Papp István, a Microsoft Magyarország vezetője elmondta: az ingyenesen felajánlott alapcsomag tartalmazza többek között az intézményi és diáklevelezés, az intranet, az előadás-sugárzás és videokonferencia lehetőségét is. Ezek netes igénybevételéhez az intézményeknek nincs szükségük saját szerverparkra, és így az üzemeltetési és energiaköltségek is megtakaríthatók. Hozzátette: a csomag gyakorlatilag a csütörtöki naptól rendelkezésre áll, a technikai bevezetéséhez minden iskolának támogatást tudnak biztosítani. Reményét fejezte ki, hogy az új tanév kezdetére a diákok, a felhasználók megkapják a rendszerekhez szükséges hozzáférést.
Fontos mérföldkő
Az ügyvezető igazgató kiemelte, egyszerű internetes szolgáltatásról van szó, az iskolák többségében rendelkezésre álló hardverháttér elégséges a rendszer használatához. Az indulócsomag újabb és újabb képességekkel bővíthető – jelezte, megjegyezve: a csomag szervesen illeszkedik a vállalat globális oktatási programjába, így magyar diákok a világ legversenyképesebb diákközösségeinek részévé válnak.
Az alapcsomag jelentősen hozzájárulhat a magyar oktatásban megszerezhető tudás versenyképesebbé tételéhez, a magyar és a nyugati, a vidéki és a nagyvárosi diákok esélyegyenlőségének megteremtéséhez – hangsúlyozta. Szólt arról, hogy a felajánlás fontos mérföldkő lehet a kormány és az iparág partnerségében. Papp István szerint a tudás és a digitális tudás elsajátításának alapvető és legfontosabb helyszíne a közép- és felsőfokú oktatás; a Microsoft és a hozzá hasonló iparági szereplők természetes szövetségesei a magyar kormánynak. A felajánlást befektetésnek tekintik a magyar oktatás és ezen keresztül a magyar gazdaság versenyképességébe – fogalmazott.
Ragadós lesz a példa?
Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető államtitkár azt mondta: ez óriási lehetőség a kétmillió diák számára, és a felajánlás egy új típusú együttműködés egyik első és fontos lépése lehet. A kormányfő és a kabinet nevében megköszönve a felajánlást kiemelte: olyan gesztusról van szó, amely nagyban hozzájárul a tanulás körülményeinek javításához és a digitális, versenyképességi hátrányok csökkentéséhez. A Miniszterelnökség egyik legfontosabb célja, hogy Magyarországon a felzárkózás lehetőségét képes legyen biztosítani, ennek érdekében támogatnak minden olyan programot, amely ezt a célt szolgálja – jelentette ki.
„Nem vagyunk olyan gazdagok, hogy egy ilyen nagyvonalú felajánlást visszautasíthattunk volna” – fogalmazott Lázár János, aki megjegyezte: minden hasonló ajánlatra készek és nyitottak, és reméli, hogy a Microsoft példája ragadós lesz. Hozzátette, ez jó befektetés a cég részéről is, mert a beruházás, a képzés színvonalának növekedése által megteremtheti saját háttérbázisát is. A kormányzati krédó is megvalósulhat, amelynek lényege, hogy hatékony állam működjön Magyarországon.
Arra a kérdésre, hogy mennyi megtakarítás érhető el, illetve ez a mostani együttműködés összefüggésben van-e azzal a céllal, hogy minden lehetséges területen leszorítsák az állami költségeket, azt mondta: a cél folytatódik, hajnalig tartó kormányülésen költségcsökkentő és működést optimalizáló lépésekről döntöttek ezeken a területeken is.
Korábban a digitális szó után a magyar oktatás kapcsán rendre a tábla következett. A balliberális kormányzatok milliárdos nagyságrendben terveztek ilyen tanszerekre költeni. Pokorni Zoltán, a Fidesz szakpolitikusa ugyanakkor korábban elmondta: a magyar oktatás elmúlt húsz éve azt mutatja, hogy csupán eszközök bevetése tartalomfejlesztés nélkül sosem volt eredményes. A digitális táblát Magyar Bálint SZDSZ-es képviselő is dicsőítette, úgy látta, ennek segítségével lehet áttérni a lexikális ismeretek sulykolásáról a problémamegoldó gondolkodásra.