Csak a Malévnek járt ki a csőd?

Csak a Malév esetében hoztak olyan döntést Brüsszelben, amely egy nemzeti légitársaság csődjéhez vezetett – olvasható a Magyar Nemzetben.

PR
2012. 02. 22. 4:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Példátlan az Európai Unió történetében, ahogy feljelentették és elmarasztalták a Malévet. Bár számos légitársaság kapott már állami segítséget, csak két esetben hoztak Brüsszelben ítéletet. Az olasz Alitalia és a görög Olympic Airways esetében viszont olyan sikerrel lobbizott a két kormány, hogy végül nem kellett lemondaniuk az átszervezett nemzeti légitársaság megtartásáról. A görögök például hat évig halogatták az állami segítség visszaadását, végül sikerült átmenteniük a repülési jogokat és más vagyonelemeket egy másik légitársaságba.

Joaquín Almunia versenyjogi biztos szóvivője, Antoine Colombani szerint a légi közlekedésben 2000 óta az Alitalia és az Olympic Airways esetében hozott negatív döntést az Európai Bizottság, ezért szerintük a Malév esete nem tekinthető kivételesnek. Azt azonban elismerte, hogy mindkét esetben csak részleges visszafizetésre került sor, tekintettel „a kiemelkedő összegű állami támogatásokra” és arra, hogy ezeket a kötelezettségeket a felszámolási eljárás során veszik majd figyelembe.

A Liszt Ferenc repülőtéren ugyan mára az utasforgalom elérte a Malév megszűnése előtti létszám nyolcvan százalékát, de a gazdag kínai és orosz bizniszutasok helyett szabadidőruhás turisták jelentek meg, amióta a Malév helyét fapados légitársaságok foglalták el, illetve amióta leálltak a kontinensközi távolsági járatok. Amíg a hagyományos légitársaságok jómódú üzletemberei 80–100 euróért vásároltak a ferihegyi boltokban, a fapadosok utasai 2–4 eurót hagynak ott alkalmanként. A Malév csődje óta a magyar vámszabad boltok forgalma harminc százalékkal zuhant, és a lap iparági forrásból úgy értesült, hogy a cégnél a közeljövőben elbocsátásokra lehet számítani.

A Magyar Nemzet kérdésére Hardy Mihály, a repülőtér üzemeltetőjének szóvivője elmondta: a repülőtér menedzsmentje a nyári szezon kezdetéig kivár, és a jelenleg is folyó tárgyalásoktól, újabb légitársaságok megjelenésétől függ, sikerül-e pótolniuk a Malév által generált forgalmat és bevételeket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.