A főváros vezetése a BKV-nál meghirdetett sztrájk lemondására és a tárgyalások folytatására kéri a szakszervezeteket – ismertette a Főpolgármesteri Kabinet hétfői ülésén elhangzottakat Nyáry Krisztián, a városháza kommunikációs igazgatója az MTI-vel. A Főpolgármesteri Kabinet hétfői ülésén foglalkozott a BKV-nál kialakult sztrájkhelyzettel is.
Nyáry Krisztián elmondta: a főváros vezetése tisztában van azzal, hogy a társaság dolgozói rendkívül nehéz és a város számára nélkülözhetetlen munkát végeznek. Ezért is biztosított számukra a BKV az elmúlt években a magyar átlagnál harmadával jobb fizetést és számos extra juttatást, de ezeket a bérviszonyokat gazdasági válság idején csak megőrizni lehet, további emelésre nincs lehetőség – közölte. Hozzátette: a cafeteria, azaz a béren kívüli juttatások értéke a tavalyi jogszabályváltozások miatt harmadára-negyedére csökkent a legtöbb munkáltatónál.
A BKV dolgozói esetében a menedzsment ajánlata a béren kívüli juttatások felére csökkentését tartalmazza, ám ehhez az országos átlagnál nagyobb nettó béremelés társulna. Közlése szerint egy átlagos keresetű BKV-dolgozó a menedzsment ajánlata szerint jövőre 13 százalékkal több nettó bért vihetne haza, mint 2009-ben, ám a további kiemelt béren kívüli juttatásokat a többi munkáltatóhoz hasonlóan a BKV sem tudja az eddigi szinten finanszírozni. Emlékeztetett arra: a kormány 23 milliárd, a főváros pedig 5 milliárd forintos többlettámogatást biztosít az idén a BKV-nak. Ez a megállapodás volt az elmúlt években a szakszervezetek legfontosabb követelése.
A 28 milliárdos többlet biztosítja Budapest tömegközlekedési vállalatának finanszírozhatóságát, a csődhelyzettel fenyegető adósságspirál elkerülését, és ami a dolgozók szempontjából a legfontosabb: a munkahelyek megőrzését – mondta Nyáry Krisztián. Hozzátette: ezt a pénzt azonban nem lehet felélni, az országos átlagot meghaladó béremelésre fordítani, mert az nem erre, hanem a BKV működésére szolgál.
Ha a BKV szakszervezeteinek követelései teljesülnek, akkor a közlekedési vállalat nem képes a rossz műszaki állapotú autóbuszok felújítására, vagy újak vásárolására. Amennyiben a bér jellegű juttatások miatt növekedne a BKV eladósodottsága, azzal a kormányzattal kötött megállapodás értelmében a teljes kormányzati támogatást elveszítené a társaság – jelentette ki az igazgató. Hangsúlyozta: a főváros vezetése ezért támogatja a BKV menedzsmentjének a szakszervezetekkel folytatott tárgyalásokon képviselt legújabb kompromisszumos ajánlatát, mert ennek értelmében sem infláció feletti díjemelésre, sem jelentős létszámleépítésre, sem járatcsökkentésre nincs szükség a BKV-nál.
(MTI)