. „A négy garázsunk reggel még olyan buszokat ad ki, amelyek akkor épp megfelelnek a forgalombiztonsági előírásoknak, de a 20 éves buszok egy része nem éri meg az estét, mert nap közben lerobban. S olyan öreg, hogy már alig javítható” – közölte Kocsis István. Hozzáfűzte: teljesen rendbe tenni pedig annyiba kerülne ezeket a járműveket, mintha újat vennének helyettük.

„Ezer új busz cirka 100 milliárd forintba kerülne; ennyi a láthatáron sincs” – mondta, hozzátéve, hogy ezért a tízéves finanszírozási modell mellett eszközmodernizációs programot is kidolgoztak. Kocsis István szerint ha volna fedezet lízingre, akkor kiírhatnának közbeszerzést, melynek a pályázatát már tavasszal előkészítették, és így két év alatt négy ütemben lízingelhetnének 250-250, vagyis összesen ezer buszt. Ez 10-12 milliárd forintos költséggel járna, de ennek jelenleg nincs meg a fedezete. „Ha nem vásárolunk, akkor bérelnünk kell, ha egyiket sem tesszük, akkor pedig tovább romlik a helyzet” – jelentette ki Kocsis István, aki szerint az öreg BKV-buszoknak néhány éven belül „kohóba kell kerülniük”.

A BKV vezérigazgatója szólt a HÉV kiszervezéséről is. Emlékeztetett: 2008 végén a büdzséből tízmilliárdos veszteségpótlást kapott a cég. Akkor a kormány határozatba foglalta, hogy kezdődjön el az elővárosi közlekedés újjáalakítását célzó szakmai munka úgy, hogy a BKV külön részvénytársaságba viszi a HÉV eszközeit és ebbe a társaságba lép be tulajdonosként előbb pénzzel, majd eszközökkel is a MÁV, majd a Volán. Így kellett volna létrejönnie a három cég közös tulajdonában álló Elővárosi Közlekedési Zrt.-nek. Kocsis István szerint azért nem tudtak továbblépni, mert 2009 tavaszán a Fővárosi Közgyűlésnek már döntenie kellett volna a HÉV kiválásáról, de akkor a kormányzat egy másik megoldást vetett fel: ne új társaságot hozzanak létre, hanem a MÁV vásárolja ki a HÉV teljes infrastruktúráját és vagonparkját. „A két utat egy ideig mérlegelte a kabinet, azután csendben az egész folyamat leállt; azóta sem döntött a kormányzat, így a Fővárosi Közgyűlés sem” – mondta Kocsis István.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.