A kerületi önkormányzat pénteken az MTI-nek küldött közleményében a fővárost tette felelőssé a villamosprojekt Bem rakparti ágának kidolgozatlansága miatt, valamint azért, mert a Moszkva téri ág építését nem kezdte el. A kerületi vezetés szerint csaknem egy hónapja a szakmai egyeztetésen világosan kiderült: minden érintett szerint megvalósítható a fonódó villamosok Moszkva téri ága, sőt a projekt új fejlesztési elemekkel is bővíthető. Utaltak arra, hogy a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) kétszintű szakértői tanulmányok alapján zöld utat adott a budai fonódó villamoshálózat Moszkva téri ágának. A Bem rakparti ág esetében viszont további vizsgálatokat kért a fővárostól, mivel nem tartotta elég megalapozottnak a beruházás ezen részét.
Az önkormányzat szerint ezzel az NFÜ megerősítette a II. kerület által megfogalmazott kérdések jogosságát. „Az NFÜ döntése egyértelmű és világos. Osztotta a II. kerület által megfogalmazott kétségeket, és alaposabb előkészítést kért a problémás szakasz vonatkozásában a fővárostól” – írták. Közölték azt is: az egyeztetés után a főváros azt a feladatot kapta, hogy további tanulmányokat készítsen a budai fonódó villamoshálózat Bem rakparti ágához kapcsolódóan, ugyanakkor megnyílt a lehetőség a Moszkva téri ág érdemi megvalósítására. A kerület szerint ennek ellenére a főváros részéről ez ügyben mindeddig semmi sem történt, pedig immár négy hete az lenne a feladata, hogy elkezdje és építse a Moszkva téri ágat. Hozzátették: feladata lenne az is, hogy további hatástanulmányokkal és a beruházás átgondolásával segítse a Bem rakparti ág megvalósulását.
A kerületi vezetés úgy látja: a főváros ahelyett, hogy végezné a rá szabott feladatokat, és valóban megvalósítaná Észak- és Dél-Buda villamossal való összekötését, „a tárgyaló felekre borította az asztalt”. Véleményük szerint hivatalosan is megállapították, hogy a projekt egyik része kidolgozatlan volt és nem volt megfelelően alátámasztva. A megoldás azonban nem az – tették hozzá –, hogy a főváros saját felelősségének elismerése és a hiányosságok kijavítása helyett „bűnbakot keres” a II. kerületben és immár az NFÜ-ben is. A II. kerület szerint Észak- és Dél-Buda villamosközlekedésének összekötése fontos cél, amely a Moszkva tér irányába egy éven belül megvalósítható. Úgy látják azonban, hogy a főváros jelenlegi „sértett magatartása” oda vezethet, hogy „a projekt egészét elveti”. Ezért a felelősséget azonban saját magának kell vállalnia, és nem azokra hárítania, akik egy működőképes és valóban a budapestiek érdekeit szolgáló beruházás megvalósításán munkálkodnak – írták.
Az NFÜ szakmai kérdésként kezeli az ügyet
A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) a budai fonódó villamoshálózat-fejlesztési projektet szakmai kérdésként kezeli, és nem hoz döntést az érintett két fél, a II. kerületi önkormányzat és a fővárosi önkormányzat közötti vitában – mondta Szalóki Flórián, a Közlekedési operatív program (Közop) főigazgatója az MTI érdeklődésére. A budai fonódó villamoshálózat fejlesztési projekt révén az Európai Unió csaknem hatmilliárd forint támogatásával budai villamoshálózatokat kapcsolnának össze. Szalóki Flórián emlékeztetett: a gondot az jelenti, hogy a II. kerületi önkormányzat nem adja meg tulajdonosi hozzájárulását a projekt kivitelezéséhez a budai rakpart Margit híd alatti részénél az autósforgalom növekedésétől tartva.
A Közop főigazgatója szerint a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség mediátorként már eddig is több javaslatot tett a két félnek a kompromisszum elősegítése érdekében, de a döntést a feleknek kell meghozniuk. Ha az érintettek nem tudnak megállapodni 2011. május 31-ig, akkor a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség elállhat a támogatási szerződéstől – mondta Szalóki Flórián.
Előző nap György István főpolgármester-helyettes is közleményt adott ki, ebben azt írta: a főváros továbbra is szeretné megvalósítani a fonódó villamoshálózat projektjét, ám ha a Bem rakparti villamos-összekötés elhagyását ultimátumként kapja a főváros, akkor nem marad más választása, mint elállni a megvalósítástól. A főpolgármester-helyettes hangsúlyozta: a II. kerülettel folytatott viták „Budapest fejlődését akadályozzák, és ellentétesek a többség érdekével”. Tarlós István főpolgármester is hangsúlyozta csütörtökön, hogy ha napokon belül nem születik döntés, vagy nem mozdul el a holtpontról a budai fonódó villamoshálózat-projekt ügye, akkor Budapest nem valósítja meg a beruházást. A II. kerületi önkormányzat MTI-hez csütörtökön eljuttatott közleményében azt írta: az NFÜ egyetértett a kerület aggályaival, és újabb hatástanulmányok elkészítését rendelte el.
(MTI)

Kóros elmeállapotú nő akart bírót és rendőrkapitányt ölni
A hivatalokat is megfenyegette.