Szombattól új időszámítás kezdődik a Budapest–Esztergom vonalon eleddig kötött pályán közlekedők számára. A vasúti pályaszakaszt és a hozzá kapcsolódó állomásokat az első 32,7 kilométeres szakaszon teljesen felújítják, sőt egy hosszabb kitérőt is építenek, hogy a vonatok kikerülhessék egymást. A tervek szerint az Esztergom–Pilisvörösvár és Esztergom–Nyergesújfalu között június 16-ától egészen augusztus 26-áig megszűnik a vonatközlekedés. A vágányzár ideje alatt a Volánbusz által biztosított autóbuszok szállítják majd az utasokat. Pilisvörösvárig továbbra is gond nélkül eljuthatnak az utasok a Nyugati pályaudvarról indulva.
A felújítás második, 2014-ig tartó szakaszában villamosítják a vonalat, telepítik az új biztosítóberendezéseket, és az eddigi egy mellé még egy vágány épül az Újpesti vasúti híd és Pilisvörösvár között. A teljes rekonstrukciónak köszönhetően a mostani 1 óra 40 perces menetidő 60 percre rövidül Budapest és Esztergom között.
Százzal repeszthetnek a Desirók
A több mint 19 milliárdos beruházásra az évekkel ezelőtt meghirdetett elővárosi közlekedésfejlesztési terveknek megfelelően kerül sor. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tavaly decemberben hirdetett eredményt, melynek révén szombaton elindul a Pilisvörösvár–Piliscsaba és Piliscsaba–Esztergom szakaszok rekonstrukciója. A munkálatokhoz komoly segítséget nyújt a Kohéziós Alap, amely a költségek 85 százalékát állja, a magyar félnek a fennmaradó 15 százalékos önrészt kell csupán biztosítania. Ahogy az ilyenkor lenni szokott, az ígéretek szerint a felújítás eredményeképp emelkedni fog a személyszállítás színvonala, és új P+R parkolók is épülnek. Ennél is fontosabb eredmény, hogy a vonatok jelenlegi óránkénti 60 kilométeres sebessége 70–100-ra nőhet, így a menetidő lényegesen csökken.
Igen valószínűnek tűnik, hogy az Esztergom–Budapest vonalat nap mint nap használó 14 ezer embernek a következő hetekben, hónapokban teljesen át kell szabnia napi rutinját, hogy időben beérjen a munkahelyére. Ehhez 20 darab busz áll rendelkezésre, kérdés, mindenki felfér-e rájuk az egyik legforgalmasabb elővárosi szakaszon. A járatokon a vonatbérletek is érvényesek lesznek. Jelenleg reggel 6 és 8 óra között négy szerelvény indul Esztergomból a főváros felé. E vonatok utasmennyiségét kellene a következő hetekben megfelelő módon szállítania a húsz Volán-busznak. A felújítás első szakaszában a dorogiakat, a leányváriakat, piliscsévieket, pilisjászfaluiakat, piliscsabaiakat gyötörheti majd a buszos utazás. Piliscsabát ráadásul augusztustól megszállja több ezernyi pázmányos bölcsész is, akik közül rengetegen ingáznak majd a főváros és a Pázmáneum között.
A MÁV sajtóosztályától úgy értesültünk, hogy a vasúttársaság már tárgyal az egyetemmel arról, milyen, tanrendhez igazított direkt járatokkal válthatnák ki a leálló vonatközlekedést. Kiderült, hogy a rekonstrukció első üteme nem érinti a Pilisvörösvár és Budapest közötti vasúti közlekedést, a menetrend nem változik. Augusztus 26-ától, a második kivitelezési fázis kezdetétől viszont átalakul a vonalra érvényes menetrend, mely az országos menetrendváltásig, vagyis decemberig lesz érvényben. A teljes felújítást követően ugyanazok a Siemens Desirók közlekednek majd, melyek most is szállítják az utasokat.
13 perccel lassabb a busz
A Pilisvörösvár irányából Budapestre tartókra szeptembertől várhat őrültekháza. A 10-es főút fővárosi bevezetőjén reggelente ugyanis eddig is horrorisztikus dugók alakultak ki, a felújítás ideje alatt autóba vagy pótlóbuszra kényszerülők hatványozhatják a torlódást. Kérdéses, milyen menekülési útvonal áll majd rendelkezésre a 2014-ig tartó rekonstrukció ideje alatt. A MÁV Zrt. tájékoztatása szerint a vonatpótló buszok tervezett menetideje csupán 13 perccel lesz hosszabb, mint a vonaté. Ahogy a korábban kiadott sajtóközleményben is olvasható, a Desirók kapacitásához közeli létszámú utas veheti majd igénybe a buszokat. A várható torlódás kapcsán a társaság portálunkkal annyit közölt, ismerve a térség közúti adottságait a közútkezelővel már zajlanak az egyeztetések a forgalomtechnológiai módosításokkal kapcsolatban, melyek segítségével kiküszöbölhetik a torlódásokat.