Elkaptak egy levelet. Minden ezzel kezdődött, ugyanis az Index által kiszivárogtatott iromány nyomán Tarlós István azonnal elrendelte az észak–déli metróvonal teljes műszaki felülvizsgálatát. A szerző a metró egyik karbantartója volt.
Az MNO kisebb nyomozásba kezdett az ügy kapcsán, aminek során több érdekességre bukkantunk. Kiderült, a levelet nem egyenesen az Index szerkesztőségének címezték, hanem a Metróért Egyesületnek, melynek alelnöke elárulta, nem ez az első drámai hangvételű levél, mely beérkezik hozzájuk. „Gyakran kapunk hasonlóan elkeseredett hangú leveleket, legutóbb a tavalyi tűzeset kapcsán írt nekünk egy motorkocsi-vezető. A mostani levelet azonban nem csupán a médiának küldtük el, a főpolgármesternek is továbbítottuk.”
„Tarlós eddig buborékban élt”
Utóbbi kapcsán két igen egyszerű kérdés is felvetődik: miért kapott maga Tarlós István is másolatot a panaszos sorokból, illetve mi lehetett az oka, hogy annak kézhezvételét követően azonnal elrendelte a műszaki vizsgálatot? „Tarlós István eddig egyfajta buborékban élt. Lehet, hogy azért nem jutottak el hozzá a levélben is rögzített tények, mert ő már túl magasan van, az viszont bizonyos, hogy ez idáig nem tett komolyabb lépést a hármas metró ügyében. A levél, úgy tűnik, megtette a hatását.”
Na de mi lehetett az oka, hogy éppen ezt az írást továbbította az egyesület, ha már előzőleg is tisztában voltak a kibírhatatlan problémákkal? „Korábban számos olyan levelet juttattak el hozzánk, melyben általános problémákat feszegetett a feladó. Ez a mostani viszont aktualitásokat érintett. A levél pár napra rá érkezett, hogy a Nagyvárad tér – Népliget szakasz között elrendelték a drasztikus mértékű sebességkorlátozást, majd leszakadt az álmennyezet szintén a Népligetnél. Ezt követően nem volt kérdés, hogy tovább kell küldenünk” – taglalta Györök Balázs.
Mindent hallani a belső frekvencián
A Metróért Egyesület minden alkalommal meglepő gyorsasággal reagál egy-egy leszakadó lámpa vagy metrótűz kapcsán. Minden bizonnyal nem csak a mi figyelmünket keltette fel ez a tény, ugyanakkor kutakodásaink eredményre vezettek. Kiderült, hogy az egyesület tagjai között vannak metróvezetők, karbantartók és forgalmi dolgozók, akik korábban vagy jelenleg a BKV alkalmazásában állnak. Hozzájuk csatlakozott az a néhány közlekedésbarát személy, akinek többek között a fővárosiak biztonsága érdekében eltökélt célja, hogy nyilvánosságot kapjon, és megoldódjon a metróban tapasztalható tarthatatlan állapot.
A szakmai érintettség kapcsán persze még nem lehetne ilyen gyorsan értesülni a rendkívüli eseményekről, azonban kisebb utánajárással feltártuk, hogy létezik egy nyilvánosan hozzáférhető frekvencia, melyre rákapcsolódva bármelyik budapesti honpolgár azonnal megtudhatja, hol történt baleset, ütött ki tűz vagy állt le valamilyen okból kifolyólag a metró. A járművezetők és a forgalomirányítás közti kommunikációt biztosító URH-adás sávját kérdésünkre az egyesület alelnöke nem kívánta feltárni az MNO-nak, hiszen ezen keresztül bárki zavarhatná a beszélgetéseket. Megjegyezte, hogy az ilyen belső rádióhálózat teljesen megszokott dolog bármely közlekedési ágazat, így például a metró vagy a légi közlekedés terén.