Rendszerváltó jelentőségű megújulást hoz a szombat éjszaka azok számára, akik az estétől reggelig tartó időszakban rendszeresen kénytelenek közlekedni a fővárosban. A Budapesti Közlekedési Központot (BKK) vezető Vitézy Dávid és csapata ugyanis talált egy 260 millió forintos „zsákot” a BKV-nál, aminek feléből bővítik a 900-as járatok hálózatát, a fele pedig megmarad.
– Évtizedekkel ezelőtt bevezetett rendszer volt a szolgálati járatok pazarló hálózata. Évente 260 millió ment el arra, hogy 5, legfeljebb 8 százalékos kihasználtsággal közlekedtek a BKV dolgozóit hajnalban és késő este szállító járatok. Ezeknek a rendszerét szombat éjszakától megszüntetjük, illetve összevonjuk a publikus járatokkal – magyarázta Vitézy Dávid péntek délelőtt a Városházán tartott prezentációján. Vitézy még a VEKE (Városi és Elővárosi Közlekedésért Egyesület) prominenseként, 2005-ben vett részt az éjszakai közlekedés első megújításának több hónapos munkájában, akkor lett 17-ből 34 vonal, 67 százalékkal nőtt az e műszakban megtett kilométerek száma, és már akkor csökkentették 55 százalékkal a szolgálati járatok számát. A rendszert 2007-ben finomhangolták, 2011-ben pedig már a BKK vezetőjeként „24 órásodott” a 6-os villamos, ami szintén minőségi változást hozott a fővárosi vérkeringésben.
Éjjel-nappal a reptérre
Mint a prezentáción elmondta, költségvetési nyomás van Budapest közösségi közlekedésén, ezért volt szükség a 260 milliós tétel felgöngyölítésére. – Természetesen arra nincs mód, hogy valamennyi szolgálati járat megszűnjön, egy-kettő meg fog maradni. A rendszerről az én javaslatomra döntött januárban a BKV.
Nos, már az önmagában eredmény lenne, hogy egy pazarló rendszert szisztematikusan felszámol a pénzügyi csőd szélén álló közlekedési cég – mármint a BKV –, de ennél sokkal több történik: a végül 130 milliós spórolás mellett keletkező 130 millió forintos kasszából elindul három új éjszakai járat, létrejön számtalan új kapcsolat, és többek közt az agglomerációs településekkel kötött új megállapodások értelmében kijjebb kerülnek a végállomások, illetve ésszerűsödnek régiós buszjáratok – nem jövőre, még csak nem is majd ősztől, hanem most szombattól.
– 12 százalékkal növekszik a hét végétől az éjszakai közlekedés kapacitása, és talán a legfontosabb változás, hogy éjjel-nappal elérhető lesz a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér – kezdte a Budapest „baglyait” érintő legfontosabb bejelentések sorát a közlekedési szakember.
Új járatok, beígért tájékoztatás
A 900-as busz a dél-pesti garázsból indul az Üllői út felé. A továbbiak: az óbudai buszgarázsból egészen a Keleti pályaudvarig jár majd a 918-as jelzésű busz, ami a Hungárián robog végig. A harmadik új járatszám a 968-as, a cinkotai garázs és a kispesti Kossuth tér viszonylatában, érintve a Jászberényi utat, a Kozma utcát és a Sibrik Miklós utat. Öröm a köbön, hogy a 908-as és a 992-es járat is kimegy Cinkota garázsig, a 940-est és a 972-est pedig átviszik Budaörsön. A 960-as Békásmegyerig megy majd, a 966-os pedig meg sem áll a Határ útig Pesten, csatlakozva a 923-as, a 914-es és a 950-es járatokhoz. A 979-es és a 999-es járat útvonala megváltozik, sorolta Vitézy Dávid.
A tájékoztatási kötelezettségeknek a BKK és a BKV honlapján is eleget tesznek, valamint ígérik, az összes járaton kifüggesztik a szombattól életbe lépő változásokat. Kérdésre válaszolva Vitézy Dávid elmondta azt is, hogy a gigantikus jegyellenőri jelenléttel 1,1 milliárdos bevételhez jutott a főváros, ez pedig már önmagában több pénz, mint amiből a BKK működik.