Nem szabad félni az ilyen eszközöktől

Nem lehet, hanem kell is az állampolgárokat nevelni, amire az új köznevelési törvény bővebb lehetőséget ad.

Kovács András
2012. 03. 14. 3:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Lehet-e demokráciában állampolgárokat nevelni?” – tette föl a kérdést Thaisz Miklós, az oktatási államtitkárság kabinettagja. „Meggyőződésem, hogy nem lehet, hanem kell is nevelni, amire több nyugat-európai is példa van.” Úgy látja, a nevelés kulcsszereplői a pedagógusok, nagyrészt rajtuk múlik az oktatás sikeressége. Thaisz szerint ehhez hiteles személyiség, őszinteség, differenciálás, önreflexió szükséges.

Az új nemzeti köznevelési törvény egyik legfőbb értéke, hogy az ellenőrzést beépíti a rendszerbe, így az állampolgári ismeretek oktatását nem lehet „elfelejteni”. A kabinettag rámutatott arra, hogy a közösségi szolgálat bevezetésének a célja, hogy a diákok „aktív állampolgárokká” váljanak. A diákok természetesen maguk választhatják meg azt az önkéntes tevékenységet, amit szeretnének elvégezni – tette hozzá.

Ezzel mindenki egyetérthet

Thaisz nem gondolja azt, hogy a tervezett Nemzeti alaptantervben szereplő nevelési célokban ne lenne közmegegyezés, mint például a fogyasztóvédelemre, pénzügyi ismeretekre, hon- és népismeretre, valamint a demokráciára nevelésben. „Nem kereszténydemokrata robotokat, hanem kritikus állampolgárokat akarunk nevelni.” A kabinettag rámutatott arra, hogy az oktatás erősíti a demokratikus attitűdöket.

Össze lehet-e egyeztetni a demokráciára való nevelést akkor, amikor sokak szerint ezen intézmények eróziója zajlik? – tette föl a kérdést Böcskei Balázs, az IDEA vezetője. Szerinte nem lehet elérni ezeket a célokat a mai körülmények között. Filippov Gábor, a Magyar Progresszív Intézet elemzője úgy látja, az új alaptanterv nem hoz áttörést módszertani szempontból. Egységes, koherens rendszerré akarják átalakítani a magyar oktatást, jó alaptantervvel állunk szemben – ez pedig már a Nézőpont Intézet elemzőjének a véleménye. Fodor Csaba külön kiemelte a külhoni országokba szervezett osztálykirándulásokat.

Időszerű reformokba vágtak

Keil András, a Republikon Intézet munkatársa szerint egyáltalán nem olyan súlyos a helyzet az állampolgárságra nevelés terén. Szerinte az oktatás során a diák a kulcsszereplő és nem a tanár. Paár Ádám, a Méltányosság Politikaelemző Központ rámutatott arra, hogy az oktatáspolitikát el lehet különíteni a kormányzati politikától. Ez a kormány az oktatás területén belevágott időszerű reformokba, de annak kommunikálása problémás volt – tette hozzá. Úgy látja, elsikkadt a tanárképzés átalakítása, valamint problematikusnak nevezte a tankötelezettség korhatárának a 16 évre csökkentését.

Jobban végezhetik a munkájukat

Thaisz szerint direkt került sor sok elem átvételére a korábbi alaptantervből, mivel több dolog jó volt benne. Egyértelművé kell tenni a társadalom számára, hogy nem azért akarunk több pénzt adni a pedagógusoknak, hogy jobban éljenek, hanem hogy jobban végezzék a munkájukat – tette hozzá. „Nem tudok mit kezdeni azzal, hogy a diák legyen a kulcsszereplő” – reagált Keil fölvetésére a kabinetvezető. A tankötelezettség kapcsán úgy fogalmazott, hogy az EU-ban húsz országban 16 vagy az alatti a korhatár, az érettségi megszerzése ennek ellenére ingyenes.

Németország és Franciaország esetében sikerrel járt az állam által oktrojált „demokráciává nevelés” – hangsúlyozta Paár, ezért sem szabad félni hazánkban az erőteljesebb neveléstől, mivel a társadalmi kohézió csak így erősödhet. A szakértő innovatívnak nevezte a tavaly elfogadott új nemzedék jövőjéért stratégiát, mivel sok esetben közelebb viszi az életet a diákokhoz. Fodor szerint egy komplex átalakítási folyamatban vagyunk, amelynek része a szakképzés átalakítása is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.