A második kerület a fővárost sürgeti, az NFÜ egyelőre vár

Érdemi lépéseket vár a II. kerületi önkormányzat a főváros vezetésétől a budai oldal villamosközlekedésének fejlesztéséhez. Az NFÜ szakmai kérdésként kezeli az ügyet, és nem tekinti feladatának eldönteni a két fél vitáját.• A főváros továbbra is szeretné megvalósítani a villamosprojektet

MNO
2011. 04. 22. 13:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kerületi önkormányzat pénteken az MTI-nek küldött közleményében a fővárost tette felelőssé a villamosprojekt Bem rakparti ágának kidolgozatlansága miatt, valamint azért, mert a Moszkva téri ág építését nem kezdte el. A kerületi vezetés szerint csaknem egy hónapja a szakmai egyeztetésen világosan kiderült: minden érintett szerint megvalósítható a fonódó villamosok Moszkva téri ága, sőt a projekt új fejlesztési elemekkel is bővíthető. Utaltak arra, hogy a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) kétszintű szakértői tanulmányok alapján zöld utat adott a budai fonódó villamoshálózat Moszkva téri ágának. A Bem rakparti ág esetében viszont további vizsgálatokat kért a fővárostól, mivel nem tartotta elég megalapozottnak a beruházás ezen részét.

Az önkormányzat szerint ezzel az NFÜ megerősítette a II. kerület által megfogalmazott kérdések jogosságát. „Az NFÜ döntése egyértelmű és világos. Osztotta a II. kerület által megfogalmazott kétségeket, és alaposabb előkészítést kért a problémás szakasz vonatkozásában a fővárostól” – írták. Közölték azt is: az egyeztetés után a főváros azt a feladatot kapta, hogy további tanulmányokat készítsen a budai fonódó villamoshálózat Bem rakparti ágához kapcsolódóan, ugyanakkor megnyílt a lehetőség a Moszkva téri ág érdemi megvalósítására. A kerület szerint ennek ellenére a főváros részéről ez ügyben mindeddig semmi sem történt, pedig immár négy hete az lenne a feladata, hogy elkezdje és építse a Moszkva téri ágat. Hozzátették: feladata lenne az is, hogy további hatástanulmányokkal és a beruházás átgondolásával segítse a Bem rakparti ág megvalósulását.

A kerületi vezetés úgy látja: a főváros ahelyett, hogy végezné a rá szabott feladatokat, és valóban megvalósítaná Észak- és Dél-Buda villamossal való összekötését, „a tárgyaló felekre borította az asztalt”. Véleményük szerint hivatalosan is megállapították, hogy a projekt egyik része kidolgozatlan volt és nem volt megfelelően alátámasztva. A megoldás azonban nem az – tették hozzá –, hogy a főváros saját felelősségének elismerése és a hiányosságok kijavítása helyett „bűnbakot keres” a II. kerületben és immár az NFÜ-ben is. A II. kerület szerint Észak- és Dél-Buda villamosközlekedésének összekötése fontos cél, amely a Moszkva tér irányába egy éven belül megvalósítható. Úgy látják azonban, hogy a főváros jelenlegi „sértett magatartása” oda vezethet, hogy „a projekt egészét elveti”. Ezért a felelősséget azonban saját magának kell vállalnia, és nem azokra hárítania, akik egy működőképes és valóban a budapestiek érdekeit szolgáló beruházás megvalósításán munkálkodnak – írták.

Az NFÜ szakmai kérdésként kezeli az ügyet

A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) a budai fonódó villamoshálózat-fejlesztési projektet szakmai kérdésként kezeli, és nem hoz döntést az érintett két fél, a II. kerületi önkormányzat és a fővárosi önkormányzat közötti vitában – mondta Szalóki Flórián, a Közlekedési operatív program (Közop) főigazgatója az MTI érdeklődésére. A budai fonódó villamoshálózat fejlesztési projekt révén az Európai Unió csaknem hatmilliárd forint támogatásával budai villamoshálózatokat kapcsolnának össze. Szalóki Flórián emlékeztetett: a gondot az jelenti, hogy a II. kerületi önkormányzat nem adja meg tulajdonosi hozzájárulását a projekt kivitelezéséhez a budai rakpart Margit híd alatti részénél az autósforgalom növekedésétől tartva.

A Közop főigazgatója szerint a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség mediátorként már eddig is több javaslatot tett a két félnek a kompromisszum elősegítése érdekében, de a döntést a feleknek kell meghozniuk. Ha az érintettek nem tudnak megállapodni 2011. május 31-ig, akkor a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség elállhat a támogatási szerződéstől – mondta Szalóki Flórián.

Előző nap György István főpolgármester-helyettes is közleményt adott ki, ebben azt írta: a főváros továbbra is szeretné megvalósítani a fonódó villamoshálózat projektjét, ám ha a Bem rakparti villamos-összekötés elhagyását ultimátumként kapja a főváros, akkor nem marad más választása, mint elállni a megvalósítástól. A főpolgármester-helyettes hangsúlyozta: a II. kerülettel folytatott viták „Budapest fejlődését akadályozzák, és ellentétesek a többség érdekével”. Tarlós István főpolgármester is hangsúlyozta csütörtökön, hogy ha napokon belül nem születik döntés, vagy nem mozdul el a holtpontról a budai fonódó villamoshálózat-projekt ügye, akkor Budapest nem valósítja meg a beruházást. A II. kerületi önkormányzat MTI-hez csütörtökön eljuttatott közleményében azt írta: az NFÜ egyetértett a kerület aggályaival, és újabb hatástanulmányok elkészítését rendelte el.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.