Mikor utazhatunk a 4-es metrón?

Jól halad a 4-es metró beruházás, a vágányépítés már Pesten jár, míg a budai állomások egy része majdnem kész.

Kovács András
2012. 02. 29. 17:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mára az alagútépítés, a járműtelep építése, illetve valamennyi állomás szerkezetépítése befejeződött, a most zajló belső beépítési, rendszerépítési, vágányépítési és felszínrendezési munkák vannak még hátra a projektből, valamint a szerelvények gyártása és szállítása – közölte lapunkkal a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a DBR Metró Projekt Igazgatóság. A belső beépítés szempontjából a budai oldali állomások készültsége mára 50 és 95 százalék közötti, a pesti oldalon a kivitelező 2012 elejére 20 és 50 százalék közötti készültségi fokot ért el munkahelyszíntől függően – tették hozzá.

Tájékoztatásuk szerint a rendszerek és áramellátó berendezések építésének készültsége hozzávetőleg 30-35 százalékos a teljes vonalra vetítve. A vágányépítés jelenleg a Szent Gellért tér és Kálvin tér közötti alagútszakaszon zajlik. Az állomások fölötti leadónyílások tavalyi – a jelentősebb eszközbeszállításokat követő – lefedésével szinte valamennyi helyszínen folytatódhattak a felszínrendezési munkák, munkahelyszíntől függően ezek 2012 második felében, illetve 2013-ban fejeződhetnek be – szerepel a nyilatkozatban.

Több szerződést még nem kötöttek meg

A BKK és a DBR rámutatott arra is, hogy a projektből a jelenleg is zajló munkák – azaz a vágányépítés, a belső beépítés és a rendszerépítés – befejezése van hátra, illetve több szerződés az őrmezői oldalon, illetve a Baross térrel kapcsolatban még nem köttetett meg. Ezzel párhuzamosan zajlik a járműszerelvények engedélyeztetése és gyártása, valamint a már megkezdett felszínrendezési munkák. Hátra van még továbbá az automata szerelvények rendszerélesztése, illetve próbaüzeme – tették hozzá.

Az utasforgalmi próbaüzem 2014. I. negyedévének végére datálható, a véghatáridőre nézve jelenleg legnagyobb kockázattal a metrószerelvények időben történő megérkezése, illetve az őrmezői kijárat időben történő megépítése bír. A DBR mindent megtesz annak érdekében, hogy mindkettő időben megtörténjen. Közlésük szerint a teljes projekt műszaki készültsége mára több mint 70 százalékos, a pénzügyi teljesülés is ezzel arányos, a tervezett 373,4 milliárd forintos összköltségvetésből eddig 239,7 milliárd forint kifizetése történt meg.

Nem lesz pénzügyi hatás

Januárban várhatóan befejeződik a kelenföldi járműtelep műszaki átadás-átvétele, miután az épületek elkészültek. A járműtelep épületeinek összterülete megközelíti majd a 20 ezer négyzetmétert. Az 1500 négyzetméteres pályafenntartási épület mellett az 5000 négyzetméteres központi épület földszintjén kapnak helyet a javítóműhelyek, a nyolcemeletes toronyház szintjein pedig a diszpécserek fogják irányítani a teljes vonal forgalmát. A járműtároló épület a legnagyobb a maga 11 ezer négyzetméteres alapterületével, a depó száz metrókocsi befogadására lesz alkalmas.

Egyelőre nincs információjuk arról, hogy már megkezdett projekteket is érinthet a kohéziós források felfüggesztése, tudomásuk szerint csak a pályáztatás előtt álló projekteket érinti az intézkedés, így a 4-es metró projekttel kapcsolatban konkrét pénzügyi hatással nem tudnak számolni.

Klados óta nincs vezér

Klados Gusztáv, aki tavaly januárban távozott a DBR éléről, úgy nyilatkozott, a BKV be tudja fejezni a 4-es metró kivitelezését, ehhez megvan a kellő tapasztalata a cégnek. A BKV-nak innentől nagyjából ugyanazt kell csinálnia, mint a 2-es metró felújításánál, a műszaki szakértelem és tapasztalat megvan a BKV-nál, illetve az Eurometrónál is, amely a független mérnöki feladatokat látja el. Amit a DBR-nél nem tudnak, azt a BKV-nál tudják – tette hozzá.

Várszegi Gyula február 10-én mondott le a BKV vezérigazgatói posztjáról, amelynek betöltésével tavaly szeptember elején bízta meg a főpolgármester. Ezt követően merült fel a neve a DBR-nél, mivel Klados távozása óta nem találtak új vezetőt. Várszegi végül nem vállalta a megbízatást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.