Ismét visszaállítanák a buktatás lehetőségét az alsó tagozaton

Már szeptembertől visszaállítaná a buktatás lehetőségét az általános iskola második osztályának végétől a kereszténydemokrata Hoffmann Rózsa a közoktatási törvény módosítását célzó indítványában.

MNO
2010. 05. 28. 14:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A parlament honlapján pénteken közzétett javaslat rögzíti, hogy az első évfolyamon félévkor és év végén, a második évfolyamon félévkor szöveges minősítéssel kell kifejezni, hogy a tanuló kiválóan, jól vagy megfelelően teljesített, illetve felzárkóztatásra szorul. A másodikban év végén és a további évfolyamokon a tanulókat osztályzással értékelik, de az iskolai pedagógiai programban elő lehet írni a szöveges értékelést is.

Hoffmann Rózsa a módosítást indokolva kifejtette: a jelenlegi törvény az 1-4. osztályos tanulók esetében az iskolát, illetve a pedagógust a kizárólagos szöveges értékelésre kötelezi. Az intézkedés idegen az általános hazai pedagógiai gyakorlattól, nem ad választ a tanulók és a szülők jogos kérdésére, amely szerint tudni szeretnék, hogy a gyermek eredményei hogyan viszonyulnak az elvárthoz, illetve a többiekéhez. Az előre megadott sablonok szerinti minősítés értékelési-önértékelési zavarokhoz vezetett, a szülőket elégtelenül tájékoztatta, és komoly társadalmi és szakmai ellenállásba ütközött – mutatott rá a szakpolitikus.

A kereszténydemokrata képviselő, aki várhatóan az oktatást felügyeli majd a Nemzeti Erőforrás Minisztériumában, kitér arra is javaslatában, hogy a tanuló az iskola magasabb évfolyamába, illetve szakképzési osztályba akkor léphet, ha az előírt tanulmányi követelményeket sikeresen teljesítette. A tanuló az első évfolyamon csak abban az esetben utasítható évfolyamismétlésre, ha a tanulmányi követelményeket az iskolából való igazolt és igazolatlan mulasztás miatt nem tudta teljesíteni.

Ha az iskola szakképzési évfolyamába való lépés előfeltétele az érettségi vizsga megléte, a tanuló akkor is megkezdheti tanulmányait a szakképzési évfolyamon, ha a vizsgát megkezdte, de nem fejezte be. Tanulmányait azonban az adott évfolyamon csak akkor fejezheti be, ha a tanítási év első félévének utolsó napjáig az érettségi bizonyítványt megszerezte.

A módosítás megerősíti, hogy az alapfokú nevelés-oktatás szakasza az első évfolyamon kezdődik, és a nyolcadik évfolyam végéig tart. Az alapfokú nevelés-oktatás szakasza négy részre tagolódik. Az első évfolyamon kezdődik és a második évfolyam végéig tart a bevezető, a harmadik évfolyamon indul és a negyedik végéig tart a kezdő, az ötödik évfolyamon kezdődik és a hatodik évfolyam végéig tart az alapozó, a hetedik évfolyamon indul és a nyolcadik évfolyam végéig tartó a fejlesztő szakasz. A változtatást az jelentené, hogy az alapozó és a fejlesztő szakaszban a tanítási órák legfeljebb 25 százalékában „nem szakrendszerű” oktatás is folyhat. A hatályos törvény előírja, mikor, milyen arányban folyhat nem szakrendszerű és szakrendszerű oktatás.

A javaslat elfogadása esetén hatályát veszti a jogszabály azon passzusa, amely szerint a 2008/2009–2010/2011. tanítási évben az ötödik-hatodik évfolyamon a nem szakrendszerű oktatás megszervezhető oly módon is, hogy az e célra felhasznált idő csak az összes kötelező óra húsz százalékát éri el. Szintén kikerül a jelenlegi törvényből, hogy a 2012–2013. tanítási év végéig az ötödik-hatodik osztályban, továbbá emelt szintű oktatás esetén az első-negyedik évfolyamon, a nem szakrendszerű oktatásban pedagógus-munkakört tölthet be az a tanár, aki 2004. szeptember 1-jéig legalább öt év gyakorlatot szerzett az első-negyedik évfolyamon. A jogszabályi változtatások, ha az Országgyűlés elfogadja a javaslatot, szeptember 1-jén lépnek hatályba.

A PDSZ üdvözli

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) üdvözli a közoktatási törvény Hoffmann Rózsa (KDNP) által javasolt módosítását, amely végre a pedagógusokra bízza a gyermek előmenetelét, és az évfolyamismétlés kérdését.

Kerpen Gábor, az érdekvédelmi szervezet elnöke az MTI-nek pénteken elmondta, a javaslatban a szöveges értékelés tervezett új szabályozása is megfelel a szülői elvárásoknak a pedagógusok tapasztalata szerint. Emlékeztetett arra, hogy PDSZ a buktatás tilalmáról és a szöveges értékelés kötelezővé tételéről szóló szabályozás visszavonását kérte, már annak megalkotása óta.

Üdvözölte, hogy értelmezésük szerint a nem szakrendszerű oktatás kötelező jellege is megszűnne ötödik és hatodik osztályban, ugyanakkor fontosnak tartotta, hogy érdemi egyeztetést folytassanak hetedik és nyolcadik osztályra vonatkozóan a nem szakrendszerű oktatás lehetővé tételének okairól.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.