Rengeteg változást hoz a munkahelyvédelmi akcióterv

Döntött a parlament a munkahelyvédelmi akciótervhez kapcsolódó módosító indítványokról – közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium.

LM
2012. 09. 25. 18:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az NGM tájékoztatása szerint a munkahelyvédelmi akciótervhez érkezett módosító javaslatok tükrözik a szakmai szervezetektől érkezett észrevételeket is. A kormány elkötelezte magát amellett, hogy a lehető legmegfelelőbb feltételrendszert biztosítja a magánszektor által vezérelt gazdasági fellendüléshez – tette hozzá közleményében az NGM.

Konzultációsorozat a munkahelyvédelmi akciótervről

Balog Ádám adóügyekért felelős helyettes államtitkár az MTI kérdésére elmondta, hogy folyamatos az igény a vállalkozók és az adószakma képviselői részéről a kiszámíthatóság és az egyszerűség szerepének erősítésére az adórendszerben. A helyettes államtitkár felhívta a figyelmet arra, hogy az NGM osztja a szakmai szervezetek véleményét, és a munkahelyvédelmi akcióterv nyári konzultációs sorozatának köszönhetően a tárcának lehetősége volt a júliusban benyújtott törvényjavaslatok aprólékos vizsgálatára, az intézkedések hatásainak elemzésére.

Balog szerint a konzultációs folyamat elősegítette, hogy a bizottság által benyújtott módosító javaslatok jól célzottak legyenek, egyúttal az akciótervben megfogalmazottak már az első alkalommal elérjék a kitűzött célokat, betöltsék a nekik szánt szerepet.

Hamarosan megismerhető az egységes javaslat

Az Országgyűlés szavazott a munkahelyvédelmi programhoz beérkezett módosító javaslatokról, így hamarosan megismerhető lesz az egységes javaslat. Annyi már biztos, hogy az eddig megismert szociális hozzájárulási adó- és szakképzési hozzájárulás-kedvezmények a 25 év alatti pályakezdő fiatalok esetében nőnek, míg nem veszíti el a kedvezményre való jogosultságát az az álláskeresőként nyilvántartott személy sem, aki az elhelyezkedését megelőzően közfoglalkoztatási jogviszonyban volt.

Költségelszámolhatóság

Módosult a kisadózó vállalkozások tételes adója is. Itt a legmarkánsabb változást az új adónemet választó kisadózó számlájának elszámolhatósága jelenti. Balog a módosítások hátteréről elmondta, hogy ebben az adónemben a legnehezebb döntés a költségelszámolhatóság engedélyezése volt, hiszen az eredeti javaslatban megfogalmazott tiltó rendelkezés az indokolatlan számlakibocsátásokkal összefüggő visszaélések megakadályozását szolgálta.

A fiktív számlázások kiszűrése érdekében az elszámolhatósággal egyidejűleg ezért egy új adatszolgáltatási kötelezettség épült be a törvényjavaslatba, amely az egymillió forinton túl számlázókat helyezi előtérbe. Azaz ha a kisadózó ugyanazon adóalanynak éven belül 1 millió forintot meghaladó összegben bocsát ki számlát, akkor mind a kisadózó, mind az üzleti partner adatszolgáltatásra lesz köteles. További garanciális szabályként a későbbiekben a kisadózónak kell ilyenkor bizonyítania, hogy esetében nem színlelt munkaviszonyról van szó.

Korlátozások

Korlátozó intézkedések is beépültek a javaslatba. Nem választhatja a kisadózó vállalkozások tételes adóját a biztosítási, pénzügyi ügynöki tevékenységet végző vagy ingatlan-bérbeadást folytató vállalkozás. Továbbá a kisadózó vállalkozás kiesik a kedvező, tételes adó hatálya alól, ha adótartozása meghaladja a 100 ezer forintot a negyedév végén. Engedményként értékelhető, hogy nem kell megfizetni a tételes adót abban az esetben, ha a vállalkozás tagja legalább 30 napig tartó keresőképtelen állapotba kerül.

Veszteségelhatárolás

A kisvállalati adó tekintetében a leghangsúlyosabb változás a veszteségelhatárolás lehetősége, azaz a vállalkozó realizált negatív eredményére tekintettel a későbbi adóévekben – összesen 10 év alatt, egyenlő részletekben – csökkentheti az adóalapját. Az új beruházások ösztönzése érdekében az elhatárolt veszteség akár azonnal is felhasználható, ha az alapját képező kiadás új beruházással kapcsolatban merült fel.

Emellett egyszerűsödnek a kisvállalati adózás szerinti adóalanyiság válaszhatóságának feltételei. Például a 25 főben maximalizált foglalkoztatotti létszámot rugalmasabban kezelné a javaslat, azaz a belépéshez már az is elég, ha az átlagos statisztikai létszám nem lépi túl a megadott mértéket.

Adóelőlegek megfizetése

Módosulnak az adóelőlegek megfizetésének és megállapításának szabályai is. Az általános forgalmi adó rendszeréhez hasonlóan a fizetendő adó összege fogja meghatározni azt, hogy egy vállalkozó negyedévente, vagy havonta teljesít majd bevallást. Ugyanakkor a kisvállalati adót választó vállalkozónak nem lesz év végén feltöltési kötelezettsége.

Megszűnő kötelezettségek

A módosítások érintik a kisadózó iparűzésiadó-fizetési kötelezettségét is. A kisadózó helyi iparűzési adóját teljesítheti tételes adóalap meghatározásával is, amelynek maximális éves összege telephelyenként 2,5 millió forintban lett meghatározva. Amennyiben a kisadózó ezt a módszert választja, egyúttal megszűnik az iparűzésiadó-bevallási, adóelőleg-bevallási, adóelőleg-fizetési, sőt az iparűzésiadóalap-megosztási kötelezettsége is. Ebben az esetben az adó összege a rögzített adóalap és a települési adómérték szorzata, amelyet két részletben kell megfizetni – olvasható az NGM közleményében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.