Gigadugók helyett száguldó vonatokat ígérnek

14 ezer utast érint a szombaton kezdődő pályafelújítás a Budapest–Esztergom vasúti vonalon. Az ígéretek szerint alig negyed órával lesz hosszabb a fővárosba jutás a pótlóbusszal.

Gabay Balázs
2012. 06. 15. 14:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szombattól új időszámítás kezdődik a Budapest–Esztergom vonalon eleddig kötött pályán közlekedők számára. A vasúti pályaszakaszt és a hozzá kapcsolódó állomásokat az első 32,7 kilométeres szakaszon teljesen felújítják, sőt egy hosszabb kitérőt is építenek, hogy a vonatok kikerülhessék egymást. A tervek szerint az Esztergom–Pilisvörösvár és Esztergom–Nyergesújfalu között június 16-ától egészen augusztus 26-áig megszűnik a vonatközlekedés. A vágányzár ideje alatt a Volánbusz által biztosított autóbuszok szállítják majd az utasokat. Pilisvörösvárig továbbra is gond nélkül eljuthatnak az utasok a Nyugati pályaudvarról indulva.


A felújítás második, 2014-ig tartó szakaszában villamosítják a vonalat, telepítik az új biztosítóberendezéseket, és az eddigi egy mellé még egy vágány épül az Újpesti vasúti híd és Pilisvörösvár között. A teljes rekonstrukciónak köszönhetően a mostani 1 óra 40 perces menetidő 60 percre rövidül Budapest és Esztergom között.

Százzal repeszthetnek a Desirók

A több mint 19 milliárdos beruházásra az évekkel ezelőtt meghirdetett elővárosi közlekedésfejlesztési terveknek megfelelően kerül sor. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tavaly decemberben hirdetett eredményt, melynek révén szombaton elindul a Pilisvörösvár–Piliscsaba és Piliscsaba–Esztergom szakaszok rekonstrukciója. A munkálatokhoz komoly segítséget nyújt a Kohéziós Alap, amely a költségek 85 százalékát állja, a magyar félnek a fennmaradó 15 százalékos önrészt kell csupán biztosítania. Ahogy az ilyenkor lenni szokott, az ígéretek szerint a felújítás eredményeképp emelkedni fog a személyszállítás színvonala, és új P+R parkolók is épülnek. Ennél is fontosabb eredmény, hogy a vonatok jelenlegi óránkénti 60 kilométeres sebessége 70–100-ra nőhet, így a menetidő lényegesen csökken.


Igen valószínűnek tűnik, hogy az Esztergom–Budapest vonalat nap mint nap használó 14 ezer embernek a következő hetekben, hónapokban teljesen át kell szabnia napi rutinját, hogy időben beérjen a munkahelyére. Ehhez 20 darab busz áll rendelkezésre, kérdés, mindenki felfér-e rájuk az egyik legforgalmasabb elővárosi szakaszon. A járatokon a vonatbérletek is érvényesek lesznek. Jelenleg reggel 6 és 8 óra között négy szerelvény indul Esztergomból a főváros felé. E vonatok utasmennyiségét kellene a következő hetekben megfelelő módon szállítania a húsz Volán-busznak. A felújítás első szakaszában a dorogiakat, a leányváriakat, piliscsévieket, pilisjászfaluiakat, piliscsabaiakat gyötörheti majd a buszos utazás. Piliscsabát ráadásul augusztustól megszállja több ezernyi pázmányos bölcsész is, akik közül rengetegen ingáznak majd a főváros és a Pázmáneum között.

A MÁV sajtóosztályától úgy értesültünk, hogy a vasúttársaság már tárgyal az egyetemmel arról, milyen, tanrendhez igazított direkt járatokkal válthatnák ki a leálló vonatközlekedést. Kiderült, hogy a rekonstrukció első üteme nem érinti a Pilisvörösvár és Budapest közötti vasúti közlekedést, a menetrend nem változik. Augusztus 26-ától, a második kivitelezési fázis kezdetétől viszont átalakul a vonalra érvényes menetrend, mely az országos menetrendváltásig, vagyis decemberig lesz érvényben. A teljes felújítást követően ugyanazok a Siemens Desirók közlekednek majd, melyek most is szállítják az utasokat.

13 perccel lassabb a busz

A Pilisvörösvár irányából Budapestre tartókra szeptembertől várhat őrültekháza. A 10-es főút fővárosi bevezetőjén reggelente ugyanis eddig is horrorisztikus dugók alakultak ki, a felújítás ideje alatt autóba vagy pótlóbuszra kényszerülők hatványozhatják a torlódást. Kérdéses, milyen menekülési útvonal áll majd rendelkezésre a 2014-ig tartó rekonstrukció ideje alatt. A MÁV Zrt. tájékoztatása szerint a vonatpótló buszok tervezett menetideje csupán 13 perccel lesz hosszabb, mint a vonaté. Ahogy a korábban kiadott sajtóközleményben is olvasható, a Desirók kapacitásához közeli létszámú utas veheti majd igénybe a buszokat. A várható torlódás kapcsán a társaság portálunkkal annyit közölt, ismerve a térség közúti adottságait a közútkezelővel már zajlanak az egyeztetések a forgalomtechnológiai módosításokkal kapcsolatban, melyek segítségével kiküszöbölhetik a torlódásokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.